Prekių grąžinimo vingrybės – nuo teisių iki piktnaudžiavimo

Prekių grąžinimo vingrybės – nuo teisių iki piktnaudžiavimo

Prieš Kalėdas prasidedanti parduotuvių šlavimo manija ne visada baigiasi sėkmingai. Per skubėjimą gyventojai įsigyja daug nekokybiškų daiktų. Vieni numoja lengva ranka ir išmeta netikusias prekes šiukšlynan, tačiau kiti nusprendžia ieškoti teisybės ir bando atgauti pinigus.Tad kokios Lietuvoje yra realios galimybės grąžinti prekę ir ar patys pirkėjai nepiktnaudžiauja savo teisėmis.

Suplyšo po 2 mėnesių

Į redakciją užsukusi gargždiškė Gintarė Paleckienė (vardas, pavardė yra pakeisti – aut. past.) pasakojo, kad įsigijo žieminius batus Klaipėdos „Akropolyje“ įsikūrusioje parduotuvėje „Step Top“. „Sumokėjau apie 400 Lt. Nepagailėjau pinigų, nes tikėjausi pasipuošti per didžiąsias metų šventes, avėti šiais batukais per įvairius vakarėlius. Tačiau buvau šokiruota, kai po dviejų mėnesių atplyšo bato padas. Tikrai nezulinau batų kasdien, tik kartais apsiaudavau, mat juos labai saugojau. Tokia „kokybė“ pribloškė. Susierzinusi jau žadėjau nešti batus batsiuviui, tačiau kilo mintis paskambinti į Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos Klaipėdos skyriui ir pasiteirauti, ar tikrai nebegaliu grąžinti prekės. Atsiliepusi specialistė paaiškino, kad, jei gamybos brokas išryškėja per 6 mėnesius, prekę galima grąžinti. Žinoma, kartu su pirkimo kvitu. Apsidžiaugusi jau kitądien nuvažiavau į „Akropolį“ ir nusivežiau batus. Buvau maloniai nustebinta, kai pardavėjos be jokių atsikalbinėjimų iškart sutiko grąžinti pinigus ir atsiprašė, jog pasitaikė tokia prekė. Dar sykį įsitikinau, kad pirkti firminėse parduotuvėse mažiau rizikinga nei, pavyzdžiui, turguje. Juk ten tikrai negrąžintų tokių pinigų, sakytų, jog pati kalta, netinkamai nešiojau ir pan.“, – savo istorija pasidalijo G. Paleckienė.

Gargždiškės Veronikos Daugėlienės nuomone, rinkoje yra labai daug nekokybiškų prekių. Todėl ji kiekvieną perkamą daiktą kruopščiai apžiūri parduotuvėje, kad vėliau netektų gaišti laiko ir vežti prekę atgal. „Žinoma, esu įsigijusi ir nekokybiškų daiktų, tačiau, kiek teko susidurti, jei pateiki pirkimo kvitą, pardavėjai grąžina pinigus“, – sakė pašnekovė.

Prekybininkų patirtis

Gargžduose įsikūrusios parduotuvės „Batinė“ pardavėja Danguolė Vaitiekūnienė sakė labai retai sulaukianti klientų, kurie norėtų grąžinti prekes. „Būna, kad moterys perka batus vaikams ar vyrui, tai sutariame, jei netiks, grąžinsime pinigus ar pakeisime dydį. Tačiau būna vienetai tokių atvejų per mėnesį“, – kalbėjo pardavėja.

Gargždų vartotojų kooperatyvo, „Senukų“ skyriaus vedėja Janina Versockienė pasakojo, kad kasdien ateina gyventojų, norinčių grąžinti prekes. „Dažniausiai atliekami 2–3 grąžinimai. Populiariausios grąžintinos prekės – darbo įrankiai ir smulkioji santechnika. Gyventojai tiksliai nežino norimos prekės dydžio, formos ir nusiperka netinkamą. Tada sugrįžta pas mus. Jei turi pirkimo kvitą ir prekę pristato per 14 dienų, jokių problemų nekyla, grąžiname pinigus“, – sakė J. Versockienė.

Anot jos, dalis daiktų patenka į negrąžintinų prekių sąrašą, pavyzdžiui, žaislai. „Tačiau kartais padarome išimčių. Tarkim, moteris atnešė vaiko gimtadienio proga gautus du vienodus žaislus. Kadangi pakuotė buvo visiškai nepažeista, pateiktas kvitas, sutikome priimti vieną prekę. Juk pažįstame vietinius žmones, tad geranoriškai bendradarbiaujame“, – tikino pašnekovė. Tačiau ji užsiminė, jog pasitaiko ir piktybinių atvejų. Pavyzdžiui, neblaivus vyras įsigijo dėžutę plytelių ir po pusvalandžio grįžo su sudužusiomis, teigė, kad tokias nusipirko. „Būna ir tokių, kurie neima pirkimo kvito, o po to ateina su pretenzijomis“, – pasakojo „Senukų“ skyriaus vedėja.

Niša nesąžiningumui

Kad patys pirkėjai ne visada būna sąžiningi, paliudijo keletas pašnekovų, nepabijojusių prisipažinti piktnaudžiavę. Gargždiškė Regina Digrevičė pasakojo važiavusi į sostinėje vykusį kalėdinį vakarėlį. „Tik nuvažiavę sužinojome, kad dalis šventės vyks lauke. Stipriai spaudė šaltukas, o buvau apsivilkusi tik plona striuke, todėl skubiai Vilniuje nusipirkau storą paltą, labai tikusį prie mano apdarų. Pabuvau šventėje, o kitą dieną nuvežiau grąžinti. Paprastai taip niekada nesielgiu, bet šįkart aplinkybės privertė gudrauti. Panašų paltą turėjau namuose, tiesiog tą akimirką jis buvo už 300 km“, – tikino R. Digrevičė.

Taip pat gargždiškė Ingrida Budriuvienė, auginanti paauglį sūnų, prisipažino prieš praėjusius Naujuosius metus susizgribusi, jog sūnus neturi kostiumo, reikalingo šventiniam vakarui: „Ieškojau parduotuvėse, bet jam tinkamo dydžio nebuvo. Radau vienintelį, kuris buvo į mažąją pusę. Kainavo 300 Lt. Nusipirkau, sūnus pabuvo juo pasipuošęs 3 val., ir kitą dieną grąžinau. Būčiau pirkusi, tačiau žinojau, kad jau po poros mėnesių kostiumas bus mažas. Tad pinigai būtų kaip į balą.“

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Klaipėdos skyriaus vyresnioji valstybinė inspektorė Donalda Karnauskaitė akcentavo, kad tokie atvejai yra netoleruotini ir ragino pirkėjus nepiktnaudžiauti.

Pagrindinės taisyklės

Kalbėdama apie prekių grąžinimą D. Karnauskaitė pripažino, kad, nors nacionalinės valdžios institucijos kontroliuoja rinkos gaminius, tačiau neišvengiamai patenka ir nekokybiškų prekių. Lietuvos Respublikos ūkio ministro patvirtintos daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklės nustato pirkėjui parduodamų daiktų, išskyrus augalus, gyvūnus, vaistus, vandenį, elektros energiją, kurą ir kitas inžineriniais tinklais tiekiamas prekes, grąžinimo ir keitimo tvarkos bendruosius reikalavimus.

Anot D. Karnauskaitės, dauguma vartotojų žino savo teisę, kad pateikus prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą, per 14 dienų galima grąžinti nenaudotas, nesugadintas, su ženklinimo etiketėmis prekes, kurios netiko dėl savo formos, spalvos ar dydžio.

„Jeigu pirkėjui buvo parduota netinkamos kokybės ne maisto prekė ir pardavėjas su pirkėju neaptarė jos trūkumų, pirkėjas turi teisę savo pasirinkimu iš pardavėjo reikalauti pakeisti netinkamos kokybės prekę; atitinkamai sumažinti prekės kainą; per protingą terminą neatlygintinai pašalinti prekės trūkumus; atlyginti prekės trūkumų pašalinimo išlaidas, jeigu pardavėjui per protingą terminą jų nepašalinus, trūkumus pašalino pats pirkėjas ar trečiųjų asmenų padedamas; vienašališkai nutraukti pirkimo – pardavimo sutartį ir pareikalauti grąžinti už prekę sumokėtus pinigus“, – informavo vyresnioji valstybinė inspektorė.

Ji pridūrė, kad vartotojas, įsigijęs netinkamos kokybės prekę, gali kreiptis į pardavėją taip pat raštiškai, nurodydamas savo reikalavimus. Būtina pridėti pirkimo kvitą ir garantiją patvirtinančio dokumento kopijas. Pardavėjas, gavęs pirkėjo raštišką prašymą, privalo ne vėliau kaip per 10 dienų nuo pirkėjo prašymo gavimo dienos, jeigu kiti teisės aktai nenumato kitaip, pateikti išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą. Jei atsakymas vartotojo netenkina, jis turi teisę kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją prie Ūkio ministerijos (VNMPI).

Tai žinotina

Pirkėjai turėtų prisiminti, kad ne visi gaminiai yra grąžinami ir keičiami. Prekės, kurios yra nekeičiamos ir negrąžinamos: parfumerija, kosmetika ir tualetiniai preparatai; fotografijos ir kinematografijos prekės; spausdintos knygos, reprodukcijos ir kiti poligrafijos pramonės dirbiniai; audiniai; kiliminės grindų dangos, išskyrus kilimus ir kilimėlius; megzti vyriški, berniukų, moteriški arba mergaičių apatiniai drabužiai; kūdikių drabužėliai; pėdkelnės, kojinės, puskojinės ir kiti panašūs dirbiniai; siūti vyriški, berniukų, moteriški arba mergaičių apatiniai marškiniai, naktiniai marškiniai, pižamos ir panašūs dirbiniai; liemenėlės, juosmenys, korsetai ir panašūs dirbiniai; perlai, brangakmeniai, taurieji metalai bei jų dirbiniai, išskyrus dirbtinę bižuteriją; mašinos ir mechaniniai įrenginiai; elektros mašinos ir įrenginiai, garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatai; antžeminio transporto priemonės; laivai, valtys ir plaukiojantys įrenginiai; optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos arba chirurgijos prietaisai ir aparatai; laikrodžiai; muzikos instrumentai; ginklai ir šaudmenys; baldai, patalynės reikmenys, šviestuvai; žaislai, žaidimai, išskyrus sporto ir meškeriojimo reikmenis.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder