Trenkia ne tik elektra, bet ir dujos

Trenkia ne tik elektra, bet ir dujos

Prieš Naujuosius metus, kai elektros ir dujų skirstymo bendrovės buvo jungiamos į ESO, vartotojams buvo pranešta džiugi žinia, esą jie galės sutaupyti, nes už elektrą ir dujas bus galima atsiskaityti vienu mokėjimo pavedimu. Tačiau sutaupyti pavyksta ne visiems, nes ESO ir „Lietuvos dujų tiekimo“ klientai tebeturi atskirus kodus, pagal kuriuos identifikuojami mokėjimo įstaigose. Valstybinis energetikos monopolininkas, viliodamas klientus, iš tiesų vykdo savo planą monopolizuoti ir įmokų surinkimą.

Pasijuto apmulkintas

Gudrų valstybės kontroliuojamos įmonių grupės verslo planą padėjo atskleisti budrus vilnietis, „Vakaro žinioms“ pasiskundęs, kad užkibo ant kabliuko, esą prisiregistravę ESO savitarnos svetainėje „Manogile.lt“ vartotojai gali vienu pavedimu sumokėti už elektrą ir dujas, pasitikrinti, koks elektros energijos ar dujų kiekis buvo deklaruotas ir apmokėtas, ar nėra skolų ir pan.

„Kas man iš to, kad įvedęs elektros skaitiklių rodmenis ir savo dujų abonento numerį aš matau, kiek man reikia mokėti? Vis tiek reikia jungtis prie savo interneto banko, o šis už kiekvieną mokėjimą ima mokestį“, - aiškino vilnietis.

Mokestis už pavedimą yra tik 23 centai, tačiau svarbu ne pinigai, o principas, kaip su vartotojais elgiasi valstybės kontroliuojama įmonė.

„Sumokėti už elektrą galima su atsiskaitymo knygele, kuri turi ir elektroninį variantą. Pagal tą patį kliento kodą aš dabar moku ir už šildymą, šaltą ir karštą vandenį, komunalines paslaugas. Bet kaip dujų naudotojas, turiu atskirą kliento kodą, ir bankas neleidžia formuoti mokėjimo ruošinio, kur būtų galima „įdėti“ ir mokestį už dujas. Taigi vartotojai buvo paprasčiausiai apmulkinti. Bet jeigu vartotojui naudos iš tos svetainės nėra, tai tikriausiai tą naudą semia kažkas kitas“, - svarstė „Vakaro žinių“ pašnekovas.

Patogumas per brangus

Vartotojo klausimą, kodėl nesudaroma galimybė vienu pavedimu mokėti už elektrą ir dujas ne tik „Manogile.lt“, bet ir kitose mokėjimo įstaigose, adresavome ir ESO, ir UAB „Lietuvos dujų tiekimas“, tačiau atsakymas atėjo iš UAB Verslo aptarnavimo centro (VAC), taip pat priklausančios „Lietuvos energijos“ įmonių grupei. Bendrovės rinkodaros ir komunikacijos vadybininkė Jurga Buividienė teigė, kad būtent VAC valdo savitarnos svetainę „Manogile.lt“ ir yra atsakinga tiek už ESO, tiek už „Lietuvos dujų tiekimo“ klientų aptarnavimą.

VAC atstovė aiškino, kad mokėjimo ruošinius formuoja patys bankai pagal savo taisykles. Mokėjimai už elektrą ir dujas vykdomi į atskiras sąskaitas skirtingiems lėšų gavėjams - ESO ir „Lietuvos dujų tiekimui“. Ir tik per „Manogile.lt“ galima jiems suformuoti bendrą mokėjimo pavedimą. Ši paslauga klientams nieko nekainuoja, o pati „Gilė“ konkretiems bankams papildomai turi mokėti už įmokų surinkimo paslaugą.

UAB „Lietuvos dujų tiekimas“ komunikacijos vadovas Paulius Jakutavičius buvo konkretesnis: „Norint sujungti elektros ir dujų vartotojų atsiskaitymo knygeles, reikėtų reikšmingai atnaujinti informacines ir apskaitos sistemas, keisti klientų kodus, galbūt net perrašyti visas sutartis su gyventojais. Tai sukeltų nepatogumų ir klientams, be to, tokie pakeitimai brangiai kainuotų.“

Nauja monopolija

Pasak P.Jakutavičiaus, net ir įtraukus įmokų už dujas eilutę į ESO atsiskaitymo knygelę, vis tiek būtų dvi įmokos (už dujas ir elektrą) ir tai nebūtinai reikštų, kad įmokų surinkėjai (bankai, mokėjimo įstaigos, prekybos tinklai) imtų vieną mokestį už abi įmokas.

„Todėl ir buvo pasirinktas būdas ne sujungti atsiskaitymo knygeles, o sukurti savo įmokų surinkimo paslaugą, kuri realizuota klientų aptarnavimo savitarnos sistemoje „Manogile.lt“, - aiškino bendrovės atstovas. - Skaičiuojama, kad jeigu „Lietuvos dujų tiekimo“ klientai mokėtų už dujas ir elektrą kartu per „Manogile.lt“, jie galėtų sutaupyti iki 1,5 mln. eurų per metus. Sutaupyta suma dar išaugtų 2-3 kartus prie „Manogile.lt“ prisijungus šilumos, šalto ir karšto vandens tiekėjams, interneto, televizijos paslaugų teikėjams, daugiabučių administratoriams, bendrijoms ir kitiems komunalinių paslaugų teikėjams.“

Štai ir paaiškėjo energetikos monopolininkų verslo planas - patiems teikti įmokų surinkimo paslaugas, išstumiant iš rinkos kitas šias paslaugas teikiančias įmones, kurioms šiuo metu energijos tiekėjai moka už įmokų surinkimą. Bet komerciniai bankai pagal tokį modelį išlaikytų savo privilegiją imti mokestį už mokėjimo pervedimą iš klientų, o iš tiekėjų - už įmokų surinkimą.

Nieko nekainuoja?

„Vakaro žinios“ pasidomėjo, kiek valstybės pinigų investuojama į šio naujo monopolio kūrimą. Pagal viešųjų pirkimų portalo duomenis, „Lietuvos energijos“ grupės įmonėms viešųjų pirkimų paslaugas teikianti VAC praėjusių metų gruodžio 31 d. sudarė dvi įmokų surinkimo paslaugų pirkimo sutartis: ESO sutarties vertė 484 tūkst. eurų, „Lietuvos dujų tiekimo“ - 477,95 tūkst. eurų.

Abiem atvejais įmokų surinkimo paslauga buvo perkama neskelbiamų derybų būdu iš vienintelio tiekėjo - tai pačiai „Lietuvos energijos“ grupei priklausančios UAB Elektroninių mokėjimų agentūros (EMA), kuriai mokėjimo įstaigos licenciją Lietuvos bankas išdavė tik pernai gruodžio 23 d. Beveik milijono eurų vertės pirkimą laimėjusioje UAB EMA dirba tik 3 darbuotojai, prieš daugiau nei metus ji veikė kaip UAB „Gotlitas“ - administravo privačiu viešbučiu paverstą buvusį energetikos įmonės „Kauno energetikos remontas“ bendrabutį.

Kęstutis MASIULIS, Seimo Energetikos komisijos pirmininko pavaduotojas:

Išties kyla klausimas, kam reikalinga už valstybės pinigus kurti kažkokią mokėjimo įstaigą, kuri faktiškai jokių mokėjimų nepriima, o nukreipia į bankus? Paslaugos teikėjas didina savo sąnaudas, kurios paskui įtraukiamos į reguliuojamą paslaugos tarifą. Išeina, kad iš vartotojų už dujas, elektrą plėšiama antrą kartą, nesvarbu, jie naudojasi ta savitarnos svetaine ar ne.

Kai elektros ar dujų įmonė pirks maistą ar apmokės restorano išlaidas, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nepripažins tų sąnaudų pagrįstomis. Bet įmokas už elektrą, už dujas surinkti reikia - šitos sąnaudos atrodys pagrįstai, o iš esmės paslauga dubliuojasi ir rinkoje ji greičiausiai būtų pigesnė. Paskelbkite normalų viešąjį pirkimą ir atsiras daugybė konkurentų, siūlančių žmogui patogesnę ir pigesnę paslaugą.

Aš pats anksčiau naudojausi savitarnos svetainės „Manoelektra.lt“ paslaugomis, bet kai sujungė elektros ir dujų paslaugas, mano duomenys dingo. Tiesa, neseniai atsirado. Bandžiau rašyti įmonei kaip vartotojas, ir Energetikos komisijoje kėliau klausimus, kodėl vartotojai negauna kokybiškos paslaugos. Esu vadybos profesorius, ir man svarbu vadybinis rezultatas, o jis neigiamas. Versle tokia vadyba užsiimantys vadovai lėktų lauk, o valstybės įmonėse šiltai sėdi postuose.

Keistoka, nes „Lietuvos energijos“ įmonių direktoriai jauni, turintys potencialo valdyti valstybės įmones taip, kaip valdomas privatus verslas - pačiu palankiausiu klientams būdu. Deja, tai nevyksta. Viskas daroma labai painiai, sudėtingai, ir man tai pradeda panėšėti į istorijas, kurias skaitome apie Panamos „ofšorus“: ieškai galų vienoje įmonėje, pasirodo, kad už jos stovi dar kita įmonė, už jos - irgi kažkas, o galų gale uodegos atsiduria kur nors Panamoje ir lieka neaišku, kas už to verslo stovi.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder