A. Armanavičienė kritikuoja valdžios ketinimus atkurti per sunkmetį panaikintus Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) skyrius apskrityse.
Atkurs uždarytus skyrius
Šiemet buvo įkurtas VVTAT Regioninės veiklos koordinavimo skyrius, dalis jo specialistų įdarbinti apskrityse. Šiuo metu jie jau darbuojasi Alytuje, Šiauliuose, Utenoje ir Palangoje (Klaipėdos apskritis). Numatoma, kad iki metų pabaigos Regioninės veiklos koordinavimo skyriaus specialistai dirbs visose Lietuvos apskrityse, tarp jų ir Panevėžio.
Teigiama, kad tai padės užtikrinti geresnę vartotojų teisių apsaugą, visuomenės, verslininkų informavimą vartotojų teisių apsaugos klausimais šalies regionuose.
„Mokesčių mokėtojams valdininkų išlaikymas kainuoja didelius pinigus, o naudos iš to nedaug. Užuot skyrę dideles lėšas skyriams atkurti, verčiau paremtų nevyriausybines organizacijas, drįstu sakyti, efektyviau ir pigau ginančias vartotojų teises“, – prieštarauja A. Armanavičienė.
Blogai vartotojui, blogai ir verslui
LNVF prezidentės vadovaujama federacija, pavyzdžiui, pasisiūlė teisme ginti nuo kelionių kompanijos „Go Planet Travel“ nemokumo nukentėjusių klientų interesus.
Pasak A. Armanavičienės, iš viešos Valstybinio turizmo departamento prie Ūkio ministerijos bei Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos prie Teisingumo ministerijos pateiktos informacijos susidaro įspūdis, kad draudimo kompanijų išmokomis bus padengti visi turistų patirti nuostoliai, t. y. jie atgaus visus šiam kelionių organizatoriui sumokėtus pinigus ir dar gaus papildomą kompensaciją. Tačiau ankstesnių metų praktika, kai bankrutavo du kelionių organizatoriai, parodė, kad geriausiu atveju apsidraudusiesiems per draudimo kompanijas pavyko atgauti tik 30–40 proc. sumokėtos sumos.
Nacionalinės vartotojų federacijos prezidentė mano, kad „Go Planet Travel“ turistams grąžintina dalis bus dar mažesnė.
„Bendra šios kompanijos draudimo suma yra 700 tūkstančių litų, dalis jų jau išleista žmonėms apgyvendinti, parskraidinti. Mūsų federacija sieks, kad turistams būtų grąžinti visi jų sumokėti pinigai“, – pabrėžė federacijos prezidentė.
A. Armanavičienės teigimu, federacija Ūkio ministerijai seniai siūlė įkurti specialų fondą, iš kurio panašiais atvejais būtų kompensuojami turistų patirti nuostoliai, tačiau į tai nebuvo atsižvelgta.
Pasak jos, problema ir ta, kad mūsų teisės aktai surašyti ne visai tinkamai ir maksimaliai negina vartotojų interesų.
„Reikėtų skirti vartotojų teises ir interesus. Teisė jau yra pasekmė, kai žmogus turi išsireikalauti tai, kas jam priklauso, o interesų gynimas – tai kelio užkirtimas tokiems atvejams, kaip minėtos turizmo firmos bankrotas ir panašiai. Apskritai verslas taip pat turėtų būti suinteresuotas vartotojų teisėmis. Jeigu nukenčia vartotojai, vienaip ar kitaip nukenčia ir verslas“, – aiškino A. Armanavičienė.
Pasak pašnekovės, šalyje prikurta nemažai iš mokesčių mokėtojų kišenės išlaikomų vartotojų teisių gynimo institucijų. Tai ir VVTAT, ir Ne maisto produktų inspekcija, ir Maisto bei veterinarijos tarnyba. Bėda esą ta, kad sistema veikia neefektyviai.
Tai viena priežasčių, dėl ko Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos federacija ketina vykdyti vadinamąją eurostebėseną – kad įvedus eurą nebūtų keliamos kainos.
Tvirtina, kad laimės vartotojai
VVTA tarnybos atstovas viešiesiems ryšiams Vitas Jonas Ūsas patikslino, kad apskrityse nebus atkurti analogiški anksčiau veikę skyriai. Jose bus įdarbinta po vieną kitą specialistą. Esą tai daroma gyventojų labui.
Su prekių pardavėjais ar paslaugų teikėjais susiginčiję dėl nekokybiškų, laiku nepristatytų prekių, negautų paslaugų, negrąžintų sumokėtų už jas pinigų gyventojams jų teises galintys apginti ir pakonsultuoti specialistai dirbs arčiau jų gyvenamosios vietos.
Iki šiol gyventojams tekdavo kreiptis į Vilniaus VTAT. Atokių vietovių, vyresnio amžiaus vartotojams, nesinaudojantiems kompiuteriais, neturintiems mobiliųjų telefonų, galimybės ginti savo teises buvo ribotos.
Dalis žmonių kilus problemai tiesiog nežino kur kreiptis. Vietoje jiems bus paprasčiau išdėstyti problemą, išsiaiškinti, kokios galimybės apginti savo interesus.
Dažniausiai skundžiamasi dėl vartojimo prekių
VVTA tarnyba skelbia, kad dažniausiai gyventojai kreipiasi dėl galimų pažeidimų vartojimo prekių (ne maisto) srityje: dėl įsigytų nekokybiškų drabužių, avalynės.
Nepatenkintieji prekybininkų reikalauja paimti prekę atgal ir grąžinti pinigus. Šiems nesutikus, skundžiasi vartotojų teisių gynėjams.
Pastebėta, kad šiemet padaugėjo vartotojų prašymų dėl abonementų sporto klubų, vandens parkų paslaugų nutraukimo.
Laisvalaikio paslaugų srityje ir toliau dominuoja ta pati problema dėl lėktuvų bilietus platinančios bendrovės veiksmų – vartotojų lėktuvo bilietų rezervavimo ir apmokėjimo nepatvirtinimo laiku ir dėl to padidintos bilietų kainos, vartotojų sumokėtų pinigų neperdavimo aviakompanijai, keleivių vartotojų neįtraukimo į skrendančių keleivių sąrašus ir panašiai.
Skunduose, susijusiuose su šilumos tiekimo sritimi, žmonės abejojo šilumos sąskaitose priskaičiuotų už šilumą sumų pagrįstumu. Padaugėjo vartotojų nusiskundimų dėl karšto vandens apskaitos prietaisų įrengimo.
Gyventojai skundėsi pritaikyta karšto vandens suvartojimo norma ir norėjo sužinoti, kodėl karšto vandens tiekėjas rengia skaitiklius su nuotoliniu duomenų nuskaitymu bei neleidžia vartotojui pasirinkti skaitiklių be šios funkcijos.
Nemažai asmenų kreipėsi abejodami, kad šilumos tiekėjai, paskirstydami daugiabučiame name sunaudotą šilumą, ją paskirstė pagal teisės aktų reikalavimus, ypač neaiškumai kilo, kai sąskaitose nurodyta bendrojo naudojimo patalpų šiluma.
Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo srityje vartotojų skunduose vyravo problemos, susijusios su geriamojo vandens apskaitos įrengimu. Nemažai skundų gauta dėl to, kad vandens tiekėjas, negalėdamas patekti į būstą ir pakeisti apskaitos prietaiso, pradeda taikyti vandens suvartojimo normas.
Rašyti komentarą