Tyrimas
Vidutinio dydžio, dviejų durų, su šaldymo kamera apačioje, kainuojantis apie tūkstantį litų - taip galima apibūdinti daugelį Lietuvoje parduodamų šaldytuvų.
Tyrimų bendrovės "GfK Marketing Services Baltics" duomenimis, šių metų pirmąjį pusmetį net 75 proc. visų parduotų šaldytuvų Lietuvoje buvo būtent tokie.
Dviejų durų šaldytuvams su šaldymo kamera viršuje atiteko 16 proc. rinkos, o dideli šaldytuvai, turintys tris ir daugiau durų, pirkėjus domina mažiausiai - jie užima atitinkamai 0,3 ir 0,2 proc. rinkos.
Lietuviški šaldytuvai "Snaigė" užima 27 proc. rinkos, Turkijoje gaminami "Beko" - 19 proc., o Pietų Korėjos koncernas "Samsung" yra užkariavęs 9 proc. rinkos.
Svarbiausia - pažinti pirkėją
AB "Snaigė" rinkodaros direktorės Rūtos Petrauskaitės teigimu, šaldytuvų gamintojų kelias į pirkėjo širdį prasideda nuo rinkos tyrimų bei demografinių duomenų analizės.
Projektuotojai, siekdami racionaliai suplanuoti šaldytuvo erdvę, parinkti tinkamą lentynų bei vonelių kiekį ir tūrį domisi kiek sveria kopūstas, kokia standartinė arbūzo apimtis, koks pieno pakuotės aukštis ir t.t. Gamintojai taip pat domisi gyventojų maitinimosi įpročiais, jų polinkiu kaupti maistą, perkamąja galia, skoniu ir t.t. Į pagalbą taip pat pasitelkiami ir demografiniai duomenys - kiek yra vienišų asmenų, kokio dydžio yra vidutinė šeima ir panašiai. Be to, nuolat sekamos naujausios dizaino kryptys, kuriamos rinkodaros bei pardavimų strategijos.
Lietuvos gyventojai šaldytuvus renkasi racionaliai - ieškoma vidutinio dydžio, optimalaus prietaiso kainos ir kokybės santykio. "TNS Gallup" pernai liepą atlikto tyrimo duomenys rodo, kad renkantis, kokį šaldytuvą pirkti (su sąlyga, kad visų šaldytuvų kaina ir kokybė yra vienoda), dauguma vartotojų didžiausią dėmesį skirtų energijos efektyvumo klasei (79 proc.).
Tautiečiai taip pat linkę atsižvelgti į tai, ar šaldytuvas turi automatinę atitirpinimo sistemą (77 proc.) bei į šaldymo kameros dydį (59 proc.). Kiek mažiau reikšmės teikiama šaldytuvo išorės dizainui (55 proc.). Pirkėjus taip pat domina ir gamintojo suteikiamas garantinis laikotarpis, išplėtotas serviso tinklas. Mažiausiai vartotojus domina atstumas tarp lentynų, vonelių, vidaus spalva, šaldytuvų priedai.
Vyrai labiau linkę atsižvelgti į technines šaldytuvo charakteristikas (efektyvumo klasę, kompresoriaus galingumą), moterys - į naudojimo patogumą (vonelių, lentynų dydžiai, papildomos funkcijos bei priedai) ir gaminio dizainą. Vis dėl to, šie skirtumai tarp lyčių didesnės įtakos pirkėjų apsisprendimui neturi, kadangi paprastai šaldytuvą perka šeimos ir sprendimą priima abi pusės.
Skirtingų šalių gyventojai skirtingai vertina šaldytuvų dizainą. Pavyzdžiui, skandinavams patinka juodi blizgantys šaldytuvai, kuriuos būtų labai sunku parduoti Lietuvoje. Rusai mėgsta aptakių formų šaldytuvus su įmantriom detalėm, ukrainiečiams patinka nerūdyjančio plieno gaminiai. Azijos gyventojai mėgsta plačius neaukštus šaldytuvus su kamera viršuje.
Šalys panašios, vartotojai - skirtingi
Kalbėdama apie Baltijos šalių vartotojų įpročius, R. Petrauskaitė išskiria bendrus panašumus - čia populiariausi yra vidutinio ir mažo tūrio šaldytuvai, turintys didesnes šaldymo kameras. Tai lemia demografinė šalių padėtis, tankus parduotuvių tinklas bei mitybos įpročiai. Šių modelių populiarumą lemią ir ekonominės aplinkybės - paprastai mažesnis šaldytuvas suvartoja mažiau elektros energijos, be to, daugelio namų ūkių virtuvės erdvė yra palyginti maža, tad didelį prietaisą pirkti tiesiog netikslinga.
Tačiau nepaisant panašių demografinių ir ekonominių rodiklių, skirtingų šalių gyventojai renkasi skirtingus šaldytuvų modelius. Pavyzdžiui, daugelis vartotojų Lietuvoje renkasi vidutinio dydžio dviejų kamerų šaldytuvus, tinkančius 3-4 asmenų šeimoms, nemažai nuperkama ir gausių šeimų poreikius atitinkančių aukštų, itin talpių šaldytuvų. Panaši situacija ir Estijoje.
Tuo tarpu Latvijoje itin vertinami mažesni, minimalistinio stiliaus šaldytuvai.
"Galbūt latviai linkę mažiau kaupti maisto atsargas nei lietuviai ir estai", - svarstė pašnekovė.
Tokią prielaidą patvirtina ir faktas, kad pačių didžiausių šaldytuvų (apie 2 metrų aukščio) paklausa Latvijoje yra dukart mažesnė nei Lietuvoje.
Virginijus GABRYS

Rašyti komentarą