Vyriausybė ir Seimas, įstatymiškai patvirtinęs, kad akcizai kaitinamajam tabakui kasmet didės tik po 15 proc., dabar jam siūlo net 65 proc. didesnį mokestį. Deklaruojama kova su žalingu įpročiu, tačiau pamirštama, jog akcizo pakėlimas žmonių rūkyti neatpratina. Šiuo atveju, neskatins rinktis alternatyvų tradicinėms cigaretėms. Tai kur tas rūpestis sveikata?
Net 65 proc. akcizą kaitinamajam tabakui didinti siūlo Finansų ministerija, jai karštai pritaria biudžeto projektą ir mokestinių įstatymų pakeitimus tvirtinusi Vyriausybė. Įdomiausia, kad įstatymu patvirtintame trimečiame akcizų tabako gaminiams plane numatyta akcizus kasmet didinti po 15 proc.
O čia dabar - didinimas iškart net 65 proc. Nepaisant to, Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, tiesa, po aštrių diskusijų, tokiam siūlymui pritarė: projektas palaimintas 5 komiteto nariams susilaikius ir 5 balsavus „už“. Lemiamas buvo „už“ balsavusio komiteto pirmininko Valiaus Ąžuolo balsas.
Komiteto posėdyje dalyvavę Finansų ministerijos atstovai aiškino, esą siūlymą nulėmė kelios priežastys. Tačiau svarbiausia - žmonės vis dažniau cigaretes išmaino į kaitinamąjį tabaką. Be to, net ir padidinus akcizą pastarajam 65 proc. esą pakelis tepabrangtų 33 centais (!) ir vis tiek šis produktas kainuotų mažiau nei vidutinės cigaretės.
Konservatorius Mykolas Majauskas vienais argumentais Vyriausybės siūlymą lyg ir palaikė, kitais - jį kritikavo. Anot politiko, didesnis kaitinamojo tabako apmokestinimas gal ir būtų reikalingas, siekiant pristabdyti šio produkto augantį populiarumą, mat 2017-aisiais kaitinamasis tabakas teužėmė vos 0,4 proc. visos Lietuvos rūkalų rinkos, o dabar - jau 6,5 proc.
Tačiau M.Majauskas niekaip negalėjo suprasti, kodėl Finansų ministerija norėtų akcizus didinti būtent 65 proc., o ne 30 ar 70 proc. Ministerijai priekaištų negailėjo ir kita konservatorė Gintarė Skaistė, anot kurios, jei trimečiame plane numatytas vienoks augimas, tai jis ir tūri būti toks, koks įtvirtintas įstatymu, nes verslas planuoja ateitį ir negalima paskutinėmis dienomis sulaužyti jų lūkesčių.
Tuo metu liberalas Kęstutis Glaveckas stebėjosi, kodėl viena tabako rūšis išskiriama iš kitų, jai akcizą didinant labiausiai. K.Glavecko įsitikinimu, visa tokia produkcija kenkia vienodai, todėl ir turi būti apmokestinti vienodu tarifu.
Verslo atstovai Vyriausybės projektą dėl kaitinamojo tabako kritikavo pateikdami konkrečius skaičius. Po akcizų padidinimo jų tarifas Lietuvoje bus kone dvigubai didesnis nei aplinkinėse valstybėse: Lietuvoje kitų metų kovą jis sieks 113,2 euro už kilogramą, Lenkijoje - 68 eurus, Latvijoje - 75 eurus, Estijoje - 89 eurus, o Baltarusijoje - 51 eurą.
Toks milžiniškas skirtumas esą verstų žmones važiuoti pigesnių rūkalų pirkti į artimąjį užsienį arba pirkti kontrabandą, nors, remiantis nelegalių cigarečių vartojimo mastą nustatančiais tyrimais, kai renkami tušti pakeliai gatvėse ir viešuosiuose konteineriuose, Lietuvoje ir taip kas šešta surūkoma cigaretė yra kontrabandinė.
Beje, Finansų ministerija, kai tik pasiūlo kelti akcizus rūkalams, tikindama, kad mokesčių bus surenkama gerokai daugiau. Ir niekuomet neatspėja. Pavyzdžiui, 2016 m. teikdama atitinkamą projektą ji paskelbė, kad papildomai bus surinkta 23 mln. eurų, tačiau tesurinkta 11 mln. eurų. Po metų paskelbta, kad surinksime 11 mln. eurų, tačiau tesurinkome 6 mln. eurų. Dabar aiškinama, kad bus surinkti 6 mln. eurų.
„Norėdama surinkti 6 milijonus eurų Vyriausybė griauna pasitikėjimą bei partnerystę ir atsisako įsipareigojimų“, - baisėjosi komiteto narė socialdemokratė Rasa Budbergytė.
Klesti kontrabanda
„Eurobarometro“ duomenimis, Lietuva patenka tarp penkių ES valstybių, kuriose labiausiai klesti prekyba nelegaliomis cigaretėmis. 28 proc. apklaustųjų Lietuvoje pripažino, kad yra tiesiog gatvėje sulaukę pasiūlymų pirkti nelegalių rūkalų. Belgijoje tokių pasiūlymų buvo gavę vos 10 proc. tyrimo dalyvių, Airijoje - 15 proc.
Komentarai
Asociacijos „Investor’s Forum“ vadovė Rūta Skyrienė:
„Mane stebina argumentas, kad kaitinamajam tabakui reikia daug labiau didinti akcizą nei kitoms šios prekių grupės prekėms dėl didelio vartojimo augimo. Nereikia pamiršti, kad kaitinamasis tabakas Lietuvos rinkoje atsirado tik 2017 m. Vyriausybės ir Seimo narių logika yra paprasta, nors ir nepateisinama.
Jie mato, kad galima pasigerinti kai kurioms socialinėms grupėms, padidinant pensijas, vaiko pinigus ir t.t. Tam reikia pinigų. Ir iškart, nieko negalvojant, „skalpuojamas“ verslas.
Niekam neįdomu, kad verslo lūkesčiai taip pažeidžiami. Juk galiojančiame įstatyme numatyta, kad šitam tabakui per metus akcizai didės 15 proc. O dabar - bum - ir vienu ypu viskas perbraukiama, akcizai vienai grupei iškart didinami 65 proc.
Pirmiausiai akcizų daugiau surenkama, kai tarifas didinamas palaipsniui. Kai jis padidinamas staigiai, surinkimas smuks, nes žmonės produktą įsigis kaimyninėse valstybėse“, - prognozavo R.Skyrienė.
Anot jos, turbūt niekas nesiginčija, kad bet koks tabakas yra kenksmingas, tačiau yra žmonių, kurie jo vis tiek neatsisakys. Todėl verslas, pamatęs, kad įstatymu įsipareigota trejus metus akcizą kasmet didinti vienodai ir nuosekliai, dabar yra apgauti. Juk verslininkas, iš anksto žinojęs, kad kaitinamajam tabakui mokesčiai, nežiūrint į galiojantį įstatymą, bus drastiškai didinami, nebūtų investavęs į šią verslo rūšį, nes iš karto žinotų, jog patirs nuostolių.
„Vyriausybė taip nori surinkti tuos papildomus 6 mln. eurų, bet nesupranta, kad tokiais drastiškais veiksmais to nebus pasiekta. O pasitikėjimui valstybe bus padaryta didžiulė žala. Nes niekas nebetikės net priimamais įstatymais - juos juk bet kada, net iš anksto neperspėjus, galima lengva ranka pakeisti. Dabar smogė kaitinamajam tabakui, o rytoj gal smogs saldainiams“, - akcentavo R.Skyrienė.
Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas Valdas Sutkus:
Blogiausia, kad pataisos priimamos neišdiskutuojant, skubiai. Turėtų būti atlikta detalesnė analizė, kokios bus pasekmės vartotojui, biudžetui, verslui. Keista ir tai, kad nenagrinėjama, kokia padėtis yra kaimyninėse valstybėse. Jei pas mus akcizas bus dvigubai didesnis nei kaimyninėse valstybėse, padidės kontrabandos mastai iš Baltarusijos.
Nepamirškime, kad gyvename ES - vieningoje rinkoje, kurioje yra 500 mln. vartotojų. Jei kainos drastiškai skirsis ir nuo kainų Latvijoje ar Lenkijoje, akivaizdu, tos prekės į Lietuvą plūs iš tų šalių - arba bus atvežamos, arba mūsų gyventojai vyks svetur jų nusipirkti. Legaliai. Juk būtent taip yra dėl mokesčių politikos alkoholio srityje.
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Valius Ąžuolas:
Tai nereiškia, kad mes norime išskirti kaitinamąjį tabaką iš kitų produktų ir jį labiau apmokestinti, mes tiesiog balsavome už Vyriausybės projektą. O jame numatyta, kad kaitinamajam tabakui akcizas didės apie 60 proc.
Kai kurių kolegų idėja, kad akcizai visam tabakui turėtų didėti vienodai, gal ir nebūtų bloga. Tačiau šiai rūšiai akcizas yra išskirtinai mažas. Netgi po padidinimo jis bus 3 kartus mažesnis nei paprasto tabako.
Be to, sutinku su M.Majausko argumentu, kad kaitinamasis tabakas yra prabangos prekė, kurios, net ir padidinus akcizą, niekas nevažiuos pirkti į Lenkiją ar Latviją. Nes ir įrenginių papildomų reikia, todėl ne kiekvienas sau gali tai leisti.
Rašyti komentarą