Pratybose, kurias šiais metais organizuoja Lietuvos lariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinacinis centras, dalyvaus 10 taršos likvidavimo laivų iš 8 šalių HELCOM narių (Danijos, Suomijos, Vokietijos, Latvijos, Lietuvos, Lenkijos, Rusijos ir Švedijos), 1 EMSA (European Maritime Safety Agency/Europos jūrinio saugumo agentura) priklausantis laivas, Lietuvos karinių oro pajėgų sraigtasparnis, taip pat apie 30 pratybų stebėtojų atstovaujančių su taršos stebėjimu, likvidavimu, bei saugumu jūroje susijusias organizacijas iš įvairių Europos šalių, bei pratybų vertinimo komisija susidedanti iš Lietuvos, Latvijos ir Danijos atstovų.
Pratybos "Balex Delta 2010“ organizuojamos siekiant patikrinti Baltijos šalių pasiruošimą bendrai reaguoti į didelio masto naftos išsiliejimo jūroje incidentą. Pratybų tikslas yra patikrinti HELCOM šalių reagavimo į taršos incidentus sistemą, numatytą ryšio sistemų struktūros veikimą, taršos likvidavimo laivų tarpusavio sąveiką, bei jų galimybes ir pajėgumus.
Pratybų scenarijus numato simuliuojamą naftos produktus vežusio tanklaivio avarijos metu įvykusį apie 9000 tonų naftos išsiliejimą jūroje, ko pasekoje organizuojamas taršos likvidavimo pajėgumų iškvietimas pagalbai iš užsienio valstybių, tam kad bendrai veikiant užkirsti kelią į jūrą išsiliejusiai naftai patekti į krantą.
Operaciją koordinuojantis Jūrų gelbėjimo koordinacinis centras turės užtikrinti vadovavimą taršos likvidavimo laivams, vykdantiems teršimo incidento padarinių likvidavimą, o taršos likvidavimo laivai - likviduoti tariamai išsiliejusią naftą veikdami koordinuotai bei naudodami teršalų sulaikymo užtvarus ir teršalų surinkimo įrangą.
Išsiliejusiai naftai imituoti, numatytame pratybų rajone į jūrą bus išpiltas didelis kiekis gamtai nekenksmingų kukurūzų.
Tam, kad vystyti tarpusavio supratimą ir tolimesnį bendradarbiavimą tarp įvairių šalių atstovų, pratybų metu yra suplanuotos ir pratybose dalyvaujančių taršos likvidavimo laivų įgulų narių ir stebėtojų irklavimo varžybos jūroje, bei priėmimas Karinių jūrų pajėgų vado kvietimu.
"Balex Delta" pratybos reguliariai rengiamos nuo 1989 metų.
HELCOM duomenimis, šalys esančios prie Baltijos jūros turi daugiau kaip 45 jūrinius taršos likvidavimo laivus, kurie gavus signalą apie pagalbos būtinybę esant teršimo incidentui galėtų pasiekti naftos išsiliejimo incidento vietą per 6-48 val.
Automatinės identifikavimo sistemos duomenimis, Baltijos vandenis kasmet skrodžia apie 60 000 laivų. Per 2009 metus daugiau kaip 251 milijonų tonų naftos buvo pervežta Baltijos jūra.
Praėjusias metais Baltijos jūroje užfiksuotos 105 laivų avarijos, iš jų apie 38 įvyko laivams užplaukus ant seklumos, 34 avarija – laivams susidūrus jūroje. Apie 7 proc. visų per 2000–2009 metų laikotarpį užfiksuotų jūroje avarijų sukėlė teršalų išsiliejimą į jūrą.
HELCOM duomenimis, du iš penkių didžiausių incidentų Baltijos jūroje nuo 2001m. buvo 2001m. laivo 2,700 tonų naftos išsiliejimas, bei 2003 metais laivo “Fu Shan Hai” 1 200 tonų išsiliejimas.
Rašyti komentarą