Gaisras kelte: prasidėjo kaltųjų paieškos

Gaisras kelte: prasidėjo kaltųjų paieškos

Po gaisro kelte "LISCO Gloria" dar tebeskaičiuojami nuostoliai ir renkama informacija apie patirtą žalą, o kada nukentėjusieji jau galėtų tikėtis nuostolių atlyginimo, kol kas nėra žinoma. Bendrovė "DFDS Seaways" jau dairosi ir naujo laivo, kuris pakeistų sudegusįjį.

Šios bendrovės Komunikacijos ir reklamos skyriaus vadovo Vaido Klumbio teigimu, apie išmokas bus galima kalbėti tada, kai bus surinkta ir įvertinta informacija apie patirtą žalą. Tam "LISCO Gloria" keleiviams buvo išdalyti patirtos žalos registravimo lapai, kuriuos nukentėjusieji turi užpildyti ir pateikti "DFDS Seaways".

Pats keltas, pirktas 2003 metais už 42 mln. JAV dolerių ir rekonstruotas už 8 mln., yra draustas Danijos draudimo bendrovėje. Apdrausta ir civilinė laivo savininko atsakomybė - laivų savininkų grupės savitarpio draudimo klube "West of England" P&I.

Ne naujiena

Draudimo bendrovė "ERGO Lietuva" vakar pranešė jau reguliuojanti klientų žalas, patirtas dėl kelte kilusio gaisro. Pirmadienį iki pietų buvo gauti 8 pranešimai dėl šių žalų. Vien už krovinius būsimiems mokėjimams bendrovė rezervavo apie 500 tūkst. litų. Pranešama, kad dar apie 300 tūkst. litų žalą patyrė du vilkikų savininkai.

"Sunku prognozuoti, kokie bus mūsų bendrovėje apsidraudusių ir keltu plaukusių žmonių bei įmonių, kurių turtas sudegė, nuostoliai, nes dar ne visi klientai kreipėsi į mus. Tikėtina, kad žalų suma visose draudimo rūšyse gali siekti ir kelis milijonus litų", - teigia "ERGO Lietuva" Turto draudimo departamento vadovas Tomas Nenartavičius.

"ERGO Lietuva" draudimo istorijoje jau yra pasitaikęs atvejis, kai didelę žalą dėl gaisro ne sausumoje patyrė keli draudimo bendrovės klientai.

"2006 metais Indijos vandenyne įvykus sprogimui laive "Hyundai Fortune", gabenusiame konteinerius su kroviniais, kilo gaisras. Net septyni konteineriai, kuriais gabentas batų krovinys ir elektrotechnikos prekės, buvo apdrausti "ERGO Lietuva". Tuomet atlyginome apie 150 tūkstančių litų žalą klientams", - sakė T. Nenartavičius.

Penkių bendrovės klientų kroviniams žala, siekianti 1 mln. litų, buvo padaryta ir pernai, kai Šiaurės jūroje susidūrė du laivai.

Išsaugojo per atsitiktinumą

Intensyviai darbas šiuo metu verda ir vežėjų, gabenusių krovinius lemtinguoju reisu, įmonėse.

Pasak autotransporto įmonės, praradusios keltu plaukusius 10 vilkikų bei 20 šaldytuvų, savininko Antano Griciaus, ieškoma juristo, kurio specializacija - jūrinė teisė.

Po nelaimės keltu namo sugrįžę įmonės vairuotojai pirmadienį ryte susirinko darbe aptarti situacijos. Anot A. Griciaus, dokumentus, asmeninius daiktus praradusiems žmonėms firma numatė kompensacijas.

"Dabar pasiimsim savaitę atostogų, o paskui vėl darbuosimės", - taip vakar kalbėjo vienas iš šios autotransporto įmonės vairuotojų Juozas Simanauskas.

Anot jo, sudegusiu keltu plaukė 10 įmonės vairuotojų, tačiau vieninteliam J. Simanauskui pavyko išsaugoti dokumentus, taip pat nesudegė ir jo mobilusis telefonas.

"Telefoną retai imu į kajutę, nes buvo pavogę, o šįkart netyčia pasilikau. Taip pat dar nebuvau nuėjęs miegoti, todėl pavyko išsaugoti ir drabužių kišenėje buvusius dokumentus, - pasakojo jis. - Gavom formas, pildėm, ką praradom, bet kompensacijų sulauksime ne anksčiau kaip po dviejų mėnesių."

Grįžti į Klaipėdą kitu keltu vairuotojai nesibaimino - juk ir žaibas, anot J. Simanausko, dukart į tą pačią vietą netrenkia.

Ypač skaudžiai "LISCO Gloria" nelaimę vertina mažesnieji vežėjai. Pasak komercinės firmos savininko Vaclovo Stonkaus, įmonė per gaisrą kelte prarado vos ne pusę savo parko - dvi transporto priemones iš penkių.

"Laukiam, ką pasakys draudimas, bet nelabai tikime, kad kompensuos. Bent jau kiek esame turėję reikalų su draudikais, nieko nekompensuodavo, - nerimavo V. Stonkus. - Bet jokių lizingų, nieko neturėjom, tai taip ir versimės. Vairuotojai dirbs toliau. O kaip krovinio siuntėjai bei gavėjai? Kam pranešėm, kol kas jokių pretenzijų negavom - visi supranta."

Vieną vilkiką ir šaldytuvą, gabenusius 225 tonas mėsos, prarado bendrovė "Kriolita". Pasak įmonės vadovo Arvydo Baublio, nuostoliai dėl sudegusios mašinos siekia 35 tūkst. eurų, šaldytuvo - 27 tūkst. Įmonė nedidelė - turėjo 8 vilkikus ir priekabas, todėl nelaimė padarė nemažą neigiamą įtaką.

"Šiandien pirma darbo diena po gaisro. Ruošiami raštai - labai daug klausimų, daug pasiaiškinimų, reikia pranešti transporto inspekcijai, stabdyti automobilio licencijas. Kuro kortelės, visi dokumentai - viskas sudegę", - sakė A. Baublys.


Vežėjai gaili prarasto kelto

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos "Linava" prezidentas Algimantas Kondrusevičius visą šalies vežėjų patirtą žalą vertina dešimtimis, artėjančiomis prie šimtų, milijonų litų.

"Sunaikintos 144 puspriekabės ir 77 vilkikai. Tradiciškai iš Vokietijos beveik visada važiuoja pilnos transporto priemonės su kroviniais. Daugiausiai tai šaldytuvų ūkis, kuris veža greitai gendančius produktus - vaisius, daržoves, mėsą,- sakė A. Kondrusevičius. - Nuostoliai susidarys ne tik dėl transporto priemonių netekčių, bet ir dėl krovinių praradimo. Kai kurie kroviniai siekia pusantro milijono litų. Taip kad bus dešimtys milijonų nuostolių ir artės prie šimtų."

Vežėjai įžvelgia ir dar vieną problemą - nuostoliai laukia dėl to, kad neliko vieno iš dviejų pagrindine transporto linija plaukiojusių keltų.

Po nelaimės vietoje dviejų keltų, plaukiojusių populiariu maršrutu šešis kartus per savaitę iš Klaipėdos į Kylį šiuo metu liko tik vienas - "LISCO Maxima". Sumažėjus reisų keleiviams siūloma arba grąžinti bilietus, arba plaukti kitu keltu.

"Dabar plauks "LISCO Maxima", o kompanija jau ieško kito laivo vietoj "LISCO Gloria", - sakė V. Klumbys.

Vakar pranešta, kad darbą laive pradėjo trys gaisrų ekspertai, kurie turėjo apžiūrėti, ar laive, tebesančiame nelaimės vietoje, dar yra gaisro židinių. Ekspertai taip pat turėjo ieškoti būdų, kaip patekti į apatinius denius, kad iš laivo būtų galima išpumpuoti vandenį.

Teigiama, kad laivo išgabenimu pasirūpins viena olandų bendrovė. Vakar dar nebuvo neaišku, į kokį uostą laivas bus nutemptas.

Pradėjo ikiteisminį tyrimą

Kodėl kilo gaisras, kol kas dar nėra žinoma, tačiau vakar Klaipėdos miesto apylinkės prokuratūroje jau buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl spalio 9-osios nakties įvykių kelte "LISCO Gloria". Tyrimas pradėtas dėl darbų saugos ir sveikatos apsaugos darbe reikalavimų pažeidimų.

"Kaip žinome iš žiniasklaidos pranešimų, gaisras dėl kol kas nenustatytų priežasčių kilo keltui plaukiant neutraliuose vandenyse Baltijos jūroje 26 jūrmylės nuo Kylio uosto. Keltas "Lisco Gloria" plaukioja su Lietuvos Respublikos vėliava, todėl, atsižvelgiant į minėtas aplinkybes, gaisras laikomas įvykęs Lietuvos Respublikos teritorijoje", - paaiškino nutarimą pradėti tyrimą priėmusi prokurorė Kristina Prialgauskienė.


Pasak prokurorės, ikiteisminį tyrimą būtina atlikti, siekiant nustatyti gaisro kilimo priežastis, išsiaiškinti, ar kelte nebuvo nusižengta darbų saugos ir sveikatos apsaugos darbe reikalavimams, specialioms elgesio saugumo laivuose taisyklėms ir kt.

Ikiteisminį tyrimą pavesta atlikti Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Jūrų uosto policijos skyriui.

Vokietijos pareigūnai daro prielaidą, kad kelte šeštadienio naktį gaisras galėjo kilti viename iš treilerių dėl gedimo elektros įrengimuose.

Beje, Vokietijos policija vakar patikslino, kad iš degančio Lietuvos kelto buvo išgelbėti 236 žmonės. Pradžioje buvo skelbta, kad išgelbėti 249 keleiviai ir įgulos nariai. Sudarant išgelbėtų asmenų sąrašą kai kurių pavardės greičiausiai buvo įrašytos po du kartus.

Prisimintas aiškiaregis

Žiniasklaidoje pasirodė ir kaltinimų, mestų laivui bei jo įgulai dėl neva seniai į vandenį neleistų gelbėjimo valčių, uždažytų lynų bei trapų ir pan. Tačiau "Vakarų ekspreso" kalbintas vienas iš buvusių "LISCO Gloria" įgulos narių, dirbusių šiame kelte ne vienerius metus, tokius kaltinimus vadina nesąmonėmis.

"Kelte viskas yra labai griežtai. Kiekvieną savaitę vyksta mokymai, komanda yra puikiai paruošta. Aš neginu - aš tiesiog žinau", - sakė buvęs darbuotojas.

Jo nuomone, gaisras galėjęs įsiplieksti nuo netvarkingo vilkiko - esą jų pasitaiko senų, kokių iš tiesų net nederėtų leisti į keltus. Užsiliepsnojus vienam vilkikui gaisras plinta greitai, o užgesinti sunku - juk transporto priemonės stovi vos per keliasdešimt centimetrų viena nuo kitos.

"Čia buvo loterija, kur ta "fura" važiuotų - galėjo nuo jos užsidegti ir "LISCO Maxima", - sakė buvęs įgulos narys.

Vakar pasklido informacija, kad šiuos įvykius dar prieš kurį laiką išpranašavo garsus estų aiškiaregis Edgaras Egiptė. Rugpjūčio mėnesį estų žiniasklaida informavo, kad aiškiaregis skelbia artėjant nelaimę Baltijos jūroje - greičiausiai tai būsianti kokia nors su keltu susijusi katastrofa, tačiau kokios bendrovės tai bus keltas, nebuvo įvardyta. Pavojingasis laikotarpis, per kurį E. Egiptė matė didžiausią tikimybę įvykti nelaimei - iki spalio 28 d.

Beje, spalis bendrovės "DFDS Lisco" keltams nelaimingas jau antrus metus iš eilės - pernai šio mėnesio 15-osios naktį į audrą pateko ir šiek tiek nukentėjo "LISCO Maxima".

Su "LISCO Gloria" yra susijęs ir dar vienas įdomus faktas - šis laivas buvo pirmasis, atskubėjęs į pagalbą 2006-ųjų vasarį jūroje užsiliepsnojusiam latvių traleriui "Berzube". Nepaisydamas griežto reikalavimo laikytis reiso grafiko, lietuvių keltas išskubėjo į pagalbą ir negrįžo į maršrutą tol, kol "Berzube" sulaukė gelbėtojų.

Vežėjo atsakomybė - ginčytina

"ERGO Lietuva" draudimo ekspertai informuoja, jog mažiausiai rūpesčių dėl "LISCO Gloria" gaisro patirs bendrovės, tinkamai sudariusios tiesiogines - vežamų krovinių ir transporto priemonių - draudimo sutartis su patikimomis draudimo įmonėmis. Jeigu krovinio siuntėjas ar gavėjas pats sudarė krovinių draudimo sutartį, tai draudimo išmokos procedūra gan paprasta ir greita - žalos priežastis yra aiški, lieka nustatyti tik žalos mastą.

Problemų gali kilti tiems krovinių savininkams, kurie žalos atlyginimo už krovinį reikalaus iš vežėjo. Vežėjo atsakomybė už prarastą krovinį tokiomis aplinkybėmis yra ginčytina, nes žala kroviniui padaryta tokiomis aplinkybėmis, kurių vežėjas išvengti negalėjo. Taip pat didesnių bėdų patirs vežėjai, kurių transporto priemonės nebuvo apdraustos KASCO draudimu. Kaip rodo praktika, žalos išieškojimas iš trečiųjų asmenų nėra paprasta procedūra, tam reikia ir teisinių žinių, ir laiko.

Kita vertus, vežėjo jūra atsakomybė taip pat ribota, todėl pilno žalos atlyginimo galima ir nesulaukti. Bet kokiu atveju nuostolių atlyginimo ir išieškojimo grandinė yra paini ir sudėtinga, todėl be draudikų pagalbos tokių nelaimių atvejų praktiškai neapseinama.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder