Jūrininkų atlyginimai didės pamažu

Jūrininkų atlyginimai didės pamažu

Nuo šių metų iki 2014-ųjų Tarptautinė transporto darbuotojų federacija po kelis procentus didina minimalius jūrininkų atlyginimus. Lietuvos laivybos kompanijos vejasi naujus reikalavimus. Sudėtingiausia padėtis yra AB "Lietuvos jūrų laivininkystė". Šioje bendrovėje atlyginimų klausimo žadama nekelti iki šių metų liepos.

Tarptautinė transporto darbuotojų federacija (ITF) didina jūrininkams minimalius vidutinius mėnesio atlyginimus, kurie nebuvo keliami nuo 2008-ųjų. Reikalavimai didinti atlyginimus buvo užšaldyti 3 metus dėl krizės. Dabar jau prieita prie kompromiso, kad atlyginimai nors ir po truputį, bet turi būti pradėti didinti.

Pernai minimalus vidutinis kvalifikuoto jūreivio atlyginimas (jis yra laikomas baziniu, kitiems atlyginimams taikomas tam tikras koeficientas) laivuose, plaukiojančiuose su nacionalinėmis vėliavomis, buvo 545 JAV doleriai, bendras minimalus mėnesio atlyginimas, skaičiuojant ir viršvalandžius, ir kt. - 957, nuo šių metų jie bus atitinkamai 555 ir 975, nuo 2013-ųjų - 568 ir 998, nuo 2014-ųjų - 585 ir 1028 doleriai.

Pasak Lietuvos jūrininkų sąjungos (LJS) pirmininko, kuris pernai gruodžio vidury ataskaitinėje ir rinkiminėje konferencijoje išrinkus naują LJS tarybą buvo išrinktas pirmininku naujam ketverių metų laikotarpiui, Petro Bekėžos, Lietuvoje tas minimumas viršijamas.

Laivuose, plaukiojančiuose su vadinamosiomis patogiomis vėliavomis, pernai kvalifikuoto jūreivio minimalus atlyginimas buvo 1675 JAV doleriai, šiemet bus 1709, nuo 2013-ųjų - 1752, nuo 2014-ųjų - 1806 doleriai. Taigi per trejus metus atlyginimai padidės 7,5 proc. Beje, pastaruosiuose laivuose jūrininkai neturi jokių socialinių garantijų.

Derybos dėl sutarčių

Pernai labai aktyviai vyko LJS derybos su AB "DFDS Seaways" dėl kolektyvinės sutarties pasirašymo. Šioje bendrovėje elektromechanikams buvo mokama mažiau nei reikalauja ITF, ir tvirtinimo darbai buvo mažiau apmokami. Derybos buvo tokios įtemptos, kad šios kompanijos jūrininkai netgi apkaltino P. Bekėžą dirbant darbdavio naudai. Tačiau pasiektas rezultatas - ši bendrovė per trejus metus padidins atlyginimus jūrininkams 8 proc. Atlyginimams didinti "DFDS Seaways" skirs 3,7 mln. Lt.


Pasak LJS AB "DFDS Seaways" ir AB "Lietuvos jūrų laivininkystė" profsąjungos skyrių vadovo Vygando Čijunsko, "DFDS Seaways" tik vejasi ITF reikalavimus. O su AB "Lietuvos jūrų laivininkystė" derybose dėl kolektyvinės sutarties pasirašymo sutarta atlyginimų klausimo nekelti iš esmės iki šių metų liepos, išskyrus kai kuriuos atvejus, nes bendrovės padėtis kritiška. Pasak V. Čijunsko, viskas daroma tam, kad įmonė nebankrutuotų, kad kaip nors išsilaikytų, nes priešingu atveju jūrininkai netektų darbo vietų. Problema rasti darbo tarptautinėje rinkoje iškyla jūrininkams, kuriems per 40 metų. Šiuo metu nemažai jūrininkų neturi darbo, o daugiausia vyresnio amžiaus jūrininkų dirba "Lietuvos jūrų laivininkystėje".
VEDLYS. Baigiantis 2011 metams Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininku vėl 4 metams išrinktas P. Bekėža. Jis šias pareigas eina nuo 1995-ųjų - jau 13 metų su 2,5 metų pertrauka.

Profsąjunginė veikla

Šiuo metu LJS turi 2639 narius. Sumažėjo naujai stojančių narių skaičius. "DFDS Seaways" turi 450 jūrininkų, iš jų profsąjungos nariai yra tik 30 proc., t. y. 115 jūrininkų, per dvejus metus išstojo 10, "Lietuvos jūrų laivininkystė" - 220 jūrininkų, iš jų profsąjungos narių - 70, išstojo 11. Anksčiau išstodavo daugiau, dabar padėtis lyg ir stabilizavosi.

Jūrininkai kelia klausimą, ką konkrečiai duoda narystė LJS. Pasak vieno jūrininko, jis kas mėnesį moka profsąjungai po 50 Lt, o kiti jį kvailina. Kad ir kaip būtų, jūrininkų profsąjungos iškovotomis lengvatomis ir pasirašytų kolektyvinių sutarčių nuostatomis naudojasi visi jūrininkai, ir tie, kurie moka nario mokestį profsąjungai, ir tie, kurie - ne.

Žinoma, tokie dalykai, kaip LJS iškovotas jūrininkų atleidimas nuo gyventojų pajamų mokesčio mokėjimo, šiuo metu jau neprisimenamas. Tiesa, Lietuvos jūrininkai, dirbantys trečiųjų šalių laivuose, nepriklausančių Europos ekonominei erdvei, iki šiol tebėra diskriminuojami, nes jie nėra atleisti nuo minėto mokesčio. Šia problema turės rūpintis jau nauja LJS taryba, išrinkta pernai gruodį.

Reikia seimūno jūrininko

Į naują LJS tarybą stengtasi daugiau rinkti jūroje dirbančių jūrininkų. Senoji taryba dirbo nuo 2007 m. Ataskaitinės LJS konferencijos vyksta kas dvejus metus. Per ataskaitinį laikotarpį nuo 2009 metų gruodžio 12 d. iki 2011 m. gruodžio 17 įvyko 19 tarybos posėdžių, kuriuose buvo svarstoma po 8 klausimus.

Naujos LJS tarybos šiemet laukia daug darbų. Pirmiausia iki 2012 m. kovo 1 d. turės būti apibendrintos pastabos ir pageidavimai, išsakyti pernai gruodžio vidury vykusioje LJS ataskaitinėje ir rinkiminėje konferencijoje.

Visada aktualus jūrininkų uždarbio klausimas. Tad ir toliau bus aktualus kolektyvinių sutarčių su darbdaviais sudarymo klausimas. Derybos, jau pradėtos su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija dar pernai, įstrigo.

Beje, jūrininkai susirūpinę, kad Seime nėra nė vieno atstovo, kuris išmanytų jūrinius klausimus. LJS pasiūlyta apsvarstyti galimybę jūrininkų atstovui tapti Seimo nariu.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder