Tačiau bendrovės vadovas Giedrius Gruzdys, kuriam Lietuvos teismai skiria baudas dėl nelegalaus darbo, yra nusiteikęs optimistiškai ir tikisi, kad visi ginčytini klausimai bus išspręsti bendrovės naudai.
Lietuvoje registruota bendrovė "Arctic Fishing" (iš pradžių Klaipėdoje, o pastaruoju metu - Kaune) į Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) akiratį pateko 2014-aisiais. Šiandien VDI "Arctic Fishing" vadovui yra surašiusi net penkis administracinio teisės pažeidimo protokolus. Trys bylos jau išnagrinėtos teismuose, skirtos nemenkos baudos, tačiau tai neužkerta kelio nelegaliam darbui su Lietuvos vėliava plaukiojančiuose laivuose. Šiuo metu nagrinėjamos dar dvi bylos.
Gal padėtų konfiskavimas?
Pasak VDI Klaipėdos skyriaus vyriausiosios darbo inspektorės Aušros Pietarytės, po pirmojo protokolo surašymo ir baudos skyrimo situacija nepasikeitė, bendrovė "Arctic Fishing" ir toliau vykdė tokio paties pobūdžio veiklą - Rusijos piliečiai nelegaliai buvo įdarbinami laivuose su Lietuvos vėliava, t. y. apie jų įdarbinimą nebuvo pranešama "Sodrai".
"VDI daro viską, ką gali, teismai dirba atsakingai, bendrovės vadovas baudžiamas nemenkomis piniginėmis baudomis, bet praktiško rezultato vis dėlto nėra. Vadovas nedaro išvadų, tie patys pažeidimai kartojasi. Galbūt būtų tikslinga inicijuoti Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisą, kad už pakartotinius nelegalaus darbo faktus būtų galima konfiskuoti laivus. Galbūt ši priemonė užkirstų kelią nelegaliam darbui", - savo nuomonę išsakė A. Pietarytė.
Laukia dar 2 bylos
VDI 2014 metų rugpjūtį surašė administracinio teisės pažeidimo protokolą dėl "Arctic Fishing" laive "Karalius" dviejų Lietuvos piliečių, o rugsėjį - dėl 24 Rusijos piliečių tame pačiame laive galimai nelegalaus darbo. Teismas, išnagrinėjęs bylas, už 26 asmenų nelegalų darbą skyrė 22,5 tūkstančio eurų baudą. G. Gruzdys tokį sprendimą buvo apskundęs, bet po kurio laiko jis įsiteisėjo, dabar jis jau perduotas antstoliams, kad jie galėtų išieškoti pinigus.
Po kurio laiko laive "Karalius" vėl pasikartojo analogiška situacija, pasamdyta kita įgula ir apie jos įdarbinimą vėl nepranešta "Sodrai".
VDI protokolas dėl daugiau kaip 20 Rusijos jūrininkų nelegalaus darbo laive "Karalius" surašytas pernai gegužės 4 d. Šiemet sausio 11 d. Klaipėdos miesto apylinkės teisme turėjęs vykti teismo posėdis dėl bendrovės direktoriaus G. Gruzdžio traukimo administracinėn atsakomybėn atidėtas dėl teisėjos ligos, bet byla netrukus bus nagrinėjama. Tai jau, galima sakyti, pakartotinė byla, tad jau turėtų būti skiriama kur kas didesnė bauda nei pirmą kartą. Už vieną nelegaliai įdarbintą asmenį turėtų būti skiriama nuo 2,8 tūkst. iki 5,7 tūkst. eurų bauda.
2014 metų lapkritį surašytas VDI protokolas dėl laive "Jūros vilkas" dviejų Lietuvos piliečių ir 27 Rusijos piliečių galimai nelegalaus darbo. Byla išnagrinėta pernai. Už 29 asmenų nelegalų darbą 2015 metų kovo 24 d. Klaipėdos miesto apylinkės teismo nutartimi skirta daugiau nei 25 tūkst. eurų bauda. G. Gruzdys kreipėsi į Lietuvos Aukščiausiąjį Teismą, tačiau šis teismas pernai metams baigiantis atmetė G. Gruzdžio prašymą atnaujinti bylą, tad netrukus įsiteisės ir šis teismo sprendimas.
Dar vieną protokolą yra surašęs VDI Kauno skyrius dėl nelegalaus darbo laive "Žalgiris". Tai irgi pakartotinė byla, kai turėtų būti skiriama didesnė bauda, ir ši byla jau perduota teismui.
"Kol kas negaliu nieko komentuoti, nes dar nėra pasibaigę visi teisminiai procesai. Viskas vyksta aukštesnėse instancijose", - sakė G. Gruzdys.
Bandoma atimti Lietuvos laivus?
"Arctic Fishing" figūruoja ir dar vienoje teisminėje istorijoje - rusų bendrovėms atstovaujantis advokatas Mindaugas Kukaitis tikina, kad įvykdyta gerai apgalvota apgaulė. Esą dvi Rusijos kompanijos - "Čatka" ir "Bering", kurioms vadovauja tėvas ir sūnus - rusų kilmės JAV piliečio Aleksandro Jurijaus Silagino buvo įtikintos perplukdyti laivus į Lietuvą, čia įkurti bendrovę ir sėkmingai žvejoti Argentinoje arba Norvegijoje. Esą lavai "Karalius", "Jūros vilkas" ir "Žalgiris" yra jų nuosavybė.
Bendrovę "Arctic Fishing" Lietuvoje 2010 m. lapkričio 23 d. įsteigė Klaipėdoje dirbantis advokatas Vytautas Ramanauskas. Vėliau ją (laivų ji tada neturėjo) pardavė A. J. Silaginui.
VDI Klaipėdos skyriaus vyriausiosios darbo inspektorės A. Pietarytės teigimu, laivų nuosavybės problema VDI nekelia sunkumų bylinėjantis su G. Gruzdžiu, nes inspekcija turi visus būtinus dokumentus, įrodančius, kad "Arctic Fishing" yra Lietuvos bendrovė ir kad jai priklausantys minėti laivai plaukioja su Lietuvos vėliava, tad juose galioja mūsų šalies įstatymai.
Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA), atliekančios laivų įregistravimo ir išregistravimo iš Lietuvos jūrų laivų registro paslaugą, direktorius Robertinas Tarasevičius sakė, kad LSLA gavo advokato pranešimą, jog dėl minėtų trijų laivų turtinės nuosavybės vyksta ginčas teisme.
"Tai mums buvo staigmena. Mes gavome bendrovės "Arctic Fishing" prašymą įregistruoti jos laivus, visus būtinus dokumentus, įrodančius nuosavybės teisę, ir vadovaudamiesi laivų registravimo taisyklėmis juos įregistravome. Tai šios bendrovės laivai. Savininkų turtiniai ginčai nedaro įtakos LSLA veiksmams", - sakė R. Tarasevičius.
"Arctic Fishing" vadovas G. Gruzdys tai vadina visišku absurdu.
"Situacija yra apskritai nesuvokiama ir visiškai absurdiška, nes laivai įsigyti legaliai ir teisiškai, pagal visas taisykles įregistruoti Lietuvos jūrų laivų registre. Kad tai būtų galima padaryti, jie visų pirma turėjo būti išregistruoti Rusijoje. Man keista, kodėl gerbiami Lietuvos advokatai imasi atstovauti neaiškios reputacijos Rusijos asmenims, kai bandoma atimti Lietuvos laivus", - kalbėjo G. Gruzdys.
Su Lietuvos teismo pagalba Rusijos bendrovės tikisi ne tik atgauti laivus, bet ir prašo kompensacijos - 9 mln. eurų. Esą tie laivai, neteisėtai valdomi Lietuvos bendrovės, per pusantrų metų sugavo krabų už 19 mln. dolerių.
Pasiteiravus, ar tikrai "Arctic Fishing" per pusantrų metų uždirbo 19 mln. eurų, G. Gruzdys sakė neįsivaizduojąs, iš kur tokie skaičiau traukiami, nes jis pats tokios informacijos nėra pateikęs.
Klaipėdos apygardos teismas paskelbė, jog šį ginčą turi nagrinėti Rusijos Federacijos arbitražinis teismas. M. Kukaitis sako, kad nėra tokio arbitražo. Jo manymu, ginčą turi spręsti Lietuvos bendros kompetencijos teismas, nes laivai registruoti Lietuvoje. Klaipėdos apygardos teismo sprendimą Rusijos bendrovės ketino apskųsti.
Laivai areštuoti Norvegijoje
Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) inspektoriaus Andrejaus Černovo, dirbančio Klaipėdoje, žiniomis, visi keturi "Arctic Fishing" laivai, įskaitant ir transportinį refrižeratorių "Beam", kuris plaukioja ne su Lietuvos, o su vadinamąja patogia Sent Kitso ir Nevio vėliava, tebestovi areštuoti Norvegijoje.
ITF advokatas dėl laivo "Beam" buvo susitikęs su laivo savininko advokatu. Pastarasis prašė sumažinti įgulos 41 tūkst. dolerių ieškinį iki 30 tūkst. dolerių, nes bendrovė patyrė nuostolių. "Arctic Fishing" Norvegijoje turėdama teismo leidimą išmetė visą įgulą iš laivo.
Nei ITF, nei jūrininkai nesutiko sumažinti ieškinio. Pasak A. Černovo, dėl nesumokėtų atlyginimų kreipėsi jūrininkai ir iš laivų "Žalgiris", "Jūros vilkas" bei "Karalius", todėl ir tiems trims laivams jūrininkų prašymu buvo skirtas areštas Norvegijoje. Dabar šioje šalyje vyksta teismo procesai.
Dėl to, kieno tie laivai, A. Černovas nieko negalėjo pasakyti. Jam tik keista, kad minėtų Rusijos bendrovių savininkai tėvas ir sūnus esą nežinoję, jog tuose laivuose nemokami atlyginimai jūrininkams. Pasak jo, nesutarimai tarp laivų savininkų kilo jau prieš gerą pusmetį.
A. Černovui žinoma, kad Rusijos bendrovė "Olankam", bendradarbiavusi su "Arctic Fishing" ir samdžiusi Rusijos jūrininkus jos laivams, gavusi pinigų neatsiskaitė su jūrininkais ir deklaravo savo bankrotą.
Pasiteiravus, ar "Olankam" iš tikrųjų bankrutuoja, G. Gruzdys atsakė: "Šios informacijos negalėčiau nei patvirtinti, nei paneigti. Kas vyksta iš tikrųjų, nežinau, tik girdėjau, kad ji išgyvena ne geriausius laikus."
Paklaustas, ar visi "Arctic Fishing" laivai tebėra areštuoti Norvegijoje, G. Gruzdys atsakė: "Visaip yra. Ten vyksta daug teisminių procesų ir ne tik dėl atlyginimų, yra ir daugiau ginčytinų dalykų. Mums tiesiog stengiamasi kenkti, o teisminiai procesai užima daug laiko. Kol kas nė vienas laivas dabar nedirba žvejybos rajone, bet tam jau ruošiamasi."
Ir vis dėlto net esant tokiai nepavydėtinai situacijai G. Gruzdys tikisi, kad visi klausimai bus išspręsti "Arctic Fishing" naudai.
Rašyti komentarą