Saugi laivyba
| Klaipėdos uosto vyr. locmanas Janis Kundzinš demonstruoja nešiojamąjį kompiuterį |
Balandžio viduryje Valstybinė komisija priims bangų, srovių matavimo, laivų vedimo ir švartavimo sistemą, instaliuotą Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste. Ši brangi įranga skirta laivybos saugumui.
3 mln. Lt vertės projektas, finansuojamas iš Pasaulio banko paskolos, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos iniciatyva pradėtas įgyvendinti pernai balandžio 1 d. Tarptautinį konkursą laimėjo Danijos hidraulikos institutas, dirbęs Klaipėdoje kartu su kita Danijos kompanija "Marimatech".
Institutas buvo atsakingas už meteorologinę bei bangų ir srovių matavimo stotis, o "Marimatech" - už laivų vedimo ir švartavimo sistemas. Atliekant instaliavimo darbus dalyvavo ir vietinės kompanijos - statybos darbų įmonė "Lokys" bei UAB "Stiltas", "Virgenis".
Visi instaliavimo darbai baigti šiemet, kovo 18 d. Greičiau instaliuoti sistemos nepavyko dėl blogų oro sąlygų, dėl to, kad prie AB "Klaipėdos nafta" naudojamų krantinių, kuriose turėjo būti montuojama lazerinė laivų švartavimo sistema, labai dažnai vyko krovos darbai, tad nebuvo sąlygų instaliavimo darbams atlikti.
Mokomasi naudotis įranga
Nuo balandžio 4 d. danai mokys nauja įranga dirbti Klaipėdos uosto specialistus, kurie savo darbe naudosis šia sistema. Techninis personalas turės išmokti aptarnauti įrangą, Laivų eismo tarnybos operatoriai - naudotis teikiamais duomenimis, juos kaupti. Laivų eismo tarnyba turi vieną specialų kompiuterį, skirtą laivų vedimui ir švartavimui, o kitą - bangų ir srovių matavimo bei meteorologinės stoties duomenims.
| Ši antena priims lazerinio daviklio informaciją ir perteiks ją Laivų eismo tarnybai |
Beje, locmanai jau apmokyti naudotis laivų vedimo sistema. Ji išbandyta Uosto direkcijos paieškos ir gelbėjimo laive "Šakiai". Tačiau kol kas locmanams, kol jie neįgis būtinų naudojimosi nauja įranga įgūdžių, rekomenduojama į laivus eiti dviese. Vienas jų turėtų dirbti nauja įranga, kitas naudotis senais darbo metodais.
Be to, locmanams dar reikės išmokti naudotis lazerine laivų švartavimo sistema.
Kompleksinė sistema
Kituose uostuose atskirai yra naudojamos bangų ir srovių matavimo, meteorologinės stotys, laivų vedimo ir švartavimo sistemos. Klaipėdos uoste visos šios sistemos yra integruotos į vieną sistemą ir viena kitą papildo. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Uosto įplaukos tobulinimo projekto įgyvendinimo grupės vadovo Vytauto Kauno teigimu, Klaipėdos uostas pirmas tarp Baltijos uostų įsigijo tokią sistemą. Uosto direkcija sutartį su Danijos hidraulikos institutu pasirašė trečia.
| Srovių matavimo stotis |
Klaipėdos uosto kapitonas Viktoras Lukoševičius ypač džiaugiasi tuo, kad Klaipėdoje įdiegta ne viena kokia nors iš minėtų sistemų, o visas sistemų kompleksas. Jo dėka pagerės laivybos saugumas, palengvės locmanų darbas ir sumažės rizikos laipsnis, susijęs su žmogiškuoju faktoriumi.
Sudėtinės dalys
Visą sistemą, kuri instaliuota Klaipėdos uoste, sudaro kelios atskiros dalys. Viena jų - bangų ir srovių matavimo bei meteorologinė stotis. Yra instaliuotos dvi bangų, srovių matavimo sistemos: viena - jūroje, apie 200 metrų nuo šiaurinio molo, kita - prie 1-osios krantinės. Viena srovių matavimo sistema sumontuota prie senojo pietinio molo galo.
Laivų vedimo sistemą sudaro vienas nešiojamasis kompiuteris ir du transponderiai, statomi laivų vairinėje. Įsigyti 5 tokie komplektai. Laivų vedimo sistema yra susieta su globaline pozicionavimo sistema, t. y. su palydovais.
Laivų švartavimo sistemai priklauso 4 lazeriai ir kompiuteriai su transponderiais. Po du lazerinius daviklius yra pastatyta 1 ir 2 krantinėse.
Pagerės darbo kokybė
Dabar locmanai, vedantys didžiulius tanklaivius, turės visą jiems būtiną informaciją. Naudodamiesi laivų vedimo sistema jie gaus vadinamuosius aplinkos duomenis, t. y. bus informuoti apie sroves, bangų aukštį, vėjo greitį, gylį po kiliu, galės naudotis elektroniniu jūrlapiu ir matyti savo laivo padėtį, navigacinius ženklus ir kt.
Pasak Vytauto Kauno, locmanai galės žinoti, kur laivas, veikiamas atitinkamų bangų, srovių ir vėjo, atsidurs po kelių minučių. Tad jie galės iš anksto modeliuoti situaciją, numatyti, kada ir kur reikės sukti laivą. Laivų vedimo sistema locmanai naudosis visame uoste.
Laivų švartavimo sistema bus galima naudotis tik prie AB "Klaipėdos nafta" krantinių, kuriose yra lazeriai davikliai. Jie nustatys atstumą atskirai nuo laivo priekio ir laivagalio iki krantinės, rodys, kokiu greičiu laivas juda prie krantinės ir kt. Visa tai matydamas nešiojamojo kompiuterio monitoriuje locmanas galės priimti tinkamą sprendimą. V. Kauno teigimu, lazeriai atstumą matuoja kelių centimetrų tikslumu.
Laivų eismo tarnybos operatoriai taip pat gaus visą būtiną informaciją. Jeigu taip atsitiktų, kad laivas imtų pavojingai tolti nuo krantinės, automatiškai įsijungtų signalizacija ir apie tai būtų pranešta operatoriams. Be to, operatoriai kaups informaciją apie laivų švartavimo operacijas. Locmanai galės analizuoti savo veiksmus, krantinių projektuotojai turės progą išsamiau susipažinti su šia operacija ir galbūt, projektuodami krantines, jie pasiūlys kokį nors naują techninį sprendimą.
Vidmantas MAŽIOKAS

Rašyti komentarą