Maršrutiniams taksi integruoti - metai

Maršrutiniams taksi integruoti - metai

Prieš metus, 2018-ųjų balandžio šešioliktąją, į Klaipėdos gatves išvažiavo bendroje viešojo transporto sistemoje dirbantys nauji maršrutiniai taksi. Per tuos metus ši paslauga, paprastai siejama su trečiojo pasaulio transporto bėdomis, pas mus tapo prestižine miesto vizitine kortele.

Iš svetimų klaidų

Prieš integruodami maršrutinius taksi į bendrą sistemą atidžiai išnagrinėjome Vilniaus ir Kauno patyrimą. Vilniaus (kaip ir Šiaulių bei Panevėžio) mieste maršrutinių taksi paslauga buvo panaikinta išvis, tikintis, kad buvę jų keleiviai persės į autobusus ir taip pagerins viešojo transporto finansinę būklę. Tos viltys pasitvirtino tik maža dalimi - dauguma keleivių persėdo į asmeninius automobilius, taip tik padidindami spūstis gatvėse. Nesėkme baigėsi ir sostinės bandymas sukurti savivaldybės valdomą aukštos paslaugos kokybės lengvųjų automobilių taksi verslą.

Kauno miestas išlaikė maršrutinių taksi paslaugą ir pasiekė neblogą tvarkaraščių ir bilietų sistemų integracijos lygį. Tačiau ten pasirinktas modelis nepanaikino interesų konflikto tarp privataus maršrutinių taksi vežėjo "Kautros" ir savivaldybės įmonės "Kauno autobusai".

Kolegų patyrimas buvo tas fonas, kuriame Klaipėdoje ieškojome savo modelio, leidžiančio harmoningai įtraukti maršrutinių taksi paslaugą į bendrąją miesto viešojo transporto sistemą.

Mūsų tikslai...

Maršrutinių taksi integracijos Klaipėdoje projektas siekė trijų pagrindinių tikslų.

Pirmiausia, išlaikyti esamą paslaugos rūšį ir jos keleivius, suteikiant nepalyginti aukštesnį kokybės ir komforto lygį.

Antra, taupyti, kai tai pamatuota, brangią didžiųjų autobusų ridą keičiant juos maršrutiniais taksi.

Trečia, pagerinti eismo sąlygas gatvėse pakeičiant važiavimo / stabdymo režimą ir sumažinant absoliučią maršrutinių taksi ridą.

...ir rezultatai

Į gatves prieš metus išvažiavo visiškai nauji viešojo transporto spalvomis nudažyti maršrutiniai taksi. Švieslentės, kondicionierius, Wi Fi, vaizdo kameros, išlipimo mygtukai, patogus įvažiavimas su vaiko vežimėliu, uniformuoti vairuotojai, visos naujojo e.bilieto teikiamos galimybės. Integracija į bendrąją viešojo transporto informacinę sistemą: grafikai ir eismo tikro laiko režimu stebėjimas internete, informacija apie atvykimą stotelių švieslentėse. Ir visa tai - išlaikant ar net sumažinant (nelygu atsiskaitymo už kelionę būdas) buvusią bilieto kainą.

Įtraukę šią paslaugą į bendrąją viešojo transporto sistemą, galėjome kai kuriuos vėlyvuosius autobusų reisus, kuriais įprastai važiuodavo vos vienas kitas žmogus, pakeisti maršrutiniu taksi ir taip sutaupyti išlaidas ridai.

Klaipėdiečiai turbūt nepastebėjo, kad maršrutinių taksi gatvėje būtų mažiau. Tačiau iš tikrųjų bendras jų skaičius sumažėjo triskart, o rida - perpus (naujos mašinos eksploatuojamos kur kas intensyviau). Atsirado papildomos pažymėtos įlaipinimo stotelės, nebeliko tarpusavio lenktyniavimo ir sistemingo eismo sąlygų pažeidinėjimo

Ko nebeliko

Metų jubiliejaus proga verta prisiminti, kokia paslauga buvo iki tol.

Neapibrėžto amžiaus, techninės būklės, talpos, švarumo, muzikų, kvapų mikroautobusai, nuolat staigiais stabdymais ir stojimais neleistinose vietose sudarantys avarines situacijas. Neprognozuojamo važiavimo laiko: piko metu, kai ir autobusai važiuoja vienas po kito, į trasą barškėdami savo rūdijančiais grobais šoka visi bent pariedantys "mikrobai". O kai keleivių mažai - ir jiems jau nebeįdomu sukti nepelningus ratus. Na, nebent prieš naktinio autobuso nosį susirinkti nekantresnius keleivius.

Galima būtų sutikti, jog tai turėjo ir savito įvairovės, nuotykio, neapibrėžtumo žavesio. Tos jaudinančios kūrybiškos pereinamosios epochos atmosferos, kai nežinai, kas laukia už posūkio ir nėra nieko neįmanomo

Tačiau su civilizacija tai neturėjo nieko bendra.

Metų skaičiai

Praėjęs dvylikos mėnesių ciklas leidžia matyti maršrutinių taksi paslaugos poreikio mastą ir sezoninius svyravimus. Milijono keleivių skaičių pasiekėme per nepilnus 11 mėnesių, kovo ketvirtąją, o per metus iš viso būsime pervežę 1 milijoną 200 000 keleivių. Kasdien maršrutiniais taksi mieste vežame per 3 tūkstančius keleivių, esant reikšmingiems svyravimams darbo ir poilsio dienomis. Sezoniniai svyravimai taip pat nemaži: geriausiais mėnesiais, vasarą, vežėme daugiau nei 110 tūkstančių keleivių, prasčiausią - mažiau nei 80 tūkst. Analizuojant jau pačių maršrutų apkrovas, - daugiausiai keleivių veža "aštuntukas". "Šeštuko" užpildymas labai priklauso nuo sezono ir oro. "Penktuko" rezultatai kukliausi, tačiau jo keleivių skaičius tolydžiai auga.

Guviausi keleiviai jau atrado ir naujojo elektroninio bilieto privalumus. Šiuo metu jau ketvirtis keleivių atsiskaito iš e.piniginės, populiarėja terminuotieji maršrutinio taksi bilietai, daugėja atsiskaitymų vadinamuoju "draugo bilietu".

Atsižvelgiant į tai, kad kai kuriais laikais, kai itin mažai keleivių, maršrutiniai taksi pakeičia brangesnę didžiųjų autobusų ridą, šios paslaugos teikimas finansiškai yra subalansuotas.

Bendrajame viešojo transporto keleivių skaičiuje maršrutinių taksi keleiviai sudaro apie 3 proc. Tai reiškia, jog ši paslauga turi kuklią, tačiau stabilią ir kokybiniais parametrais apibrėžtą savo nišą rinkoje.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder