Apylinkės teisme. Už Būtingės avariją - piniginė bauda?.

Už Būtingės avariją - piniginė bauda?

Vakar Klaipėdos apylinkės teismas pradėjo iš esmės nagrinėti Olandijos piliečio Pieterio van Spronseno (gim. 1943 m.) bylą. AB "Mažeikių nafta" priklausančio Būtingės naftos terminalo jūrinės dalies vadovas kaltinamas Aplinkos apsaugos ir gamtos taisyklių pažeidimu. Įtariama, kad tai dėl jo kaltės prieš du metus Būtingėje įvyko avarija per kurią į aplinką pateko beveik 60 tonų naftos produktų. Nepaisant gamtai padarytos didžiulės žalos teisiamasis greičiausiai atsipirks tik pinigine bauda.

Žala gamtai

Didžiulę žalą gamtai padariusi avarija AB "Mažeikių nafta" Būtingės naftos terminale įvyko 2001 metų lapkričio 23 d. Apie 1 val. kraunant naftą į Norvegijos tanklaivį "Catherine Knutsen", trūko povandeninė transportavimo žarna ir į Baltijos jūrą išsiliejo apie 59 tonos naftos, kuri užteršė 4760 kvadratinių metrų jūros paviršiaus.
2001 m. gruodžio 3 d. Klaipėdos apygardos prokuratūroje dėl šio įvykio buvo iškelta baudžiamoji byla
Nors likviduojant avariją ekologinė žala dėl sėkmingai panaudotų mechaninių naftos surinkimo priemonių bei cheminės medžiagos "Simple Green", skaidančios naftos produktus, gerokai sumažėjo, ji siekia per 2,5 milijonus litų.

Tik nusižengimas

Įsigaliojus naujam baudžiamajam kodeksui P. van Spronsenui pareikšti kaltinamai buvo perkvalifikuoti į gerokai švelnesnius. Jei prieš tai dėl jūros teršimo medžiagomis, kenksmingomis žmonių sveikatai ar jūros gyvūnijai olandui grėsė net laisvės atėmimas iki dviejų metų, tai dabar už Aplinkos apsaugos ir gamtos taisyklių pažeidimą jam greičiausiai bus skirta tik piniginė bauda.
Tą vakar patvirtino ir kaltinamą palaikantis šią baudžiamąją bylą tyręs uostamiesčio Apygardos prokuratūros Prokurorinės veiklos kontrolės skyriaus prokuroras Edvardas Staponkus.
P. van Spronseno veiksmai traktuojami ne kaip nusikaltimas, o tik baudžiamasis nusižengimas.

Nieko nekomentuoja

Už Būtingės terminalo jūrinės dalies įrenginių eksploataciją, priežiūrą, remontą bei darbų saugą atsakingas P. van Spronsenas savo kaltės nepripažįsta. Jis atsisako nuo bet kokių komentarų.
Vakar teisme kalbėję liudytojai patvirtino, kad įtrūkimai povandeninėje žarnoje buvo pastebėti dar likus iki avarijos pusmečiui. Tačiau į tai niekas dėmesio nekreipė, ir nors jau buvo pasibaigęs žarnos jungiančios plūdurą su naftos tiekimo vamzdžiu saugaus eksploatavimo laikas, jos niekas nepakeitė.
Tyrimo metu nustatyta, kad olandas savo pareigų tinkamai neatliko. Jis nesilaikė ir nesivadovavo povandeninių žarnų gamintojo (Italijos firma "ITRspA Oil & Marine Division") rekomendacijomis dėl jų eksploatacijos terminų. Pagal juos kas trys metais žarnos turi būti keičiamos naujomis.
Pirmosios žarnos Būtingės terminale buvo išbandytos ir eksploatuoti pradėtos 1998 m. lapkričio 13 d., tad jas pakeisti reikėjo iki 2001 lapkričio 13 d.
P. van Spronsenas nepasirūpino, kad tai būtų padaryti ir po to, kai 2001 m. kovo 9 d. planinį Būtingės terminalo jūrinės dalies povandeninių žarnų tikrinimą atlikę UAB "Garant" narai vienoje iš jų surado 13 paviršinių dangos pažeidimų. Po avarijos pareigūnai dumblais apaugusios žarnos paviršiuje suskaičiavo apie 20 įtrūkimų.
Tai žinojęs terminalo Jūrinės dalies vadovas nesiėmė jokių priemonių, kad pažeistas segmentas būtų pakeistas kitu ir toliau leido žarną eksploatuoti. Apie aptiktus pažeidimus jis savo tiesioginio viršininko, AB "Mažeikių nafta" Vamzdynų ir terminalo operacijų direktoriaus neinformavo.
Tad, pasak E. Staponkaus, terminale įvykusią avariją galima traktuoti, kaip P. van Spronseno pareigų neatlikimo pasekmę.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder