Už dronus virš galvos galima tik pabarti

Už dronus virš galvos galima tik pabarti

Užvakar pavakare Klaipėdos apskrities VPK pareigūnai komisariato teritorijoje pastebėjo neprašytą svečią - ant tarnybinio automobilio nusileidusį bepilotį orlaivį su filmavimo kamera. Nors policininkai nelinkę tikėti, kad taip bandyta juos šnipinėti, tiriama, ar tikrai tai buvo tik nesėkmingai pasibaigusi pramoga.

Kauno gatvėje įsikūrusio Klaipėdos apskrities VPK teritorijoje esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje bepilotis orlaivis su filmavimo kamera užvakar pastebėtas apie 16 val. Jis gulėjo ant tarnybinės mašinos. Pareigūnai greitai išsiaiškino, kad orlaivis priklauso toje pačioje gatvėje gyvenančiam 35 metų klaipėdiečiui. Pastarasis tvirtina, kad pavakare kartu su sūnumi nusprendė išbandyti neseniai internetu įsigytą bepilotį orlaivį. Tačiau pramoga baigėsi, kai vėjas į orą pakeltą orlaivį nunešė tiesiai į netoliese esančio policijos komisariato teritoriją.

Orlaivį paėmę teisėsaugininkai pirmiausia žada ištirti komisariato teritorijoje nufilmuotą įrašą ir šį įvykį perduoti aiškintis Civilinės aviacijos administracijai (CAA). Klaipėdos apskrities VPK viršininko Alfonso Motuzo teigimu, orlaivio savininkas įtarimų nekelia. Tad nemanoma, kad taip bandyta stebėti naujame komisariate, kuriame yra ir areštinė, įsikūrusius pareigūnus.

„Eilinis mūsų miesto gyventojas, gyvenantis komisariato kaimynystėje. Šalia jo buvo ir mažametis vaikas. Žaidžiant demonstruotas orlaivis tiesiog nukrito mūsų teritorijoje“, - teigė A.Motuzas.

Skraidinti bepiločius orlaivius kur tik panorėjus draudžiama. Pagrindinis reikalavimas - skraidyti leidžiama tik tiesioginio matomumo ribose. Leidimus sudėtingesniems skrydžiams išduoda CAA. Priešingai nei kelios kitos šalies savivaldybės, Klaipėdos miesto savivaldybė nėra patvirtinusi objektų, virš kurių draudžiama bepiločiams orlaiviams skraidyti, sąrašo. Tokiu atveju reikia vadovautis CAA patvirtintomis taisyklėmis. Matydami virš galvų viešosiose vietose nardančius ir pavojų keliančius tokius orlaivius, žmonės vis garsiau kalba apie jų naudojimo taisyklių sugriežtinimą.

Alvydas Šumskas, Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas:

- Situacija su bepiločių orlaivių naudojimu Lietuvoje mums nerimą visada kelia, tačiau kad ji būtų labai paaštrėjusi, taip pasakyti tikrai negalime. Pastarasis toks orlaivio naudojimo taisyklių pažeidimo atvejis užfiksuotas maždaug prieš mėnesį Vilniuje. Filmuota Liepkalnio slidinėjimo trasoje ir medžiaga paviešinta socialiniame tinkle. O pro šią trasą leidžiasi lėktuvai, ką jau kalbėti apie tai, kad orlaivis skraidė virš žmonių galvų, kas yra neleidžiama. Šį pažeidimą mes dabar ir tiriame.

- Kiek asmenų yra nubausta už bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių pažeidimus?

- Situacija tokia, kad jei mes ir turime už ką bausti, tai kol kas neturime tam teisinio pagrindo. Šiuo metu aktyviai siūlome Administracinių nusižengimų kodekso pataisas, tačiau jos kažkur vis užkliūva. Labai tikimės, kad artimiausiu metų jos bus priimtos, nes tai labai reikalingas instrumentas. Kol visa tai svarstoma, tenka apsiriboti tik pokalbiais ir pagrūmojimais. Ačiū Dievui, kad tokių pokalbių nėra daug. Pas mus kol kas tokie orlaiviai skraido gana tvarkingai. Todėl ir galime konstatuoti, kad šiuo metu esama situacija mums nekelia labai didelio susirūpinimo.

- Bepiločiai orlaiviai vis dažniau naudojami ne tik pramogai ar darbui, bet ir nusikalstamais tikslais?

- Taip, jais dažnai skraidoma virš laisvės atėmimo vietų. Bet tai daro žmonės, kuriems taisyklės ir reikalavimai apskritai neegzistuoja, kaip ir įstatymų laikymasis. Jų visai kitas tikslas - sąmoningas nusikaltimo darymas.

- Pasaulyje bepilotėmis skraidyklėmis jau gabenami ir siuntiniai. Joms vis labiau populiarėjant ir tampant prieinamoms kiekvienam iš mūsų, jų naudojimo taisyklių pažeidimų tik daugės.

- Pažeidimų visada gali būti. Ačiū Dievui, pas mus dar nėra to, kas vyksta kitose šalyse, kur skraidyklės kabo virš oro uostų, prasilenkia su lėktuvais ir juos filmuoja. Pas mus to dar nėra ir nebus. Gal mūsų žmonės yra sąmoningesni. Spartus bepiločių orlaivių plitimas yra dėmesio centre ne tik Europos, bet ir visos pasaulinės aviacijos kontekste. Tai yra neišvengiamybė ir kartu visų galvos skausmas. Vyksta konsultacijos, sudaromos darbo grupės, kurios sprendžia, kaip juos integruoti į bendrą oro eismą, nesudarant grėsmių bendrajai skrydžių saugai.

- Pernai teko pakoreguoti bepiločių orlaivių naudojimo taisykles, patvirtintas 2014 metais.

- Jos papildytos, tačiau pasikeitė nežymiai. Gyvenimas parodė, kokias korekcijas reikia padaryti. Bazinės taisyklės išliko nepasikeitusios ir jei žiūrėtume į galiojančias kitose šalyse, tai jos visos yra kaip nukopijuotos viena nuo kitos.

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder