Broliai Bendžiai - garsiausias užkulisių duetas

"Vakarų ekspresas" pradeda rašinių ciklą apie lietuviško pramogų verslo istoriją bei ryškiausias jos asmenybes. Šįkart - apie oficialų prodiuserinės veiklos dešimtmetį švęsiančius brolius Gintarą ir Mindaugą Bendžius.

Lapkričio 13-ąją Klaipėdos Žvejų rūmuose rengdamas prodiuserinės kompanijos "Cactus" dešimtmečio koncertą, brolių tandemas tikisi jame pamatyti ne tik garsiausias pastarųjų dviejų dešimtmečių lietuviškos popscenos pažibas - grupes "Junior", "Mango", "Savaitgalis", XXL, bet ir susitikti visus tuos, kurie liko "už kadro".

"Už tai, ką pavyko sukurti įdomaus ir traukiančio žmones, esame dėkingi ne vien muzikantams, bet ir daugybei žmonių, be kurių jų veikla buvo neįmanoma", - teigė broliai, vieni pirmųjų Lietuvoje pamėginę pritaikyti anuomet naujiena buvusį muzikinės veiklos organizavimo modelį.

"Trumpas sujungimas"

Lietuviško kapitalizmo priešaušriu G. ir M. Bendžiai vis patekdavo į pramogų organizavimo ir muzikos sūkurį. Kaimo diskotekos mokyklos metais, darbas Kretingos televizijoje, autorinė laida "Žemaitijos jaunimėlis" Lietuvos radijuje, roko klubas dabar jau sudegusiame Palangos kurhauze, plungiškių grupės "Erdvė", kurioje save išmėgino nūdien garsi dainininkė Aistė Smilgevičiūtė, vadybos bandymai - tokios buvo veikliųjų brolių saviraiškos sritys, kurios anuomet visiškai neatrodė perspektyvi veikla, galinti tapti pragyvenimo šaltiniu.

Pirmuoju bendru projektu, kuriame plungiškiai dalyvavo abu, talkon pasikvietė linksmų plaučių kraštietį Nerijų Ivanauską, tapo Palangos "Penktojo kanalo" laida "Trumpas sujungimas", anuomet pajūrio krašte buvusi itin populiari.

"Kartą pažįstamas iš "Penktojo kanalo" pasakė, kad direktorė ieško muzikinės humoristinės laidos kūrėjo. Neįdomu, sakau, nerimta kažkaip. Bet čia įsikišo Gintaras - sako, pamėginam, bus linksma! Pasikvietėme Nerijų ir ėmėme kvailioti, nieko rimta negalvodami", - netikėtą "Trumpo sujungimo" pradžią prisiminė M. Bendžius.

Šaržų laidos muzikinę dalį kompanija įrašinėjo studijoje "Artasound", kurioje susipažino su dainų kūrėju, grupės "Savaitgalis" nariu Žilvinu Liuliu, tapusiu "Junior", "Mango" ir kitų atlikėjų hitų autoriumi ir prieš dešimtmetį oficialiai įkurto prodiuserinio centro "Cactus" komandos dalimi.

"Tuo metu "Litpoliinter" televizija bankrutavo, tad turėjome tik valstybinį transliuotoją. LRT eteryje neįmanoma įsivaizduoti nei "Radioshow", nei "Trumpo sujungimo", - šypsojosi G. Bendžius. - O kai atsirado "Tele-3" ir LNK, mums kurti humoro laidą jau buvo atsibodę. Yra fenomenų, kurie gyvuoja nepaisydami laiko, tiksliau - nuolat pulsuodami jo dvasia. Tačiau mes tikėjomės atrasti save kitoje srityje."

Patys sau prodiuseriai

Nauja veikla broliams tapo anuomet Lietuvoje negirdėtas ir nežinomų paslapčių kupinas, todėl ir pasitikėjimo nekeliantis prodiusavimas. Prodiuseris, apsiginklavęs sutartimis ir visur lydintis globojamą atlikėją, buvo tolygus velniui. O tai, dėl ko anuomet broliams tekdavo nueiti kryžiaus kelius ir derėtis ne vieną dieną, šiandien pramogų versle tapo savaime suprantamu dalyku.

Anot M. Bendžiaus, iš pažiūros neapčiuopiamų, bet kišenę patuštinančių prodiuserio paslaugų vertę geriausiai suvokia tie muzikantai, kurie buvo jomis naudojęsi, o po kurio laiko dėl vienokių ar kitokių priežasčių nutraukė bendradarbiavimą. Kita vertus, geriausias prodiuseris, Bendžių įsitikinimu, yra tas, kuris bent truputį yra ragavęs scenos.

"Pradėjome vieni iš pirmųjų ir, natūralu, gavome daugiausia kritikos strėlių", - neslepė G. Bendžius. Mokytis buvo galima tik iš užsienio pavyzdžių ir savų klaidų, kurių padarę broliai neneigia.

"Bendraudami su atlikėjais tiesiog matėme, kad tam, jog menininkas, dainininkas galėtų laisvai groti ir dainuoti, reikia sutvarkyti begales reikalų, kurių vienas žmogus niekaip neaprėps. Prodiuseris - ir koncertų organizatorius, ir projekto finansininkas, ir patarėjas, o kartais - ir idėjų autorius. Ko gero, kažkuriuo etapu tokių žmonių reikėjo mums patiems", - sakė pokalbininkai.

Aukso amžius

1996-aisiais tandemas ėmėsi globoti grupę "XXL Junior", kurios pavadinimas vėliau sutrumpėjo iki "Junior". Metų debiutu anuomet itin prestižiniuose "Radiocentro" muzikos apdovanojimuose pripažinta grupė sparčiai lipo karjeros laiptais.

"Manau, kad lietuviškos popmuzikos aukso amžius praėjo, - teigė G. Bendžius. - Labai abejoju, ar dabar šalyje atsirastų bent viena grupė, kuri į savo solinį koncertą surinktų 7000 žiūrovų, kaip pavyko "Junior" turo pabaigos koncerte Nemuno saloje."

Anuomet šalies scenoje karaliavo šokių muzika, vyko gausybė festivalių, lietuviškos muzikos buvo daug ir jos poreikis buvo didelis. Anot pokalbininkų, grupės turėjo du patikimus pajamų šaltinius - koncertus ir leidybą.

"Honorarai buvo tokie, kad grupės galėjo investuoti į įrašus bei sceninį vaizdą, nors techninės galimybės nebuvo tokios puikios, kaip dabar. Iš šios veiklos buvo galima išgyventi, neužsiimant niekuo kitu. O dabar tai pavyksta padaryti tik vienam kitam ryškiausiam", - sakė G. Bendžius.

Tam, kad grupė galėtų vykti į solines gastroles per Lietuvą, prireikdavo apie 3-4 metų darbo, - mesdami akmenuką į muzikinių realybės šou rengėjų daržą, užsiminė G. ir M. Bendžiai.

"Gyvenome kaip čigonai ir ne iškart galėjome sau leisti miegoti ne kultūros namuose, o viešbutyje. Tačiau artistas turi pamatyti scenos dulkių - kitaip jis nebrangins savo pasiekimų", - įsitikinę prodiuseriai.

Radijo karalystėje

Be "Junior" ir "Mango", G. ir M. Bendžiai dirbo su Deividu Norvilu-Deiviu, Geltona, grupėmis "Pikaso", "Raketa". Dabar, be į sceną sugrįžusių "pikasų", jų prodiuserinis centras dirba su atlikėjais Viktorija Perminaite ir Andriumi Rimiškiu bei grupe "Širdelės".

Didžiausias skirtumas tarp anų ir šių laikų muzikos verslo, jo nuomone, yra natūralūs dėsniai, kurie tuomet nulemdavo grupės formavimąsi ir karjerą.

"Niekas negalėjo dirbtinai tavęs iškelti, jeigu publikai to nereikėjo. Muzikos populiarumui didžiulę įtaką darė radijo stotys. Radijas anuomet buvo svarbesnis už televiziją, ir, jeigu daina buvo gera, ji greitai rasdavo kelią į klausytojo širdį, - prisiminė prodiuseris. - Vėliau buvo laikotarpis, kai tai atliko vien televizija, o dabar estafetę perėmė internetas. Žaidimo taisyklės pasikeitė ne vien Lietuvoje. Leidybos pajamų nebeliko, ir užsidirbti atlikėjas tegali iš koncertų, kuriuos turi rengti vis įdomesnius."

Ypač sudėtingą laikotarpį teko patirti apie 1999-uosius metus. Vos susikūrusi grupė "Mango" surengė 30 koncertų, į kuriuos susirinkdavo apie tris dešimtis klausytojų. Tačiau komanda nenuleido rankų ir jau po metų kitų salės lūžo nuo klausytojų. Tad ir dabartinės krizės broliai Bendžiai nelinkę dramatizuoti. "Tai įveikiama. Nebūna blogos publikos - yra blogų atlikėjų", - įsitikinę jie.

Valerija LEBEDEVA

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder