Kelionė į prūsiškąjį dailės paveldą

Kelionė į prūsiškąjį dailės paveldą

Vakar Klaipėdos apskrities viešosios I. Simonaitytės bibliotekos renginių salėje buvo pristatyta nauja knyga "Kelionė į prūsiškąjį "Barbizoną".

Sudėtinga Rytų Prūsijos krašto istorija nunešė užmarštin daugelio dailininkų pavardes, didžioji dalis dailės kūrinių negrįžtamai prarasta. O jų - ir kūrėjų, ir kūrinių - būta išties nemažai. Pristatomoje knygoje kalbama apie Rytų Prūsijos provincijos ir jos etninės teritorijos, Mažosios Lietuvos dailės paveldą. Tai kalbėjimas apie Rytų Prūsijos dailės istoriją, Nidos dailininkų koloniją, Kuršių nerijos praeitį. Leidinys atlieka dvigubą misiją: pristato draugijos "Nidden" sukauptą vertingą dailės kolekciją ir atskleidžia Mažosios Lietuvos dailės istorijos puslapius nuo XIX a. vidurio iki XX a. vidurio. Kolekcija orientuota ne tik į ryškiausius Rytų Prūsijos dailės istorijos reiškinius - Karaliaučiaus meno akademiją ir Nidos dailininkų koloniją, bet apima ir visų dailininkų, nuolat gyvenusių šiame krašte ar tik epizodiškai įvairiais tikslais jame buvusių, kūrybą. Todėl knygoje šalia tradicinių Kuršių nerijos motyvų - kopų, laivelių mariose, jūroje, kurėnų, žvejų sodybų, žvejų, taisančių tinklus, išplaukiančių ir grįžtančių iš žvejybos, juos pasitinkančių moterų, matome ir istorinio bei buitinio žanro kompozicijų, garsių Rytų Prūsijos asmenybių portretų, Karaliaučiaus ir kitų Vokietijos miestų vaizdų.

PAVELDAS. Knyga pasakoja apie Kuršių nerijos dailės paveldą.

Greta draugijos "Nidden" kolekcijos eksponatų leidinyje reprodukuojami keli Rytprūsių krašto muziejuje Liuneburge saugomi su Rytų Lietuva susiję kūriniai papildo ir išplečia vaizdinę dalį, pristato kūrybą autorių, kol kas neatstovaujamų draugijos rinkinyje. Ypač vertinga tekstinė knygos dalis, kurią parašė du Rytų Prūsijos ir Prūsų Lietuvos istorijos bei dailės paveldo žinovai. Klaipėdos universiteto docentės dr. Nijolės Strakauskaitės įžvalgos apie Kuršių nerijos kraštovaizdį, jo kitimą ir įtaką dailininkams įveda į unikalų, kūrybai išskirtinį vandenų, kopų ir miškų pasaulį. Pirmą kartą lietuvių kalba skelbiami keliolikos knygų apie Rytų Prūsijos dailę autoriaus, nuoseklaus Nidos dailininkų kolonijos tyrinėtojo dr. Jorno Barfodo (Rytprūsių krašto muziejus Liuneburge, Vokietija) tekstai apie Karaliaučiaus meno akademiją ir Nidos dailininkų koloniją.

"Aš pasirinkau Nidą Kuršių nerijoje. Nuostabus kraštovaizdis su tvirtos prigimties žmonėmis, kurių savitą tipą suformavo žvejo profesija. Po ilgų klaidžiojimų apsistojau pas Martyną Sakutį, vėliau tapusį geru draugu, - milžiną su didele, atvira širdimi. Jis man užleido mažą, tuščią, jam priklausančią žvejo trobelę prie marių. Joje aš galėjau vienas, niekieno netrukdomas, šeimininkauti ir dirbti. Tokiu būdu pamažu savo eskizais aš prisiliečiau prie gamtos, prie galingų slenkančių kopų, prie marių ir pirmą kartą patyriau amžiną svaiginantį jūros ritmą", - rašė Maxas Pechsteinas 1909 metais.

Pristatant leidinį dalyvavo dailėtyrininkė Kristina Jokubavičienė, menotyrininkas Jornas Barfodas (Liuneburgas, Vokietija), "Nidden" draugijos pirmininkas Aleksandras Popovas. Renginį vedė rašytojas Juozas Šikšnelis.

Sidebar placeholder