2006 metais pasaulyje didėjo itin brangių objektų pardavimų. Kadangi brangiųjų kūrinių kainos labiausiai svyruoja, tai reiškia, kad brangieji kūriniai perkami, tikintis investicijų. Šiandien Lietuvoje brangiųjų kūrinių pirkimas yra sumažėjęs, bent jau tokias tendencijas pastebi stambieji meno pardavėjai.
Aukcionai ir galerijos
Kaip ir užsienyje, Lietuvoje geriausiai meno kūrinio kainą išryškina aukcionai. Jie parodo, ar darbas yra populiarus, pageidaujamas, vertinamas. Aukcionų namų veikla yra ganėtinai komplikuota.
Tai tarpininkai tarp aukcionui meno kūrinį pateikusio savininko bei pirkėjo, aukciono metu yra nustatoma didžiausia už Meno kūrinį jų pasiūlyta kaina. Aukcionai turi savo standartus, dėl kurių daugelis autorių negali pateikti savo darbų.
Vilniaus aukciono "Meno rinka" vadovė Simona Makselienė teigia, kad jaunų arba mažai žinomų autorių darbai eksponuojami galerijose, aukcionuose - seniai įsitvirtinusių. Pageidautina, kad menininkas būtų miręs, įrašytas į istoriją. Tokių autorių darbai labiausiai perkami. Šiuo metu aukcione trys perkamiausi autoriai - Kazys Šimonis, Rimvydas Jankauskas-Kapas, Adomas Galdikas - yra seniai palikę šį pasaulį.
Tokią konservatyvią aukcionų veiklą Klaipėdos Prano Domšaičio galerijos menotyrininkė Kristina Jokubavičienė vertina ne itin palankiai:
"Tai yra vienpusis požiūris. Mūsų aukcionų sistema nėra išplitusi,šiuolaikinis menas perkančiam nėra labai patrauklus. Tai dažniausiai lemia tradicinis, konservatyvus pirkėjo skonis."
K. Šimonio, R. Jankausko-Kampo bei A. Galdiko darbų paklausa yra stipriai šoktelėjusi į viršų. K. Šimonio darbai yra parduoti už 63 200 Lt. Brangiausias jo darbas - "Prie pasakų angos", kurio vertė nuo pradinės 6000 Lt kainos pakilo iki 13400 Lt. R. Jaunkausko-Kampo darbas, parduotas už 17500 Lt, kol kas yra vienas iš brangiausiai parduotų meno kūrinių. Pats brangiausias darbas - Tymono Niesolovskio "Natiurmortas su vaisiais" - nuo pradinės 11000 Lt sumos pakilo iki 39000 Lt. Trečias pagal perkamumą autorius A. Galdikas nuo ketvirtos vietos atsiplėšė 13000 Lt iki 53300Lt sumos. S. Makselienė atskleidžia, kad autorių darbai yra konservatyvūs, atitinka lietuvio skonį bei yra gerai dokumentuoti.
"Natūralu, kad mirusių įžymybių darbų kainos visada yra aukštos. Jeigu Rembrantas būtų gyvas, tai gal ir nekainuotų tiek, kiek dabar", - teigia meno kolekcininkas Edmundas Kolakauskas.
Verslininko gyslelė
Viešieji ryšiai - kitas svarbus meno rinkos komponentas, kurio privalo paisyti karjeros siekiantis menininkas. "Sunku parduoti? Pasiskelbk per žiniasklaidą", - sako "Brunswick Arts" komandos, kuri specializuojasi meno žiniasklaidos srityje ir skelbia informaciją apie daugelį renginių, vykstančių meno pasaulyje, nariai Ben Rawlingson-Plant ir Helen Scott-Lidgett.
"Kuo daugiau apie autorių rašoma arba informacija sklinda iš lūpų į lūpas,- sukuriamas tam tikras judėjimas aplink menininką, jis tampa populiaresnis, ir jo darbai graibstomi. Ir sunku pasakyti, ar pas mus menas yra per pigus, ar per brangus", - komentuoja K. Jokubavičienė.
Šiandien autorių, gyvenančių tik iš kūrybos, yra labai mažai, nes sunku vien tik iš to išsilaikyti.
Menininkas privalo būti ne tik kūrėjas, bet ir verslininkas. K. Jokubavičienė mano, kad autoriai, kurių populiarumo valanda dar neatėjo, galėtų turėti vadybininką, galerininką su savo galerija, kurie reikštų pastabas bei ieškotų klientų.
Kolekcininkas E. Kolakauskas meno rinką Lietuvoje vertina ypač prastai: "Anksčiau žmonės buvo labiau garantuoti dėl savo finansinės padėties ir žinojo, ko nori. Šiandien žmonių, besilankančių pas mane pažiūrėti darbų, drastiškai sumažėjo."
Klaipėdos "Baroti" galerijos Baroti direktorė Andželika teigia, kad jos galerijai sekasi kaip ir anksčiau. Jaunųjų, dar nepripažintų menininkų darbai taip pat yra perkami. Dažniausiai jų kūriniai papuošia interjerą ar yra perkami kaip dovanos. Tokių autorių darbų kainos svyruoja nuo 1000 iki 5000 Lt, o jau įsitvirtinusių autorių darbai kainuoja nuo 5000 iki 20000 Lt.
"Mes nesame parduotuvė, kurioje gali nustatyti produktų pirkimo statistiką. Labai daug priklauso nuo galerininko darbo bei gebėjimų. Dideli šuoliai pirmyn ir atgal nėra jaučiami, nes niekada neįsivaizdavome, kad meno darbams galėtų būti kasdieninė paklausa", - sakė A. Baroti.
Už borto
"Menas yra dvasinis produktas, o rinka yra per daug žemiška. Sunku pasakyti, kaip juos suderinti, bet žemiškomis vertybėmis reikia naudotis. Visgi visuomenės poreikis tą daryti yra išnykęs. Meno rinka per daug materiali ir liūdna", - visiškai kitą nuomonę išsako dailininkas Juozas Vosylius. Jis tikisi, kad viskas dar grįš į savo vietas, žmonės supras meno vertę.
Dailininkas Virgis Viningas sakė: "Užsakytas darbas - tai garantija, kad nupirks, bet aš dirbdamas apie tai negalvoju. Aš tapau dėl savęs."
Jauniems menininkams parduoti savo darbus - menka galimybė, jie lieka už meno rinkos ribų. Daugelis vis dar studijuojančiųjų ar jau baigusiųjų studijas teigia, kad dabar gyventi tik "iš meno" neįmanoma. Studentas Jurgis Viningas teigia, kad meno rinka Klaipėdoje nėra išnaudota, nes nėra pakankamai žmonių, kurie domisi menu.
Rašyti komentarą