Klaipėdos muzikinis teatras šį sezoną pasitinka su skaičiumi 200 - tiek bus atlikta kūrinių, tiek metų sukaks nuo pirmosios Klaipėdoje pastatytos operos. Dramos teatras gvildens žmogiškąsias savybes, vertybes ir gana gilias temas. Lėlių teatre debiutuos spektaklis apie gyvenimą, o Šeiko šokio teatras į spektaklius įtrauks ir žiūrovus.
Dramos teatre - premjeros ir parodos
Prieš savaitę Klaipėdos dramos teatras oficialiai pradėjo 84-ąjį savo sezoną. Vien iki Naujųjų metų žiūrovų laukia keturios premjeros.
Pirmoji premjera - praėjusį savaitgalį pristatyta jauno ir perspektyvaus režisieriaus Mariaus Pažerecko "Euridikė" pagal Žano Anujio (Jean Anouilh) pjesę (pagrindinį vaidmenį atlieka aktorė Simona Šakinytė).
Šį savaitgalį bus pristatytas režisieriaus, pedagogo Dariaus Meškausko "Kreditoriai" pagal Augusto Srtindbergo pjesę. Trys jauni aktoriai ir naujokai Klaipėdos dramos teatre Tomas Šečkus, Mantas Barvičius ir Iveta Raulynaitytė šiame spektaklyje atskleidžia keršto temą.
Šis spektaklis buvo sukurtas Vilniuje, Rusų dramos teatre, tačiau ten buvo parodytas vos keletą kartų.
ATGIMS. Dramos teatre bus pristatytas Rusų dramos teatre kelis kartus rodytas spektaklis "Kreditoriai" pagal Augusto Strindbergo pjesę.
Klaipėdos dramos teatro nuotr.
"Buvę Dariaus Meškausko studentai padarė rimtą darbą, parodė jį Rusų dramos teatre kelis kartus. Dėl įvairių sprendimų tas spektaklis tyliai ramiai baigė savo gyvenimą. Šis spektaklis turi teisę gyventi ir pabandysime jį perkelti pas mus. Publika spręs, ar jis vertas jų dėmesio. Tai nedidelis kamerinis spektaklis, trys aktoriai, tradicinis Strindbergas", - pasakojo Dramos teatro meno vadovas Gintaras Grajauskas.
Teatro vadovas Tomas Juočys teigė, kad galbūt šis spektaklis sudomins jauną žiūrovą, nes vaidina jauni aktoriai jauniems žmonėms. "Tai tikrai kokybiškas, geras spektaklis. Esu beveik tikras, kad jis pasitvirtins ir toliau trauksime jį į repertuarą", - sakė T. Juočys.
Dar vieną Ž. Anujo pjesę - "Antigonę" - į sceną perkels teatro lankytojams puikiai pažįstama latvių režisierė Mara Kimelė - šios režisierės pastatytas A. Strindbergo "Tėvas" susilaukė didžiulės sėkmės, apdovanotas "Auksiniais scenos kryžiais".
"Du skirtingi, skirtingų kartų režisieriai, nesitarę iš anksto, pasiūlė to paties kūrėjo pjeses. Galbūt tai rodo, kad teatre reikia egzistencializmo, kalbos apie žmogų, jo buvimą, likimą, tyrų dalykų išpurvinimą.
Labai daug tikimės ir iš šito spektaklio. Antigonė yra kiek kitokia nei Sofoklio - jauna mergaitė, beveik paauglė, kuri kovoja už žmogiškumą prieš tironą. Yra modernus šių laikų tironas, kuris visiems sako, kad širdyje yra demokratas, sako, norėčiau būti švelnus, bet su jumis švelniai negalima, nes jūs esat gyvuliai", - artėjančią premjerą pristatė G. Grajauskas.
Jis pabrėžė labai besidžiaugiantis, kad M. Kimelė dirba Klaipėdoje.
"Ji yra reto stiprumo režisierė. Beveik Latvijos Nekrošius. Ji labai panašiai, tiksliai, preciziškai, logiškai ir kartais labai netikėtai dirba", - režisierę apibūdino G. Grajauskas.
T. Juočys pridūrė, kad anksčiau M. Kimelė buvo draudžiama režisierė.
"Dabar ji labai drąsi, tai labai drąsus pastatymas, drąsus pjesės pasirinkimas. Kai ši pjesė Antrojo pasaulinio karo metais buvo pastatyta Paryžiuje, tai prilygo bombos sprogimui", - intrigavo T. Juočys.
Dar viena įspūdinga premjera - Oskaro Koršunovo režisuotas spektaklis "Mūsų klasė" pagal lenkų dramaturgo, režisieriaus Tadeuszo Slobodzianeko pjesę. 10 aktorių atkuria tikrais įvykiais pagrįstą Holokausto istoriją - 1941 metais nedideliame Lenkijos Jedvabnės kaime tenykščius žydus sudegino jų kaimynai lenkai.
"Jis nesiremia istoriniais dokumentais, bet parodo konkrečiu ir labai vykusiu pavyzdžiu. Paima dešimt vienos klasės mokinių ir parodo jų gyvenimus - kas tapo žudiku, kas - auka. Tačiau sugeba nenulįsti į smerkėjo, teisėjo pozicijas, kalba labai žmogiškai. Skaitant apie juos supranti su siaubu, kad juos galima suprasti.
Skaitant šią pjesę akivaizdu, kad tai gali nutikti bet kada, bet kur, bet kurioje šalyje. Kultūros sluoksnis toks menkutis, kad nuo nieko neapsaugo.
Kai kurie sakė, kad tai antilenkiška pjesė, bet tai yra tiesiog labai žmogiška. Labai skaudūs dalykai, apie kuriuos sugebėta papasakoti labai subtiliai", - kūrinį apibūdino G. Grajauskas.
Spektaklis pagal šią pjesę prieš keletą metų buvo pastatytas Lietuvos nacionaliniame dramos teatre. G. Grajauskas neslėpė, kad tikriausiai kūriniai bus lyginami.
"Tai paties Oskaro pasirinkimas. Jis sakė, kad jo versija yra kitokia", - teigė teatro meno vadovas, pridūręs, kad O. Koršunovas pagal šią pjesę spektaklį jau kūrė Norvegijoje.
Dar vienas naujas kūrinys, kuris bus rodomas tik vieną kartą, rugsėjo 20 d., - Rygos muzikos namuose "Daile" pagal vieno geriausių šiuolaikinių dramaturgų Michailo Durnenkovo, Londono "Royal Court Theatre" prezidento, pjesę sukurtas spektaklis "Karas dar neprasidėjo". Pjesė jau pastatyta Plimute ir Londone, Bukarešte, Maskvoje, Helsinkyje. Jame vaidina skirtingų tautybių aktoriai: latvė Guna Zarina, lietuvis Gytis Ivanauskas ir rusas Aleksandras Malikovas.
Tikimasi, kad teatro lankytojai atras naujų spektaklių ir naujų aktorių, kurie užkariaus jų širdis. Po Naujųjų metų norima kurti spektaklį ir vaikams. Bus siekiama teatrą padaryti patrauklesne vieta jaunimui ir negalią turintiems žmonėms. Pasak T. Juočio, norima palengva visus teatro spektaklius pritaikyti neįgaliesiems.
Taip pat nuo šio rudens bus aktyviau išnaudojamos teatro erdvės.
Antro aukšto fojė šiuo metu eksponuojama teatro aktorių, įsikūnijusių į savo vaidinamus personažus, fotoparoda. Ateityje ketinama kviesti kūrėjus eksponuoti savo darbus, susijusius su teatru.
Suksis amžinasis muzikos variklis
Vis dar be nuolatinių namų gyvenanti Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro bendruomenė šį sezoną pasitinka su simboliniu skaičiumi 200: per sezoną daugiau nei 200 kūrinių, kuriuos atliks daugiau nei 200 muzikantų, dainininkų ir šokėjų. Be to, minimas 200 metų nuo pirmojo operos atlikimo uostamiestyje jubiliejus.
Taip pat naująjį sezoną bus tęsiami kopozitoriaus Eduardo Balsio jubiliejiniai metai. Žvejų rūmuose spalio pabaigoje bus rodomas choreografo Martyno Rimeikio pastatytas E. Balsio baletas "Eglė žalčių karalienė". Be to, bus rodoma ir anšlagą sukėlusi Jono Vaitkaus režisuota Wolfgango Amadeuso Mozarto opera "Don Žuanas".
Laukia ir premjeros. Lapkričio 22-ąją Žvejų rūmuose vyks vienintelės E. Balsio operos "Kelionė į Tilžę" premjera. Naujam gyvenimui operą prikels patyręs režisierius Gytis Padegimas. Opera buvo sukurta pagal iškilaus vokiečių rašytojo ir dramaturgo Hermano Zudermano (1857-1928), gimusio Macikų kaime netoli Šilutės, to paties pavadinimo apysaką.
Siužetas gvildena tragišką meilės trikampį. Kūrinys pasakoja apie asmenybės vidinę kelionę, žmogiškuosius atradimus ir paklydimus. Tai - dvasinės kelionės simbolis ir kartu viena įstabiausių kelionių tiek mūsų krašto literatūros, tiek ir operos istorijoje.
Kalėdų proga vyks šventinė premjera - Piotro Čaikovskio šokio spektaklis "Spragtukas", kurį statys kviestinis choreografas Kirill Simonov.
Mažųjų teatro lankytojų laukia ir Aušros Krasauskaitės šokio spektaklis "Tikroji dinozaurų istorija". Ji vaikams atveria astronominės Saulės sistemos duris, supažindina su simpatiškais (ir visais nebaisiais) dinozaurais bei atskleidžia tikrąją jų egzistavimo priežastį. Gruodžio mėnesį scenoje bus pristatyta ir "Žvaigždžių opera" - naujausia ir paskutinioji Antano Kučinsko vaikiškų operų trilogijos dalis, Rasos Dikčienės operėlių vaikams "Kabakšt Kabaldakšt" ir "Muzikantas, velnias ir perkūnas" premjeros.
Kitų metų balandį numatyta nuotaikinga Žako Ofenbacho (Jacques Offenbach) operetės "Orfėjas pragare" premjera. Būtent ši operetė, pirmąkart suvaidinta Paryžiuje 1858 m., Europos scenose įtvirtino ir išpopuliarino garsųjį šokį - kankaną.
"Praeitis ir ateitis naujojo sezono Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro repertuare simboliškai susivienys, atskleisdamos neišsenkantį šio teatro kūrybinį potencialą. Jis, tarsi amžinasis variklis, jau du šimtmečius neleidžia sustingti ir sustabarėti uostamiesčio kultūriniam gyvenimui", - teigia teatro atstovai. Tad simboliškai Muzikinio teatro jubiliejui skirtas koncertas sausio 15-ąją taip ir vadinsis: "Istorijos perpetuum mobile - 200".
Muzikinis teatras, švęsdamas jubiliejinius metus, siūlo įsigyti bilietus į spektaklius su 50 proc. nuolaida. Daugiau informacijos apie tai - www.klaipedosmuzikinis.lt.
Teatras ruošiasi ir gastrolėms - Plungėje batutos meistrui Stasiui Domarkui bus dedikuotas koncertas "Operetės šventė", Kauno ir Vilniaus publika išvys E. Balsio jubiliejiniams metams skirtą jo simfoninės muzikos koncertą, o Vilniuje dar bus pristatytos dvi operos: Giedriaus Kuprevičiaus "Prūsai" ir E. Balsio "Kelionė į Tilžę".
Ruošiasi ir lėlininkai
Į premjeras pakvies ir Klaipėdos lėlių teatras.
Rugsėjo pabaigoje bus rodomas lėlių spektaklis "Namai", įkvėptas Gendručio Morkūno apysakos "Iš nuomšiko gyvenimo". Spektaklyje du žmonės žaidžia: jų santykiai, prasidėję nuo balto popieriaus lapo, lankstosi, klijuojasi, plėšosi, glamžosi, bando atrasti tinkamus kampus, galiausiai susideda į gyvenimą.
Spektaklis "Namai" ragina nepasiduoti neperėjus kokio nors lygio, nenustoti žaisti, bandyti dar kartą ir nepamiršti, kad gyvenimas visų pirma yra komandinis žaidimas.
Lapkritį bus pristatytas dar vienas lėlių spektaklis suaugusiesiems - "Meistras".
ATSINAUJINA. Klaipėdos lėlių teatro repertuare lieka žiūrovų pamėgti spektakliai, tačiau bus ir premjerų.
Klaipėdos lėlių teatro nuotr.
Teatro repertuare lieka žiūrovų pamėgti spektakliai "Sapnų pasakėlė", "Ieškoma: teisybė", "Labas, mažyli", "Kad tave žąsis!", "Nepaprasta Edvardo Tiuleino kelionė", spektaklis suaugusiems "Malina" ir kt.
Šuolaikinio šokio spektakliai
Aktyviai kuriantis Šeiko šokio teatras šią savaitę jau pristatė premjerą "Po miesto oda", o rytoj "Kultūros fabrike" festivalio "Plartforma" metu žiūrovai išvys antrąją sezono premjerą - "Ordredesordreordredesordre", sukurtą kartu su šiuo metu Briuselyje gyvenančia ir kuriančia choreografe Vilma Pitrinaite.
Choreografę sužavėjo perskaityta knyga apie tvarką ir chaosą. "Mane nustebino mintis, jog gamtoje egzistuoja tiek daug tikslumo ir tvarkos. Žemėje visi objektai, tų objektų dalelės, net molekulės, jungiasi į sistemas. Jeigu sistemoje įvyksta klaida, tos mažos dalelytės pradeda "mąstyti", veikia išvien ir taip bando išspręsti problemą. Taigi galima daryti prielaidą, kad "mąstyti" gali netgi stalas ar kėdė. Ši teorija griauna egocentrišką ir subjektyvų požiūrį į mokslą, kuris kol kas sukasi tik apie mus, ir gamtą pažįstame tik tiek, kiek mums, žmonėms, ji reikalinga. Vadinasi, dar daug nežinome apie mus supantį pasaulį", - sako choreografė V. Pitrinaitė.
Dar viena laukianti šokio spektaklio premjera - "Vanderlendas" arba "Who the f**k is Alice". Tai interaktyvus spektaklis-pasaka pagal Luiso Kerolio kūrinį "Alisa stebuklų šalyje" apie identiteto paieškas realybėje, kuri seniai virto fikcija ir atvirkščiai. Šis spektaklis-pasaka skirtas auditorijai nuo 14 metų ir yra unikalus savo forma.
Spektaklio veiksmas vyks keliose patalpose, o žiūrovas bus skatinamas pats aktyviai dalyvauti spektaklyje, fiziškai įsitraukti į veiksmą, galės pamatyti spektaklį "iš vidaus" tiesiogiai būdamas jo dalimi.
TEORIJA. "Galima daryti prielaidą, kad "mąstyti" gali netgi stalas ar kėdė", - diskusijai provokuoja šokio spektaklio "Ordredesordreordredesordre" choreografė Vilma Pitrinaitė.
"Kemel photography" nuotr.
Taip bus įgyvendinamas "immersive theatre" (įtraukiančio teatro) principas.
"Mūsų "Alisa" - žiūrovas - paklius į keistą, iškreiptą, absurdišką taisyklių, įstatymų, primestų ir diegiamų socialinių normų pasaulį. Kaip išgyventi, kaip neprarasti savęs, kai visose srityse sakoma, kaip reikia ir nereikia elgtis, atrodyti, būti, galvoti. Kai yra primetami tam tikri socialiniai vaidmenys, kurie labiau atliepia taisyklių ir sistemos pasaulio visumos negu individualų paveikslą. Kaip neprarasti savęs ir žinoti, kas TU esi, kai tavęs prašoma būti tuo, kas nesi?" - apie spektaklį pasakoja kūrėjai.
Taip pat planuojama pristatyti šokio ir muzikos spektaklį "The word to come" (darbinis pavadinimas). Jį statys žymus Nyderlanduose kuriantis japonų choreografas Kenzo Kusuda. Plačiau apie šį spektaklį ketinama informuoti vėliau.
Rašyti komentarą