Ir nenuostabu, nes nuo formos priklauso, ar konfliktas išaugs į skandalą. Beje, tie, kurie paverčia konfliktą skandalu, visada būna įsitikinę, kad jie turi tam „geležinį pagrindą“. O tas „geležinis pagrindas“ visada būna vienas iš dviejų variantų.
A variantas: skamba maždaug taip: „Mano interesai grubiai pažeisti, todėl turiu teisę nevaržyti savo išsireiškimų ir tono“.
B variantas paprastai atrodo taip: „Jis pirmas pradėjo mane įžeidinėti, todėl dabar aš turiu teisę nešvelninti posakių ir intonacijos“.
Nė vienas variantas konflikto neišsprendžia. Kad bet kokiame konflikte išsaugotumėte savo nervus, laiką ir pinigus, pirmiausia reikia laikytis tokio principo: „Kita pusė gali elgtis, kaip noriu, o aš vis tiek elgsiuosi psichologiškai kvalifikuotai“.
12 psichologiškai kvalifikuoto elgesio taisyklių
I taisyklė. Leisti oponentui išsakyti savo nuomonę iki galo.
Nepertraukinėkite jo. Išklausykite jį ramiai ir dėmesingai. „Visada laimi kantrieji“ – byloja senovės išmintis.
II taisyklė. Rodykite savo oponentui susidomėjimą tuo, ką jis kalba.
Kad ir kaip jums nepatinka tai, ką kitas šneka, pasistenkite išsiaiškinti sau jo logiką ir emocijas. Susidomėjimas – pirmasis tiltas, galintis sujungti prieštaringus interesus.
III taisyklė. Siūlykite oponentui bendradarbiavimą sprendžiant konfliktą.
Frazė: „Paieškokime sprendimo drauge“ turi gilią prasmę. Ji padeda pasąmonės lygmenyje įveikti priešiškumą, kurį sukelia interesų konfliktas.
IV taisyklė. Visada palikite oponentui galimybę išsaugoti savigarbą.
Net jeigu oponentas 100 proc. neteisus, niekada nesakykite to tiesiai, panaudokite aplinkinius kelius ir taktiškai leiskite suprasti jo klaidą.
V taisyklė. Demonstruokite pagarbą oponentui.
Tai padaryti nesunku. Užtenka kontroliuoti savo intonacijas ir nevartoti jokių aštrių posakių, liečiančių oponento asmenybę. Net jeigu jis įžeidžiančiai kalba su jumis, kol jūs šnekėsite pagarbiai, turėsite gerą šansą efektyviai išspręsti konfliktą.
VI taisyklė. Išlikite atviri ir sąžiningi.
Bet koks konfliktas tik gilės, jeigu jūs stengsitės nutylėti ir nuslėpti ką nors. Kalbėkite atvirai ir tiesiai, be užuolankų ir poteksčių.
VII taisyklė. Ieškokite ir siūlykite kompromisus.
Abiems šalims naudingas kompromisas – geriausias pagrindas bet kokio konflikto sprendimui. Dauguma konfliktų išsprendžiami būtent per kompromisus.
VIII taisyklė. Neieškokite kaltų.
Oponento apkaltinimas – užsitęsusio neišsprendžiamo konflikto atsiradimo garantija. Klausimas „Kas kaltas?“ neturi skambėti konflikte. Jeigu norite išspręsti konfliktą, atsisakykite bet kokių oponento kaltinimų.
IX taisyklė. Ieškokite ir raskite bendrų sąlyčio taškų.
Konflikto sprendimas prasideda nuo noro bendradarbiauti .Pasistenkite suprasti, kuriuo atžvilgiu jūsų ir oponento nuomonės sutampa ir išsakykite savo pasiūlymus.
X taisyklė. Kalbėkite dalykiškai.
Emocijos ir jausmai trukdo išspręsti konfliktą. Pasistenkite kalbėti tik apie esmę ir nenukrypti į kitas temas. Niekada nereaguokite emocijomis į jokius asmeninius įžeidimus, geriau apskritai juos ignoruoti. Tik taip galėsite priversti oponentą vadovautis logika ir išsiaiškinti situaciją.
XI taisyklė. Niekada nebandykite įžeidinėti kito.
Jeigu oponentas įžeidinėja jus, neatsakykite jam tuo pačiu. Kitaip konfliktas virs vulgariu skandalu. Jeigu labai norite nubausti oponentą už storžieviškumą, atidėkite tai vėlesniam laikui.
XII taisyklė. Demonstruokite pasitikėjimą savimi.
Jeigu oponentas pastebi jūsų nepasitikėjimą savimi, jis tai vertina kaip savo teisumo patvirtinimą arba kaip jūsų silpnumą, todėl nebenori leistis į kompromisus. Demonstruokite savo apsitikėjimą net tada, kai abejojate savimi.
Ir dar vienas svarbus dalykas
Išvardytos taisyklės yra nukreiptos į konflikto sprendimą, tačiau ne visi konfliktai turi prasmę būti sprendžiami. Kartais būna racionaliau apskritai į juos nesivelti ir praeiti pro šalį. O kartais būna protingiau skausmingai „vožtelėti per nosį“ oponentui ir likti su juo konfrontacijoje visam laikui, užuot bandžius spręsti konfliktą, pabrėžia portalas „Econet“.
Rašyti komentarą