Ar tikrai vyrai ir moterys negali naudotis ta pačia pasta ar ausų krapštukais?
Prekė, skirta moterims, dažniau kainuoja daugiau nei toks pats produktas, ant kurio užrašytas žodis „vyrams“.
Pasaulyje šis fenomenas žinomas kaip rožinis mokestis – kai moterys moka daugiau vien dėl savo lyties.
Rožinis mokestis – prekių skirstymas į vyriškas ir moteriškas. Jis taikomas higienos ir kosmetikos produktams. Šis fenomenas nelabai priklauso nuo tam tikros vietos, šalies ar rinkos.
Korporacijos, gaminančios šiuos produktus, dažniausiai yra tarptautinės, neturinčios sienų.
Tai – globalus procesas, aktualus tose valstybėse ir teritorijose, kur lyčių stereotipų akcentavimas yra didesnis.
2015 m. Niujorke buvo atliktas tyrimas – lyginta 800 skirtingų firmų prekių, gaminančių produktus vyrams ir moterims.
Paaiškėjo, kad prekės moterims kainuoja 7 proc. brangiau negu panašaus pobūdžio produktai vyrams.
Pavyzdžiui, 13 proc. brangiau kainuoja moterų asmeninės higienos, 8 proc. – aprangos prekės, 7 proc. – mergaitiški žaislai, 4 proc. – mergaičių aprangos prekės.
Suskaičiavo kainų skirtumus
Tyrimo metu pastebėta, kad užsienio firmų šampūnai, dušo želės, kondicionieriai ar dezodorantai dažniau parduodami už tą pačią kainą nepriklausomai nuo lyties.
Tačiau rožinį mokestį taikančių parduotuvių vis dėlto yra.
Didžiausias skirtumas tarp prekių „jai“ ir „jam“ pastebėtas skustuvų, skutimosi peiliukų ir putų skyriuje – buvo sulygintos prekės ženklo „Gillete“ gaminius.
Nemaži skirtumai pastebėti ir peržvelgus skutimosi peiliukus.
Verslas rado nišą, kurią gali išnaudoti
Rožinis mokestis atsirado dėl kelių priežasčių.
Tai kompleksinis dalykas. Viena pagrindinių priežasčių – verslas rado nišą, kurią gali išnaudoti.
Už rožinio mokesčio slypi lyčių stereotipai, jis grįstas šiuo pagrindu: kad ir koks produktas būtų, mes jį galime „sulytinti“ ir pažymėti vyriškumo arba moteriškumo simboliais.
Gyvename kultūroje, kurioje akcentuojame moterų išvaizdą ir pareigą pasirūpinti savimi, visą laiką būti susitvarkiusioms. Tad moterų poreikis tokiems produktams yra stipresnis ir didesnis.
Atsiranda niša, kai galima lyčių stereotipus išnaudoti, t. y. pabranginant prekes moterims“, – fenomeno atsiradimą aptaria patarėjas.
Lyčių skirtumai pabrėžiami tam, kad išloštų prekybininkai.
Higienos ir grožio produktų sudėtys gal ir skiriasi, bet kartu jie labai panašūs. Verslas sugalvojo pabrėžti stereotipinį lyčių skirtumą, kad uždirbtų daugiau pinigų.
Savo ruožtu BIOK laboratorijos, gaminančios lietuviškos rinkos produktus rinkodaros vadovė Ieva tikina, kad produktų kainų skirtumus lemia ingredientai ir konkurencija.
Kainų skirtumus dažniausiai lemia du pagrindiniai veiksniai. Pirmasis – produktų savikaina, kuri priklauso nuo ingredientų.
Skirtumas tarp moterims ir vyrams gaminamos produkcijos sudėties tikrai yra. Moterys lepesnės ir įnoringesnės aktyviems ingredientams.
Pavyzdžiui, plaukų ilgis, priežiūra, dažymas lemia, kad joms reikia aktyvesnių ingredientų ir veiksmingesnių.
Taip pat kitas veiksnys – konkurencija.
Pasak rinkodaros vadovės, už minėtus gaminius plaukams moterys moka daugiau, nes dažo plaukus, dažniau džiovina džiovintuvu, tad jie labiau nualinami, o tam reikia veiksmingesnės priežiūros.
Ne linkusios, o priverstos mokėti daugiau
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos patarėjas pabrėžia, kad moterys nėra linkusios mokėti daugiau, jos – priverstos.
"Moterys gali pirkti vyriškas arba neutralias prekes, bet tai susiję su kultūrine moteriškumo norma.
Moteriai vartoti moteriškas prekes kartu reiškia ir stiprinti moteriškumą, maitinti lyties tapatybę, užtvirtinti save kaip moterį, patikinti sau, kad esi moteriška, kai galbūt tam nėra kitų būdų – nusipirkti prekę rožiniame pakelyje, išgraviruotą elegantiškomis raidėmis“, – aiškina jis.
Prekybininkų atstovai sako, kad negali teigti, kad moterims skirtos higienos prekės yra brangesnės – visi pirkėjai iš siūlomo asortimento gali rasti sau tinkamą produkciją už jų lūkesčius ir finansines galimybes atitinkančią kainą.
Galutinę produkto kainą lemia labai daug įvairių veiksnių, o vienas pagrindinių yra sudedamosios dalys, kurios sudaro atitinkamas sąnaudas konkrečiam produktui pagaminti.
„Žiūrėdami į kainas tarp vyriškų dušo želių ir universalių dušo želių, skirtų visai šeimai, kainų skirtumų nematome. Būtų tikslinga pažiūrėti į konkretų atvejį, nes kiekvienas produktas gali skirtis savo sudėtimi ir paskirtimi“, - teigia prekybininkų atstovai.
Žinome, kad moterys apskritai uždirba mažiau negu vyrai. Uždirbdamos mažiau, jos priverstos mokėti brangiau už tam tikrus produktus vien dėl to, kad yra moterys.
Tad mes ir vėl jas apgauname.
Kai kuriais atvejais – stumiame į skurdo spąstus.
Viskas prasideda nuo mažens
Jau nuo mažens aplinka yra suskirstyta į vyrišką ir moterišką, pastebi patarėjas.
„Taip susiformuoja ir mūsų poreikiai – priėję prie lentynos ieškome, kur stovi produktai „jam“, o kur – „jai“. Kartais jų neradę susinerviname – kur mūsų produktai? Nejaugi nėra lyčių atskyrimo ir visi gali naudotis vienu produktu?“ – sako jis.
Šis suskirstymas, pabrėžia jis, ne vien piniginė problema: „Kai pamatome, kad viskas aplink mus sudėliota į dvi lentynėles, net ir mūsų vartojimo įpročiai pradedami kontroliuoti pagal lyčių stereotipus.
Rašyti komentarą