Kraupi moksleivės mirtis kalbantis su Bendrojo pagalbos centro (BPC) operatoriais, kurie neturėjo galimybės nustatyti, iš kur ji skambina, ir išgelbėti nuo sužvėrėjusių žmogžudžių, atskleidė, kad žmonių saugumui skirti pinigai mūsų valstybėje švaistomi už niekines paslaugas. O tarnybos, turinčios prižiūrėti jų kokybę, nė piršto nejudina, nes... niekas neprašo.
Milijonai byrėjo už nieką
Vakar Seimo nariai Aurelija Stancikienė ir Naglis Puteikis kreipėsi į generalinį prokurorą, prašydami iškelti baudžiamąsias bylas mobiliojo ryšio bendrovėms „Bitė“ ir „Omnitel“ už tai, kad nesilaikė įstatymu joms įtvirtinto įpareigojimo nustatyti ir perduoti BPC skambinančiojo telefonu 112 buvimo vietą. Reikalaujama grąžinti į biudžetą 2,1 mln. litų, kurie buvo sumokėti bendrovėms už realiai negautą paslaugą, ir dar 2,37 mln. litų, išmokėtus kaip kompensaciją už tokią informaciją turėjusios perduoti įrangos sumontavimą.
Iš viso valstybė už šias paslaugas judriojo ryšio operatoriams sumokėjo daugiau nei 6 mln. litų, tačiau realiai jas teikė vienintelė bendrovė „Tele2“.
Seimo nariai taip pat prašė nedelsiant patraukti baudžiamojon atsakomybėn tuos valstybės pareigūnus, kurie mokėjo milijonus litų už niekines paslaugas ir nereikalavo iš jas teikusių verslo atstovų laikytis įstatymo reikalavimų.
„Respublikai“ pradėjus aiškintis, kam ir už ką buvo sumokėta, šios istorijos veikiantieji asmenys rodo pirštais vieni į kitus ir kalba apie konfidencialumą.
Pasirašė, kad tylės
Mobiliųjų telefonų vietos nustatymo platformą „Bitės“ ir „Omnitel“ tinkluose įdiegė Kauno UAB „Mobiliųjų sprendimų centras“ (MSC). Savo tinklalapyje bendrovė giriasi esanti vienintelė kompanija Lietuvoje, teikianti vietos nustatymo paslaugas, paremtas mobiliuoju ryšiu.
Informuojama, kad 2008 m. MSC įdiegė skambinančiųjų trumpuoju skubios pagalbos telefono numeriu 112 vietos nustatymo sistemą kompanijoms „Bitė“ bei „Omnitel“. MSC direktorius Vidmantas Liutkauskas neatskleidė, kiek bendrovė užsidirbo, įdiegdama tokią sistemą, tačiau tvirtino, kad broko nepridarė.
„Mes padarėme, ko mūsų prašė (judriojo ryšio operatoriai - red. past.). O ar buvo kas nors prie tos platformos pridėta ar atimta, manau, turėtų pasakyti patys operatoriai“, - vakar „Respublikai“ sakė V.Liutkauskas.
Paklaustas, ar MSC įdiegtos vietos nustatymo sistemos galimybės apima ir skambučius iš telefonų be SIM kortelės, jis dar kartą pasiūlė kreiptis į „Bitę“ ir „Omnitel“: „Negaliu nieko komentuoti, nes mes turime konfidencialumo sutartį su operatoriumi“.
Beje, šiuo metu MSC vykdo naują ES Regioninės plėtros fondo iš dalies finansuojamą projektą - kuria „Universalią vietos nustatymo platformą“, kuri, kaip teigiama bendrovės tinklalapyje, būtų naudojama tiek teikiant komercines vietos nustatymo paslaugas, tiek užtikrinant „žymiai geresnę vietos nustatymo kokybę skambinančiųjų trumpuoju skubios pagalbos numeriu 112“. Bendra naujojo projekto vertė - daugiau nei 1,5 mln. litų.
Kontroliuoti niekas neprašė
Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) vadovas Feliksas Dobrovolskis, užvakar sušaukęs į posėdį judriojo ryšio operatorių atstovus ir žadėjęs išsiaiškinti, kokia skambinančiųjų pagalbos telefonu 112 koordinačių nustatymo įranga įdiegta, koks jos funkcionalumas ir už ką valstybės jiems buvo sumokėta, vakar jau nėrė į krūmus.
„Pagal šiuo metu galiojantį Vyriausybės nutarimą pinigus skiria BPC iš savo asignavimų, o RRT čia yra tik techninis ekspertas, nieko daugiau. Techninis ekspertas gali tik pasakyti, ar vartotojo perkamos paslaugos kokybiškos ir atitinka specifikacijas“, - aiškino F.Dobrovolskis.
Jis pripažino, kad mobiliojo ryšio paslaugų vartotojų vietos nustatymo paslaugų kokybės, kai skambinama iš telefono be SIM kortelės, RRT iki šiol niekada nekontroliavo.
„Todėl, kad niekas to neprašė, - teisinosi RRT vadovas. - Pirmą kartą vidaus reikalų ministras, vadovaudamasis nustatyta tvarka, kreipėsi į mus su prašymu atlikti tyrimą, kodėl nesiunčiami duomenys į BPC, kad būtų galima nustatyti skambinančiojo pagalbos telefonu 112 vietą, kai telefone nėra SIM kortelės“.
Rašyti komentarą