Klaipėda draskys sovietinį šleifą

Klaipėda draskys sovietinį šleifą

Pir­mą­kart ne­prik­lau­so­mos Lie­tu­vos is­to­ri­jo­je uos­ta­mies­čio At­gi­mi­mo aikš­tė­je ėmė dar­buo­tis ar­cheo­lo­gai, taip ženk­lin­da­mi il­gai lau­kia­mo pro­jek­to pra­džią. Per ar­ti­miau­sius me­tus ši aikš­tė at­si­kra­tys vi­so so­vie­ti­nio pa­vel­do, bus at­nau­jin­ta at­ku­riant iki­ka­ri­nį gat­vių tink­lą, gal­būt net at­sta­tant se­nuo­sius Mė­me­lio pa­sta­tus.

Pert­var­kant At­gi­mi­mo aikš­tę ke­ti­na­ma pa­si­nau­do­ti eu­ro­pi­nė­mis lė­šo­mis. 2014-2020 me­tų Eu­ro­pos Są­jun­gos (ES) struk­tū­ri­nių fon­dų fi­nan­si­niu lai­ko­tar­piu nu­ma­ty­ta skir­ti in­ves­ti­ci­jų bū­tent did­mies­čiams. Klai­pė­dos at­ve­ju kal­ba­ma apie dau­giau kaip 100 mln. li­tų.

„Se­niai puo­se­lė­jo­me min­tį, kad čia ne­be­lik­tų Le­ni­no aikš­tės dva­sios. Nors so­vie­ti­nio sta­bo skulp­tū­ra pa­ša­lin­ta dar Są­jū­džio lai­kais, aikš­tė vis tiek ne­pa­ki­tu­si nuo tų gū­džių so­vie­ti­nių lai­kų. Da­bar vis di­des­nį pa­grei­tį įgau­na di­džiu­lis jos pert­var­ky­mo pro­jek­tas“, - LŽ sa­kė Klai­pė­dos vi­ce­me­ras Ar­tū­ras Šul­cas.

At­ka­sė pamatus

Šiuo me­tu At­gi­mi­mo aikš­tės šiau­ri­nė­je da­ly­je žio­ji di­džiu­lė duo­bė. Jo­je ma­ty­ti ak­me­ni­niai pa­ma­tai. „Tur­būt pir­mą kar­tą ne­prik­lau­so­mos Lie­tu­vos is­to­ri­jo­je At­gi­mi­mo aikš­tė­je vyks­ta ar­cheo­lo­gi­niai ka­si­nė­ji­mai. Ty­ri­mai - žval­go­mie­ji, juos už ke­lias­de­šimt tūks­tan­čių li­tų at­lie­ka kon­kur­są lai­mė­ju­si fir­ma „Sta­ty­bų ar­cheo­lo­gi­ja“. Ar­cheo­lo­gų tiks­las - ras­ti, nu­sta­ty­ti ir pa­žy­mė­ti bu­vu­sius, prieš­ka­ri­nius aikš­tės pa­sta­tus ir su­nai­kin­tos Di­džio­sios bir­žos gat­vės kon­tū­rus“, - LŽ aiš­ki­no Klai­pė­dos me­ri­jos Pa­vel­do­sau­gos sky­riaus ve­dė­jas Vi­ta­li­jus Juš­ka.

Anot jo, ty­ri­nė­to­jų su­rink­ta in­for­ma­ci­ja bus pa­nau­do­ta ku­riant aikš­tės at­ei­ties vi­zi­ją, pla­nuo­jant jos nau­ją­ją struk­tū­rą. „La­bai svar­bu pa­žy­mė­ti bu­vu­sių gat­vių tink­lą, nes jis su­nai­kin­tas. Tur­būt ne­daug mies­tie­čių ži­no, kad da­bar­ti­nis Bir­žos til­tas prieš­ka­riu bu­vo pa­suk­tas į šiau­rės va­ka­rus. Nuo jo per pa­čią At­gi­mi­mo aikš­tę ėjo Bir­žos gat­vė. Ji bu­vo už­si­len­ku­si ir ve­dė „Vik­to­ri­jos“ vieš­bu­čio link. Da­bar ma­to­me vi­sai ki­to­kį vaiz­dą: Bir­žos til­tas re­mia­si į Her­kaus Man­to gat­vę. Taip pat sie­kia­ma lo­ka­li­zuo­ti aikš­tė­je sto­vė­ju­sių se­nų­jų pa­sta­tų pa­ma­tus“, - pa­sa­ko­jo pa­vel­do­sau­gi­nin­kas.

Ar­cheo­lo­gai tu­rė­tų iš­tir­ti maž­daug 100 kvad­ra­ti­nių me­trų plo­tą. Dar­bus pla­nuo­ja­ma baig­ti šie­met.

„Ne­ma­nau, kad pa­vyks ap­tik­ti ko­kių nors ver­tin­gų ra­di­nių. Tie pa­sta­tai sie­kia XIX am­žiaus pra­džią - XX am­žiaus vi­du­rį. Ne­bent ne­ty­čia pa­si­sek­tų už­čiuop­ti dar se­nes­nių na­mų pėd­sa­kų. Aikš­tės vie­ta bu­vo su­bom­bar­duo­ta per An­trą­jį pa­sau­li­nį ka­rą, vė­liau, so­viet­me­čiu, vi­si pa­sta­tai su­ly­gin­ti su že­me, su­nai­kin­tas gat­vių tink­las ir įreng­ta Le­ni­no aikš­tė. Net ne­ži­no­me, ar Bir­žos gat­vės grin­di­nys pa­lik­tas po že­me, ar ak­me­nys iš­ran­kio­ti ir pa­nau­do­ti sta­ty­boms“, - kal­bė­jo V. Juš­ka.

Šim­ta­mi­li­jo­ni­nės ambicijos

Vienas ambicingiausių klaipėdiečių sumanymų - atstatyti buvusį Biržos pastatą (kairėje, 1910 m.). / LŽ archyvo nuotrauka

Kol dar­buo­ja­si ar­cheo­lo­gai, spe­cia­lis­tai Klai­pė­dos me­ri­jos už­sa­ky­mu jau bai­gia reng­ti At­gi­mi­mo aikš­tės ga­li­my­bių stu­di­ją. Jos pa­grin­du bus ku­ria­mi kon­kre­tūs aikš­tės at­kū­ri­mo ir sta­ty­bų pro­jek­tai.

„Pa­gal stu­di­ją jau šį mė­ne­sį mums tu­rė­tų bū­ti pa­teik­ti trys to­les­nio te­ri­to­ri­jos plė­to­ji­mo pro­jek­tai. Su jais bus su­pa­žin­di­na­ma ir vi­suo­me­nė. Da­bar aikš­tė ne­pa­trauk­li, jo­je akis ba­do nu­skal­dy­tos rau­do­nos gra­ni­to plokš­tės, rei­kia keis­ti dan­gą. Mū­sų už­mo­jis - pert­var­ky­ti ją taip, kad bū­tų ir se­na­sis pa­vel­das at­spin­di­mas, ir žmo­nėms gra­žu, ir funk­cio­na­lu. Ten tu­rė­tų iš­kil­ti nau­jų sta­ti­nių, įreng­ta nau­jų erd­vių“, - dės­tė vi­ce­me­ras A. Šul­cas. Jis pri­dū­rė, kad po pa­čia aikš­te bus ir ke­lių šim­tų vie­tų au­to­mo­bi­lių sto­vė­ji­mo aikš­te­lė.

„Klai­pė­da teiks par­aiš­ką ES fon­dų lė­šoms gau­ti. Mies­tas pa­si­rin­ko bū­tent At­gi­mi­mo aikš­tės, Bas­tio­nų gat­vės tie­si­mo ir til­to sta­ty­bų bei Vals­ty­bi­nio mu­zi­ki­nio tea­tro re­kons­truk­ci­jos pro­jek­tus. Su­mos sieks per 100 mln. li­tų, tu­rės pri­si­dė­ti ir sa­vi­val­dy­bė, ir Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­ja“, - at­sklei­dė pla­nus po­li­ti­kas.

Jo tei­gi­mu, kol kas anks­ti spręs­ti, ko­kie pa­sta­tai At­gi­mi­mo aikš­tė­je gal­būt bus at­sta­to­mi, o ko­kie - sta­to­mi mo­der­nūs. „Pir­miau­sia tu­rė­si­me pa­si­rink­ti vie­ną iš tri­jų aikš­tės vi­zi­jos pro­jek­tų, tuo­met skelb­ti ar­chi­tek­tū­ri­nį kon­kur­są, dis­ku­tuo­ti su vi­suo­me­ne. Vi­si kal­ba apie bū­ti­ny­bę at­sta­ty­ti mies­tui itin svar­bų Bir­žos pa­sta­tą, ta­čiau dar anks­ti brėž­ti to­kius am­bi­cin­gus pla­nus. Bai­gus vi­sas de­ri­ni­mo pro­ce­dū­ras rea­lūs dar­bai At­gi­mi­mo aikš­tė­je ge­riau­siu at­ve­ju ga­lė­tų pra­si­dė­ti po po­ros me­tų, ne anks­čiau“, - pa­brė­žė A. Šul­cas.

At­ei­ties klausimas

Uos­ta­mies­čio ar­chi­tek­tų bend­ruo­me­nė­je vy­rau­ja nuo­mo­nė, kad Bir­žos na­mą bū­ti­na at­sta­ty­ti, nes jis itin svar­bus mies­to is­to­ri­jai. „Per ka­rą su­bom­bar­duo­tas pa­sta­tas bu­vo ne tik is­to­riš­kai vie­nas svar­biau­sių Klai­pė­do­je, bet ir iš­skir­ti­nės ar­chi­tek­tū­ros. Jo at­sta­ty­mas - itin reikš­min­gas, ta­čiau kol kas tai tė­ra ge­ri no­rai. Kas im­sis to­kio su­dė­tin­go pro­jek­to ir už ko­kius pi­ni­gus? Vals­ty­bė var­gu ar fi­nan­suos, o pri­va­čiam ka­pi­ta­lui rei­kė­tų la­bai ge­rai aps­kai­čiuo­ti, ar ver­ta in­ves­tuo­ti“, - LŽ sa­kė vie­nas žy­miau­sių Klai­pė­dos ar­chi­tek­tų Ed­mun­das And­ri­jaus­kas.

Bir­žos pa­sta­tas sto­vė­jo de­ši­nia­ja­me Dan­gės kran­te, prie Bir­žos til­to va­ka­ri­nės pu­sės. Da­bar čia įreng­tas ne­di­de­lis skve­ras. Tiek is­to­ri­kai, tiek ar­chi­tek­tai pa­žy­mi, kad Klai­pė­da ne­be­tu­ri nie­ko, kas ga­lė­tų is­to­riš­kai rep­re­zen­tuo­ti mies­to pre­ky­bi­nę funk­ci­ją. At­sta­ty­tas Bir­žos pa­sta­tas esą kaip tik ir bū­tų vie­nas ryš­kiau­sių to sim­bo­lių.

„Ga­liu pa­sa­ky­ti, kad At­gi­mi­mo aikš­tės de­ta­lia­ja­me pla­ne Bir­žos pa­sta­tas ne­pa­žy­mė­tas, tad jo at­sta­ty­mo ga­li­my­bė kol kas taip pat ne­nu­ma­ty­ta. Ta­čiau at­ei­ty­je, ži­no­ma, ši idė­ja ga­li virs­ti kū­nu. Pa­čio­je aikš­tė­je pa­sta­tai bū­tų sta­to­mi tik bu­vu­sių­jų vie­to­je. Ar jie bus mo­der­nūs, ar iš­lai­kys prieš­ka­ri­nę sti­lis­ti­ką - ne­aiš­ku. Tai at­ei­ties dis­ku­si­jų klau­si­mas“, - LŽ pa­sa­ko­jo uos­ta­mies­čio vy­riau­sia­sis ar­chi­tek­tas Al­man­tas Mu­rei­ka.

Jo tei­gi­mu, aikš­tė­je ti­krai pla­nuo­ja­ma pa­žy­mė­ti bu­vu­sį gat­vių tink­lą, o gal ir sto­vė­ju­sių pa­sta­tų kon­tū­rus. „Ne­ma­nau, kad bus tie­sia­ma nau­ja Bir­žos gat­vė, ga­li­mas da­ly­kas, ji bus tik sim­bo­liš­kai pa­žy­mė­ta grin­di­ny­je. O Bir­žos na­mo vie­to­je gal­būt po ar­cheo­lo­gi­nių ka­si­nė­ji­mų bus pa­lik­ta ko­kia nors at­odan­ga, pa­žy­mė­ta ir pa­ti pa­sta­to vie­ta. Aikš­tė­je ke­ti­na­ma iš­kirs­ti ir me­džių, ta­čiau da­lis jų ti­krai liks. Vis dėl­to ji nė iš to­lo ne­bep­ri­mins tos tuš­čios erd­vės, ko­kia yra da­bar. Aikš­tė taps už­da­res­nė, nes jo­je iš­kils pa­sta­tų“, - aiš­ki­no A. Mu­rei­ka.

 Image removed.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder