Žvyras už žmogų brangesnis

Žvyras už žmogų brangesnis

Kiek tonų žvyro reikia iškasti, kad gautas pelnas nusvertų žmonių ramybę, sveikatą ar net gyvybes? Atsakymą į tai žino žvyro karjerą Nausodžio kaime Kretingos rajone valdantys verslininkai, kuriems nusispjauti į vietos gyventojų kategorišką nesutikimą, kad didžiulį triukšmą ir dulkių kamuolius keliantys sunkvežimiai važiuotų pro pat jų namų langus.

Istorija kartojasi

Jau kurį laiką Nausodžio (12 km į rytus nuo Kretingos) gyventojai su nerimu stebi, kas dedasi nedidelio jų kaimelio teritorijoje esančiame Prūdupio žvyro telkinyje.

Žmonės neabejoja, kad visi veiksmai rodo, jog aktyviai ruošiamasi intensyviai šio karjero eksploatacijai.

Ilgai nenaudotą karjerą atgaivinti bandyta ir 2010 metais. Tačiau tada nausodiškiai bei aplinkinių žemės sklypų savininkai sukilo ir pasipriešino, kad jame iškastas žvyras būtų vežamas kaimo gatvėmis.

Surinkta net 500 prieš tai pasisakančių asmenų parašų.

„Dabar vėl pradedama šio karjero eksploatacija. Mes norėjome savo seniūnijoje sužinoti, kas čia pasikeitė ir kodėl vėl pradėjo žvyro gavybą. Mums žodžiu atsakyta, kad yra leidimas iš Vilniaus. Į raštišką paklausimą jokio konkretaus atsakymo negavome. Nors ir ne kartą prašėme, iki šiol nesame matę jokių dokumentų“, - sakė Nausodžio gyventoja Liuba Pronko.

Siekdami išsiaiškinti, ar karjero eksploatavimas bus legalus, nepažeis teisės aktų bei gyventojų interesų, ir negaudami šios informacijos iš vietos valdžios, nausodiškiai kreipėsi į prokurorus.

Ši nausodiškių kova dėl teisės gyventi tyliau ir be dulkių trunka jau penkerius metus.

Ne prieš karjerą

Šiame kaime apsilankiusiems „Respublikos“ žurnalistams žmonės sakė, kad jie nėra nusiteikę nei prieš karjerą, nei prieš jo savininkus.

„Visa problema ta, kad žvyras iš karjero bus vežamas per kaimą, nedidelėmis Prudupio, U.Mangirdo ir Kalvių gatvelėmis. U.Mangirdo gatvė asfaltuota, tačiau tas asfaltas greitai subyrės. Ne tik mano, bet ir dar keli namai yra prie pat šių gatvių, vos už kelių metrų. Tad nesunku įsivaizduoti, kas dėsis, kai pro juos pradės važinėti didžiuliai, po 30-40 tonų žvyro vežantys sunkvežimiai. Ir jie tikrai nejudės vėžlio greičiu, nes visi žino, kad laikas yra pinigai. Ypač versle. O juk žvyrą galima vežti ir kitu keliu, bet tai brangiau kainuos“, - teigė L.Pronko.

Kaimo gyventojai nesipiktintų, jei iš karjero per dieną išvažiuotų tik keli sunkvežimiai su žvyru, kaip jau buvo prieš kelerius metus.

Nausodiškius pribloškė ir vietos bendruomenės pirmininko Arvydo Stuopelio bei seniūno Broniaus Talmonto pozicija.

„Nors žmonės surinko parašus, abu jie palaiko ne kaimo gyventojų, o verslininkų pusę“, - sakė L.Pronko.

Baiminasi dėl gyvybių

Sunkvežimiai su tonomis žvyro važiuos pro pat namus, kuriuose gyvena sunkūs ligoniai. Jono Malonės žmona ir vaikai baiminasi, kad jų keliamos dulkės nuvarys vyrą bei tėvą į kapus.

„Jonas jau dabar spjaudosi kraujais ir laukia operacijos. Jo plaučiams labai kenkia dulkės. O kas bus kai iš karjero vienas po kito ims važinėti sunkvežimiai. Jis net į lauką negalės išeiti. Teks sėdėti namuose ir aklinai langus uždaryti, kad dulkės nepatektų į vidų“, - baiminosi dėl vyro sveikatos Augenija Malonienė.

Infarktą patyrusiai Mildai Venckuvienei ramybė ir tyla reikalingi. Priešingu atveju moters širdis gali paprasčiausiai neatlaikyti.

„Dėl triukšmo ir dulkių ne tik lango vasarą nebus galima atidaryti, bet ir prie namų ką nors pasisodinti“, - nerimavo M.Venckuvienė.

Kad dulkių ir triukšmo pavyks išvengti, ar vairuotojai pasistengs važiuoti kuo tyliau, žmonės iliuzijų nepuoselėja.

Malonių ir Venckuvienės namai stovi visai šalia žvyruotų gatvių posūkių, tad sunkvežimiai ties jais ir stabdys ir didins greitį.

Įstatymų nepažeidinėja

Prūdupio žvyro telkinys priklauso UAB „Karelia Real Estate“. Kalbėdamas su „Respublika“, jos atstovas Stepas Dokšus sakė, kad nieko neteisėto nedaro.

„Prieš mėnesį susirinkime kalbėjomės su Nausodžio gyventojais. Viską jiems papasakojome, išklausėme jų pageidavimus ir juos dabar vykdome. Taip ir kelią išsinuomotojo žemėje tiesiame, kad nereikėtų pro žmonių namus važiuoti. Ir jei dar ko reikės, tikrai padėsime. Mūsų veikla legali, turime visus dokumentus ir viską darome laikydamiesi įstatymų“, - tikino S.Dokšus.

Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento Kretingos rajono agentūros vadovas Ričardas Kašėta taip pat pavirtino, kad karjero savininkai aplinkosauginių reikalavimų nepažeidinėja.

„Beveik visi dokumentai yra sutvarkyti. Trūksta tik naudojimo projekto. Jis bus gautas apie šio mėnesio vidurį ir tada bus pradėtas vežti žvyras. Karjero savininkas rodė vietos bendruomenės susirinkimo protokolą, kuriame ji sutinka, kad žvyras būtų vežamas, bet ne asfaltuotu keliu“, - sakė R.Kašėta.

Žalgirio seniūnijos, kuriai priklauso Nausodžio kaimas, seniūnas Bronius Talmontas patikino, kad minėto susirinkimo protokole yra aiškiai išdėstyti kaimo gyventojų reikalavimai ir karjero savininkų pasižadėjimai.

„Taip, jie apie 300 metrų važiuos asfaltu. Tačiau tai regioninės reikšmės kelias ir jie tai gali daryti. Sunkvežimiai važiuos tik kaimo pakraščiu ir dėl vyraujančios vėjo krypties dulkių žmonėms neklius. Aš verslininkams pasakiau apie Malonės bei Venckuvienės problemas ir jie sakė, kad su jų šeimomis susitars. Mums svarbiausia, kad nebūtų pažeisti žmonių interesai“, - teigė seniūnas.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder