"Skrajojančio Olando" laivas dar plauks

"Skrajojančio Olando" laivas dar plauks

Tikras laivas tikroje laivų statykloje, šimtamečiame Klaipėdos elinge, tapo unikaliausia, efektingiausia Richardo Vagnerio operos "Skrajojantis Olandas" dekoracija ir gyvu herojumi. Kaip gimė ši žiūrovus ir kritikus apstulbinusio Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pastatymo vizija, kokia yra laivo "Nordwind" istorija ir kokia bus jo ateitis po šlovingojo pasirodymo, įvykusio rugpjūčio 1-ąją?

"Kaip Paryžius turi Eifelio bokštą, taip Klaipėda turi elingą. Jis yra miesto vizitinė kortelė", - įsitikinęs Dalius Abaris, "Skrajojančio Olando" koncepcijos autorius ir režisierius. Jis prisipažino, jog penkiolika metų svajojo įveiklinti elingą.

"Šimtametę istoriją skaičiuojančios Paulo Willy Lindenau laivų statyklos elingas - labai gražus, įkvepiantis objektas. Galvojau, jeigu jau ką nors kurti Klaipėdoje, tai daryti tik čia, ir mano svajonė išsipildė. Nemaniau, kad tai bus "Skrajojantis Olandas" - man naujas operos žanras", - atviravo D. Abaris.

Taip keleivinis vidaus vandenų ir priekrantės laivas "Nordwind" atrodė prieš spektaklį.

Marijaus Eidukevičiaus asmeninio albumo nuotr.

Laivas atsirado netikėtai

R. Vagnerio opera "Skrajojantis Olandas" pasakoja seną vokiečių legendą apie ištikimos moters ieškantį jūreivį, kuris pasmerktas klajoti jūromis dvasių pilname laive. "Kokia turi būti operos scenografija, kad ją įkomponuotume ir nesugadintume įspūdingos elingo architektūros vaizdo, man buvo vienas didžiausių iššūkių. Suprantama, kad operoje turėjo būti laivas, tačiau koks? Laivas turi išnirti iš vandens. Kaip? Žinojau, kad elinge yra laivo tempimo mechanizmas, tačiau ar jis veikia, ar nepaves reikiamu momentu? Buvo svarstymų gaminti ir butaforinį laivą... kol vieną dieną man kolegos iš Klaipėdos atsiuntė fotografiją su laivu, kuris tuo metu stovėjo elinge", - pasakojo režisierius.

Atvykau apžiūrėti laivo vietoje, atsivežiau ir scenografę Sigitą Šimkūnaitę, režisierių Gediminą Šeduikį, kad kartu įvertintume situaciją. Žinoma, uoste galbūt buvo galima rasti ir dar didesnių, labiau egzotiškų laivų, tačiau taip pat buvo svarbu, kad juos būtų įmanoma atplukdyti, kad jų mastelis neužgožtų. Paaiškėjo, jog šis laivas yra geriausias variantas ir jo savininkas maloniai sutiko, kad laivas dalyvautų operoje", - džiaugėsi D. Abaris.

Dažė specialiųjų kino efektų kūrėjai

Pasak režisieriaus, laivas prieš operą buvo remontuojamas, perdažytas. "Laivas buvo nudažytas baltai ir mėlynai, jo dugnas buvo stipriai surūdijęs. Tad jis buvo restauruojamas, virinamas.

Perdažyti laivą kvietėme specialiųjų kino efektų kūrėjus, nes laivas turėjo tapti panašus į vaiduoklį, atrodyti senas, nešvarus, parūdijęs, tarsi ką tik iš vandens išniręs.

Specialistai laivą "grimavo" savaitę laiko, kol jis įgavo tokį vaizdą, kokį žiūrovai pamatė per premjerą", - pasakojo režisierius.

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro sukurtas Richardo Vagnerio operos "Skrajojantis Olandas" pastatymas Klaipėdos Lindenau laivų statyklos elinge buvo parodytas vienintelį kartą.

Martyno ALEKSOS nuotr. iš KMVT archyvo.

D. Abaris stebėjosi ir džiaugėsi, kad daugiau kaip šimtą metų skaičiuojančios laivų statyklos laivų pakėlimo mechanizmas per premjerą kuo puikiausiai suveikė ir "Skrajojančio Olando" laivas-vaiduoklis "įplaukė" ne tik į elingo sceną, bet ir į tūkstantinę žiūrovų jūrą. Publika laivą ir jo herojus sutiko ilgiausiomis ovacijomis, per socialinius tinklus ir visas žiniasklaidos priemones šią savaitę jau nuvilnijo susižavėjimo Klaipėdos valstybinio muzikinio treatro premjera banga

Plukdė ekskursijas Vokietijoje

R. Vagnerio operos "Skrajojantis Olandas" pastatymu sužavėtas liko ir jame panaudoto laivo savininkas Marijus Eidukevičius.

"Spektaklis vertas vien pagyrų. Bravo jo kūrėjams!" - po premjeros sakė jis ir sutiko papasakoti laivo istoriją. Pasak savininko, "Nordwind" yra tikrasis šio laivo pavadinimas.

"Tai yra keleivinis vidaus vandenų ir priekrantės laivas, kuris buvo pastatytas 1968 metais Vroclave (Lenkija) tuo metu socialistiniam lageriui priklausiusios Vokietijos Demokratinės Respublikos užsakymu. VDR valstybė buvo pirmasis laivo savininkas. Jai priklausančioje Riugeno saloje šiuo laivu buvo plukdomi apžvalginių ekskursijų į jūrą dalyviai. Antras savininkas buvo šito laivo kapitonas, kuris įsigijo jį iš valstybės, kai griuvo soc. lageris. Aš jį įsigijau 2012 metais ir parplukdžiau į Klaipėdą iš Ščecino uosto (Lenkija)", - pasakojo M. Eidukevičius.

"Šis laivas turi plaukti"

Anot savininko, laivas buvo neskubant remontuojamas. 2019-aisiais "Nordwind" buvo iškeltas iš vandens elinge.

"Kad laivas bus panaudotas spektakliui, nulėmė ne režisierius ir ne aš - kažkas, ko niekas niekada negalės paaiškinti. Taip jau nutiko, kad buvome reikiamoje vietoje reikiamu metu", - svarstė M. Eidukevičius.

Laivo savininkas entuziastingai palaikė puikią menininkų idėją, padėjo ją realizuoti, kuo tik galėjo. "Laivas buvo ruošiamas perdažyti, buvo stipriai aprūdijęs. Tad kūrybinė spektaklio komanda galėjo daryti su juo, ką tik norėjo. Dabar, po spektaklio premjeros, laivas toliau bus remontuojamas, ruošiamas kitam gyvenimo etapui. Šis laivas privalo plaukti, o visa kita - detalės", - diplomatiškai nutylėjo, kam ruošiamas laivas "Nordwind", jo savininkas.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder