Lietuvos jachtos "Ambersail" 18 buriuotojų įgula gruodžio 26-ąją Sidnėjuje startavo vienoje garsiausių ir prestižiškiausių pasaulio regatų "Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2012". Šioje regatoje pirmą kartą suplevėsavo ir Lietuvos vėliava.
Lietuvos jachtos įgulos nario nidiškio Arūno Burkšo žiniomis, regatoje dalyvavo 76 jachtos. "Ambersail" finišavo trylikta gruodžio 29-ąją. Panašių kaip Lietuvos jachta šioje regatoje buvo dar dvi, ir jas lietuvaičiai sėkmingai aplenkė. Finišavo ne visi laivai, buvo ir grįžusių dėl įvairių nesėkmių, o paskutinė australų jachta finišą pasiekė likus 20 minučių iki Naujųjų metų vietos laiku.
Generaliniu kursu reikėjo nuplaukti iki Hobarto uosto Tasmanijos saloje 628 jūrmyles.
"Kadangi vėjas pūtė į nosį, reikėjo laviruoti, manau, mes nuplaukėme kokius 800 jūrmylių. Lenktyniavome be valandos tris paras", - pasakojo A. Burkšas.
Nepasisekė dėl burių
Nidiškis buvo "Ambersail" "trimeriu", t. y. asmeniu, atsakingu laive už bures. Jos valdomos naudojantis "kavamale", t. y. specialiu prietaisu, padedančiu pritraukti ir atleisti lynus. Žinia, rankomis 300 kv. metrų ploto burių nesuvaldysi.
Deja, regatos metu "Ambersail" įgulai šiek tiek nepasisekė - problemų iškilo dėl burių. Tuo metu vėjo greitis buvo per 20 mazgų. Jeigu būtų ištrūkusi burė, būtų kilę labai daug rūpesčių. Teko lipti į stiebą 26 metų įgulos nariui Gintautui Milevičiui, jau turinčiam didelę patirtį, nes jis beveik nuolatos buriuoja su "Ambersail". Nedaug trūko, kad būtų atsitikusi didelė nelaimė, bet viskas baigėsi laimingai. Jachta turėjo šiek tiek nukrypti nuo kurso, anot buriuotojų, "atkristi". Kol viskas buvo sutvarkyta, praėjo 20 minučių. Dėl šio "nuotykio" Lietuvos jachta prarado 10 pozicijų ir plaukė jau tik septyniolikta, bet paskui vis dėlto jai pavyko dar pralenkti kelis laivus.
Kitą nuotykį "Ambersail" patyrė dar pakeliui į regatos starto vietą - naktį atsitrenkė į miegantį banginį, dėl to nukentėjo laivo plunksna, buvo pažeistas ir korpusas. Juk 25-50 tonų sveriantis mėsos kalnas yra kaip siena. Naujojoje Zelandijoje Lietuvos jachta buvo iškelta ant kranto ir apie porą savaičių remontuojama.
"Ambersail" geležinė taisyklė - jachtoje miegi tik kojomis į priekį. Priešingu atveju, susidūrus su banginiu, gali susilaužyti kaklą", - aiškino A. Burkšas.
Pasiektas rekordas
"Vėjas buvo toks, kad mes visą laiką ėjome lygiagrečiai su Australijos krantu. Kai "atkritome", visą laiką reikėjo "prosyti" vėją. Kai jis užsisuko, buvome priversti daryti posūkį, praradome greitį. Didieji laivai nuo mūsų pabėgo, bet kitus mes kontroliavome. Tačiau atėjo naktis, nieko nebematėme, "atsimetėme", o rytą pastebėjome, kad jau užleidome pozicijas", - pasakojo A. Burkšas.
Beje, šios regatos metu "Ambersail" pagerino savo varžybų rekordą - per 8 valandas laivas nuplaukė beveik 140 jūrmylių. Per parą Lietuvos jachta yra nuplaukusi 400 jūrmylių.
"Jeigu tokiu greičiu būtume plaukę visą laiką, šioje regatoje būtume buvę absoliučiai pirmi. Tačiau buvo ir tokia diena, kai per 4 valandas nuplaukėme tik beveik 1 jūrmylę. Patekome į štilių. Gerai, kad dar srovė buvo apie 1,5 mazgo, šiek tiek mus panešė tinkama kryptimi. Kitos jachtos kažkaip sugebėjo jo išvengti. Antrą vakarą prasidėjo tokia velniava, užėjo tokia liūtis kaip tropikuose. Taip pylė į burę, vanduo krito į laivo vidų, pliaupė be perstojo kokias 15-20 minučių", - prisiminimais dalijosi nidiškis.
"Razina" - japonai
"Paskutinį rytą, jau plaukdami palei pietinės Tasmanijos krantus, dar vos vos įžiūrėjome japonus, ir tuomet pakilo gal net 40 mazgų vėjas. Jis pūtė mums į nosį. Pasikėlėm netgi štormines bures. Per 6 valandas pasivijom japonus ir juos aplenkėme. Nors pagal perskaičiuotą laiką jie mus pralenkė, bet mes norėjome fiziškai juos aplenkti. Jų laivas buvo tik 2 metrais trumpesnis nei mūsų ir perpus lengvesnis. Ir mes juos "padarėme". Paskutiniu momentu jau nieko nebegalėjome pakeisti, tad mūsų "razina" buvo japonai.
Vietinė žiniasklaida atkreipė dėmesį į dvi iš toliausiai atplaukusias jachtas, t. y. iš Lietuvos ir Japonijos. Ir prieš finišą abi šios jachtos pademonstravo atkaklią kovą. Mes buvome apdovanoti taure, skirta iš toliausiai atplaukusiai jachtai", - pasakojo A. Burkšas.
Jachtų olimpiada
Ši regata - vienas reikšmingiausių Australijos renginių, turinčių gilias tradicijas. Pernai ji vyko jau 68 kartą. Buvo tokių buriuotojų, kurie joje dalyvavo jau 44 ir 46 kartą.
Australijos televizija labai daug rodė reportažų, daug rašė spauda. "Ambersail" kapitonas Simonas Steponavičius davė ne vieną interviu. A. Burkšas turi laikraštį, kurio antrame puslapyje išspausdinta didžiulė Lietuvos įgulos nuotrauka per visą puslapį.
Prieš startą Kalėdų rytą atėjo į uostą Kalėdų Senis, aplankė laivus, tarp jų ir lietuvių. Visa tai rodė Australijos televizija.
Pasak A. Burkšo, buriavimo požiūriu Australija yra ypač stipri šalis. Australų buriuotojai pernai olimpiadoje laimėjo net kelis aukso medalius.
"Regata sudėtinga, nes eini į tokią jūrą, kur tavęs plaukimo metu laukia labai daug netikėtumų. Kita vertus, joje dalyvauja daug stiprių priešininkų. Tai savotiška kreiserinių jachtų olimpiada. Jeigu nusprendei joje dalyvauti, metus negali nieko kito imtis. Reikia apie pusės metų, kad "Ambersail" iš ten parplauktų, o kitos pusės metų prireikė ten nuplaukti", - sakė A. Burkšas.
Rašyti komentarą