Vienas namuose per atostogas: kaip išspręsti mitybos rebusus?

Vienas namuose per atostogas: kaip išspręsti mitybos rebusus?

Prasidėjus vasaros mokyklinukų atostogoms daugelį tėvų pradeda kamuoti esminis klausimas, kaip pasirūpinti, kad vieni namuose likę vaikai maitintųsi tinkamai ir sveikai.

Dažnai tėvai skundžiasi, kad atostogaujantys vaikai linkę mėgautis nesveikais užkandžiais. Specialiai mamos paruoštas maistas neretai taip ir lieka gulėti šaldytuve. Užuot pasišildę mamos keptus kotletus, atžalos kemša sausus pusryčius, bandeles, saldainius.

Taigi, kokių esminių principų reikėtų laikytis, norint, kad vasarą namuose šeimininkaujantys mokyklinukai nekimštų į save tik tuščias kalorijas, bet su maistu gautų ir jų organizmui būtinų medžiagų.

Tinkamai formuluoti klausimą

"Tų tėvų, kurie skundžiasi, kad jų vaikai valgo tik sausus pusryčius, ar dešreles, pirmiausia klausiu, o iš kur jie gauna tokius produktus? Jei namuose yra norma valgyti tokį maistą, tuomet nereikia stebėtis, kad vaikai jais piktnaudžiauja. Vaikas mokosi iš tėvų pavyzdžio, o ne iš kalbų", - sako sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė.

Jos nuomone, kai kuriuos paprastus patiekalus mokyklinukai gali pasigaminti ir patys. O jei ne, V. Kurpienė pataria ruošiant vakarienę gaminti daugiau porcijų, kad liktų vaikui ir kitai dienai.

"Manau, kad mokyklinukas tikrai jau geba pasišildyti maistą ant viryklės. Nepatarčiau to daryti mikrobangų krosnelėje. Šiltas maistas lengviau virškinamas, bet nieko tokio, jei suvalgys ir šaltą. Kur kas svarbiau, kad gerai sukramtytų ir valgytų ne žiūrėdamas televizorių. Vasara yra puikus metas mokyti vaikus pačius gaminti maistą, ypač savaitgaliais, kai tam galime skirti daugiau laiko. Tai pravers ir vėliau lankant mokyklą, nes juk ir tada po pamokų vaikai būna vieni namuose", - pasakojo V. Kurpienė.

Mitybos specialistė rekomenduoja įtraukti vaiką į dienos maisto raciono formavimą. Aptarti su jais ne tik ką valgys pietums, bet ir kokius užkandžius rinksis.

"Svarbu nedaryti esminės klaidos ir tinkamai suformuluoti klausimą. Jei tėvai klausia vaiko: "Ką tu valgysi?", 99,9 procento vaikų atsakys, kad blynus, picą, makaronus, pieniškas dešreles ir t. t. Norint formuoti tinkamus mitybos įpročius, klausti reikia kitaip, pavyzdžiui: "Ar valgysi keptą, ar troškintą žuvį?" Tiesiog reikia vaikams duoti pasirinkti iš konkrečių patiekalų", - patarė V. Kurpienė.

Ji pataria vestis vaikus ir į parduotuvę, kad jie patys galėtų pasirinkti, pavyzdžiui, kokius vaisius nori valgyti. Pats pasirinkęs vaikas tarsi įsipareigoja juos suvalgyti.

"Įtraukite vaikus į planavimą. Jei šeimoje įprasta pirkti maistą kelioms dienoms, tarkitės su vaiku, kokius patiekalus ruošite. Kuo daugiau vaikus įtrauksime į procesą, tuo daugiau šansų suformuoti tinkamus mitybos įpročius. Suprantama, jei patys tėvai laikosi tokių principų", - pasakojo pašnekovė.

V. Kurpienė nepuoselėja iliuzijų, kad visiškai pavyks eliminuoti nesveikus produktus. Bet esą reikėtų bent su vaikais susitarti, kaip dažnai valgysite nesveikus patiekalus.

"Atostogų metu vaikas būna ne tik namuose, bet lanko ir stovyklas. Tad reikėtų iš anksto susitarti, kokių mitybos taisyklių laikysis. Jei vaikas padarė kokį nors sprendimą, kurio nebuvote aptarę, pavyzdžiui, duotus pinigus išleido bandelėms, nereikia jo barti, bet kitą kartą duodami pinigus iš anksto aptarkite, kaip tikslinga būtų juos panaudoti", - patarė specialistė.

Sveiki užkandžiai

Specialistai akcentuoja, kad vaikai per dieną turėtų valgyti 3 kartus ir 2-3 sykius užkąsti. Tačiau kaip parinkti kuo sveikesnius užkandžius, nes netinkami ne tik didina vaikų svorį, bet ir neigiamai veikia sveikatą, silpnina imunitetą?

"Pavyzdžiui, vietoje riestainių, sausainių, pūstų kukurūzų, džiūvėsėlių ar sumuštinių su dešra siūlyčiau sveikesnę alternatyvą - viso grūdo bemielę duoną su avokadu arba tiesiog su sviestu, druska, pomidoru ar agurku", - konkrečiais patarimais dalijosi V. Kurpienė.

Vietoje nesveiko pasirinkimo - saldainių, ji siūlo sveikesnę alternatyvą - gabalėlį šokolado, kuriame yra ne mažiau kaip 70 proc. kakavos. Taip pat saldumo poreikį patenkins saldūs vaisiai ar uogos, pavyzdžiui, vynuogės, puikiai tinka ir džiovinti vaisiai, nemirkyti cukraus sirupe.

"Atidžiai skaitykite etiketes - didžioji dalis džiovintų vaisių yra su cukrumi. Jei yra galimybė, pirkite ekologiškus. Puikiai tinka +40 laipsn. C temperatūroje džiovinti močiutės obuoliai, kriaušės ar slyvos", - pataria mitybos specialistė.

Galima paruošti ir žaliavalgiškų saldainių. Juos V. Kurpienė rekomenduoja gaminti iš trinto avokado su datulėmis ir kokoso drožlėmis.

"Visgi atminkite, kad ir koks sveikas būtų desertas, jais piktnaudžiauti negalima!" - priminė specialistė.

Nesveikus bulvių ir kukurūzų traškučius ji rekomenduoja pakeisti naminiais bulvių, burokėlių ar cukinijų traškučiais.

"Juos visai paprasta pagaminti - plonai supjaustyti pjaustykle, pabarstyti druska bei prieskoniais ir iškepti orkaitėje", - sveikesnę alternatyvą siūlo specialistė.

V. Kurpienė perspėja, kad nereikėtų piktnaudžiauti ir saldžiais jogurtais. Kur kas sveikiau vaikams duoti natūralaus jogurto arba kefyro su pora valgomųjų šaukštų trintų uogų ar mažais gabaliukais pjaustytų vaisių.

"Nepamirškite vaikams duoti kuo daugiau sezoninių daržovių, pavyzdžiui, šiaudeliais pjaustytų morkų ar mažų morkyčių, agurkų, pomidorų. Smagus užkandis - vyšniniai pomidoriukai, nes vaikams patinka "maži valgiai". Nepamirškite ir žieminių bulvių - topinambų, jų skonis yra kaip šviežių riešutų. Parodykite vaiką, kuris nemėgsta pag

Raktažodžiai
Sidebar placeholder