Šventosios uostas: ežiukas rūke

Šventosios uostas: ežiukas rūke

Šventosios gyventojų bendruomenė ne kartą buvo kaltinta politikavimu, nes jos veiklos pagyvėjimai koreliuojasi su rinkimais. Tai galima paaiškinti paprastai: prasidėjus rinkimų vajui, visų rangų politikai pradeda geriau girdėti. Žvelgiant į politinį olimpą Palangos Vytauto gatvėje iš eilinio Šventosios gyventojo pozicijų - tikrai nėra svarbu, kokios spalvos bus miesto Taryba. Ji gali būti raudona, žalia ar geltona. Netgi vaivorykštinė. Svarbu, kad būtų permainų į gerąją pusę.

Prieš šešerius metus besikurianti Šventosios bendruomenė buvo susirašiusi miestelio infrastruktūros plėtros programą. Susirinkę sausio pabaigoje mes ją peržiūrėjome ir supratome, kad tai, kas buvo aktualu prieš šešerius metus, aktualu ir šiandien. Yra gerų permainų, tačiau neaišku, ką daryti, kad Šventoji būtų puiki vieta gyventi ir ilsėtis.

Šventosios metams nepritarta

Šiais metais Šventosios bendruomenė ir turizmo asociacija minės uosto pradžios - Janmarienburgo projekto 340-ąsias metines. 1679 metais Abiejų Tautų Respublikos valdovas Jonas Sobieskis suteikė privilegiją anglų pirkliams prie Heiligen Aa kurti miestą ir statyti uostą. Buvęs Šventosios seniūnas Algimantas Švanys teisingai pastebėjo, kad tai tikrai lietuviškas uosto projektas, patvirtintas Abiejų Tautų Respublikos kanceliarijoje ir šiandieninius kontūrus įgavęs inžinieriaus Jono Šimoliūno dėka.

Memelio uostas septynis šimtmečius buvo vokiškas projektas. Asociacija kreipėsi į Savivaldybę prašydama palaikyti mero Šarūno Vaitkaus siūlymą paskelbti šiuos metus Šventosios metais, tačiau Savivaldybės administracija mero idėjos, panašu, nepalaikė. Net keista.

Kovo pabaigoje Šventosios turizmo asociacija suplanavo šiai datai skirtą konferenciją ir taip asociacija parems Savivaldybės pastangas puoselėti istoriškai išprususį kurortą. Taip pat iki konferencijos turėtume sukurti Šventosios miesto ir uosto istorijai skirtą interneto tinklalapį, kuris vėliau QR kodais sužymės istorinį maršrutą miestelio teritorijoje. Prisidėti prie šio projekto siūlėm ir Palangos savivaldybei, tačiau, kiek žinome, mūsų iniciatyvos Savivaldybė nepalaikė - kiti prioritetai.

60 milijonų eurų neturi

Prieš kelias dienas Šventojoje pasirodė autobusas, apklijuotas Šventosios uosto rekonstrukcijos vizualizacija. Mažytis akcentas - prie paveiksliuko yra ir vienos politinės partijos reklama. Kažkas aiškino, kad to autobuso pirkimas susijęs su žvejais ir uosto atstatymu, tačiau tikinčių tokiais gandais nėra daug - kam žvejams autobusas?

Žvejams reikėtų uosto. Uostas ir jo statytojai šiandien primena ežiuką rūke. Uosto perdavimo Savivaldybei procesas prasidėjo prieš metus, bet prieš kelias dienas Palangos meras Š. Vaitkus pripažino, kad kalbėti apie tai, už kokius pinigus bus atstatomas uostas, per anksti.

Jei finansavimo šaltinių nepavyko išsiaiškinti per metus, tai kokia garantija, kad iš viso pavyks išsiaiškinti?

Kai kurių ekonomistų nuomone, miesto (ne tik Palangos) galimybės gauti 60 milijonų eurų uosto statybai lygios nuliui.

Turto bankas puspenkto hektaro sklypą su visu "Baltijos" poilsio namų kompleksu dešimtą kartą bando parduoti už penkis milijonus eurų - investuotojai nesiveržia per langus. Šventosios uosto teritorija - 7,9 ha, milijonų reikia labai daug.

Totalinė rinkodara

Ir problemų su gretutinėmis teritorijomis apstu. Šiandien uosto statytojai vizualizacijoje vaizduoja dviračių takus Šventosios upės kairiajame krante, kaip tik toje vietoje, kur prieš kelias savaites naujai atstatyti mediniai poilsio nameliai. Kažką reikėtų galvoti iš naujo.

Tačiau šiais metais turizmo parodose tiek Vilniuje, tiek Rygoje Palangos kurorto stenduose Šventajai aiškiai atstovauja "Elijos" viešbutis, o ne uostas.

Mums jau skambino iš kitų asociacijų, klausdami, ar Šventojoje beliko vienas viešbutis ir kodėl "Elija" išskirtinis. Nelabai ką turėjom pasakyti, nors panašu, kad yra problemų su Palangos kurorto rinkodara.

Kurorto rinkodara lyg ir turėtų būti palanki Šventajai. Šventosios žuvininkystės regiono vietos veiklos grupėje (ŽRVVG) administratore darbuojasi Palangos savivaldybės Ekonominės plėtros skyriaus vedėja R. Urbonienė, viešuosius ryšius mezga Turizmo informacijos skyriaus vedėja R. Kmitienė ir, anot tinklalapio https://www.sventosioszrvvg.lt,gauna visai neblogą kelių šimtų eurų atlyginimą, turint galvoje nelabai didelį darbo krūvį.

Vienas iš Šventosios grupės steigėjų, dabar jau buvęs valdybos narys Vytautas Mockus minėjo, kad Šventosios ŽRVVG administracinėms išlaidoms numatyta per 100 tūkst. Eur, taigi atlyginimams pinigų užteks ilgam. V. Mockaus žiniomis, pirmoji parama numatyta skirti UAB "Voster", kuri iš Kauno gana greitai per Klaipėdą energingais žingsniais atkeliavo iki Šventosios ir kurs keturias darbo vietas. Taigi totalinės rinkodaros rezultatas akivaizdus.

50 tūkst. eurų - per maži pinigai

Šventosios turizmo asociacija praėjusiais metais buvo gavusi finansavimą ir siūlė Savivaldybei galimybę uosto ir Šventosios labui panaudoti 50 tūkstančių eurų, už kuriuos būtų buvę galima steigti lankytojų centrą su edukacine erdve. Nedideli pinigai, tačiau nuo praėjusių metų pavasario tik tuščiai gaišome laiką pokalbiams merijoje - nieko nepešėme. Asociacijai teko atsiprašyti partnerių ir pasitraukti iš projekto, nes tokių apyvartinių lėšų neturėjome ir dalyvauti teritorijoje, kuri yra Savivaldybės jurisdikcijoje nebendradarbiaudami su Savivaldybe - negalėjome.

Savivaldybės aroganciją gal būtų galima pateisinti, jei miesto ižde būtų pinigų perteklius. Palangos biudžetas praėjusiais metais gavo papildomų milijonų, tačiau, tiesiant alėjas, kurių bėginis metras kainuoja 3,4 tūkst. eurų ir grindžiant granito trinkelėmis visus miesto pašalius - jokių milijonų neužteks. Ežiukui rūke visada atrodo, kad jis eina teisingu keliu.

Skolai grąžinti - 120 metų

Šiais metais Šventosios uoste Savivaldybė planuoja užpilti trečdalį inžinieriaus J. Šimoliūno iškastų vidinių baseinų, įrengti automobilių stovėjimo aikštelę, vakarinėje dalyje bus pastatas žvejams.

Taigi pirmoji uosto klientų tikslinė grupė - žvejai. Klaipėdoje didieji žvejų laivai uostui moka po porą šimtų eurų kas mėnesį. Kiek mokės Šventosios žvejai? Jų atstovai tik purto galvas.[CITATA]

Antroji grupė - jachtų savininkai. Išlaikyti jachtą Klaipėdos uoste kainuoja per metus apie tūkstantį eurų. Per kokius trejus metus Šventosios uoste būtų realu surinkti gal porą šimtų jachtų. Tai būtų apie 200 tūkstančių eurų, su svečių jachtomis - gal ir 250 tūkstančių. 300 tūkstančių būtų galima surinkti nuomojant uosto žemę pagal didesnį už maksimalų Klaipėdos uosto krovos kompanijoms taikomą įkainį - kad ir tris eurus už kvadratinį metrą. Taip skaičiuojant Šventosios uosto galimų pajamų riba neviršija 500 tūkstančių eurų per metus. Ir tokių pajamų galima tikėtis tik tada, kai bus garantuotas trijų metrų gylis įplaukos kanale ir pavyks sėkmingai išnuomoti visą uosto teritoriją.

Sprendžiant pagal užsitęsusią Baltijos poilsio namų pardavimo istoriją ir tuščius bunkerius Šventosios uoste - misija beveik neįmanoma. Net jei visus šiuos galimai uždirbtus pinigus skirtume grąžinti neprocentinei 60 milijonų paskolai - prireiktų 120 metų skolai grąžinti. Brangus malonumas. Investicija netiesiogiai sugrįžtų per regiono plėtrą, tačiau būtinas valstybinis požiūris ir politinė valia.

Dar viena parduotuvė

Padėtį dar gelbėtų stiprūs traukos centrai. Šventosios turizmo asociacija praėjusiųjų metų pabaigoje konsultavo Klaipėdos universitetą tyrime dėl kempingo su geoterminių vandenų SPA centru prie Šventosios uosto - gali būti, kad šio kempingo priešprojektiniai pasiūlymai bus pristatyti konferencijoje kovo mėnesį kartu su pasiūlymais rekonstruoti Jamarienburgą - anglų pirklių faktoriją ir turėti Skanseną - nedidelį Rumšiškių muziejaus analogą.

Dar yra nepastatytas vandens parkas Šventojoje, buriavimo sporto bazė - tai, kas šiandien rūpi tik entuziastams, nes Savivaldybė, kurios atstovų gausu ŽRVVG, panašu, kad ruošiasi atidaryti miestelyje dar vieną parduotuvę.

Tokia realybė, kuri buvo iki šių rinkimų. Po rinkimų Palangos Vytauto gatvėje posėdžiaus kiti žmonės. Gali būti, kad posėdžiaus tie patys žmonės, tačiau kitaip žiūrės į pasaulį. Tiesa, gali būti, kad tie patys žmonės į pasaulį žiūrės taip pat, kaip žiūrėjo. Ir taip atsitinka.

Šventosios bendruomenės ir turizmo asociacijos susirinkime buvo nuspręsta inicijuoti Šventosios gyventojų apklausą, kuri galėtų įvykti maždaug po trijų mėnesių. Tai palengvintų politikams rasti kelią į Šventąją ir pasibaigus rinkimų vajui būtų kukli pagalba būsimai Tarybai - mūsų išrinktai valdžiai. Taip pat neturėsime jokių pretenzijų dėl autorinių teisių ir palaikysime politikus, kurie šios publikacijos medžiagą naudos ir iki rinkimų, ir jiems pasibaigus.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder