Pagalba telefonu - krizę išgyvenančių žmonių viltis

Pagalba telefonu - krizę išgyvenančių žmonių viltis

Jau daugiau kaip du dešimtmečius įvairių bėdų - nedarbo, nelaimių, skurdo - ar dvasinės krizės ištikti žmonės psichologinės pagalbos ieško nemokamu "Vilties linijos" telefonu 116 123, kuriuo tarnyba pradėjo dirbti nuo pavasario. Tai vienintelė tokios pagalbos linija Lietuvoje, kurioje dirba tik profesionalūs specialistai: psichologai ir socialiniai darbuotojai. Labai svarbu tai, kad telefoninė pagalba yra prieinama tuo metu, kai specialistai nedirba - vakare arba naktį, savaitgaliais ir švenčių dienomis.

Klaipėdos psichikos sveikatos centre įsikūrusi "Vilties linija" psichologinę pagalbą teikia ne tik klaipėdiečiams, bet ir visiems Lietuvos gyventojams. Pasak linijos koordinatorės psichologės Jelenos Dementjevos, pastaraisiais metais sulaukiama nemažai pagalbos skambučių ir iš emigrantų. Klaipėdos "Vilties linija" dirba visą parą drauge su Telšių krizių centro "Vilties linija".

Per budėjimą - po 50 skambučių

Klaipėdos "Vilties linijoje" dirba profesionali pagalbos komanda - psichologai ir socialiniai darbuotojai, o Telšiuose, pasak J. Dementjevos, profesionalams talkina dar ir savanoriai. Per metus "Vilties linija" sulaukia po keliolika tūkstančių skambučių su įvairiais prašymais padėti.

"Neretai per 10 valandų budėjimo laiką sulaukiame iki 50 skambučių. Vienu metu prie telefono dirba vienas arba du konsultantai. Psichologinės pagalbos telefonu ieško gyvenimo sunkumų prispausti, streso, tarpusavio santykių krizių kamuojami žmonės, turintys priklausomybių, psichikos sutrikimų, jų artimieji. Vis dėlto pagrindinė anoniminės pagalbos linijos funkcija - užkirsti kelią savižudybėms.

Mūsų linija - tai pirmoji psichologinė pagalba žmogui, kuriam gal nedrąsu iškart kreiptis į specialistą, praverti gydymo įstaigos duris. Kitam ir paskambinti telefonu sunku, bet kai paskambina, išaiškiname, kur ir kaip kreiptis tiesiogiai, kad gautų visavertę psichologinę ar kitą pagalbą. Žmogus, kuriam reikia pagalbos, po pokalbio su specialistu, įgauna pasitikėjimo, kurio jam taip trūksta. Kartais skambinančiajam, ypač jei jį yra ištikusi didelė dvasinė krizė ir mintys sukasi apie savižudybę, konsultuojantis psichologas negaili laiko, kalbasi ir po valandą", - sakė J. Dementjeva.

Linijos koordinatorė neslepia, kad dėl didelio linijos užimtumo, techninių galimybių specialistams prisiskambina maždaug tik kas aštuntas pagalbos ieškantis žmogus.

"Vilties linijai" išlaikyti šiemet iš Klaipėdos savivaldybės biužeto skirta 97 tūkst. litų. Klaipėdos miesto savivaldybė yra vienintelė savivaldybė šalyje, skirianti pagrindinį finansavimą anoniminės psichologinės pagalbos linijai, kuri teikia pagalbą ne tik klaipėdiečiams. Telšių "Vilties liniją" taip pat iš dalies remia savivaldybė bei Socialinių reikalų ir darbo ministerija.

Tarpusavio santykiai - sudėtingi

Pasak psichologės Jelenos Dementjevos, viena iš pagrindindinių "Vilties linijų" pokalbių temų - tarpusavio santykiai: vaikų ir tėvų, sutuoktinių, darbuotojų ir darbdavių. Skambinančiųjų amžius - 30-40 metų. Prasidėjus sunkmečiui, skambino daug žmonių, netekusių darbo ir nebežinančių, kaip toliau gyventi. Šiuo metu dėl darbo skambučių gerokai sumažėjo. "Pirmiausiai žmonės nori būti išklausyti, nori išsikalbėti. Kartais apie savo problemas bekalbėdami pravirksta vyrai ir patys to išsigąsta savo ašarų. Juk savo aplinkoje jie privalo būti tvirti, jaučia didelį socialinį spaudimą, privalo išlaikyti šeimą, uždirbti, o emocinės paramos nesulaukia. Anksčiau daugiau skambindavo moterys, dabar vis daugiau sulaukiame skambučių ir iš vyrų. Labai tuo džiaugiamės, nes vyrams sunku pripažinti, kad reikia psichologinės pagalbos. Yra pastebėta, kad moterys yra linkusios daugiau kartų bandyti savo noru išeiti iš gyvenimo, o vyrai daugiau ne bando, o realizuoja tokį savo sprendimą. Tad tikrai nereikia vienam pačiam kankintis su savo problemomis, geriau pasiskambinti, pasikalbėti ir tikrai palengvės, nes visada yra išeitis. Mes esame kaip tarpininkai, padedame žmogui sumažinti jo baimes, prikalbiname kreiptis į specialistus",- pasakojo J. Dementjeva. Bet jei šeimoje vis dėlto įvyksta artimojo savižudybė, pasak psichologės, reikalinga psichologinė pagalba mažiausiai šešiems asmenims, kuriuos tokia artimojo, giminaičio ar draugo netektis labai stipriai dvasiškai sukrečia.

Slegia vienatvė

Pasak psichologų, prasidėjęs rudens sezonas paskatina žmones dažniau kreiptis į psichologinės pagalbos liniją. "Sezoniškumas jaučiasi - pavasarį, rudenį daugiau sulaukiame skambučių. Padaugėja depresinių nuotaikų, liūdesio. Bet daugiausiai žmonės, ypač vieniši, skambina savaitgaliais, švenčių dienomis, kaip ypač aštriai pajunta savo vienatvę. Labai džiaugiamės, kad galime padėti vienatvės prislėgtam žmogui, kad jis turi kur paskambinti ir sulaukia emocinio palaikymo bei supratimo, gali pakalbėti apie tai, kas slegia šidrdį. Yra žmonių, kurie neturi su kuo pasikalbėti, o kiti nenori savo problemomis apkrauti draugų ar giminaičių. Tad tokia psichologinės pagalbos linija jiems yra tikrai reikalinga. Jaunimas jau yra įpratęs dėl savo problemų konsultuotis su specialistais, tačiau labai retai mums paskambina pensinio amžiaus kaimo gyventojas. Ne todėl, kad galbūt nežino pagalbos telefono numerio, bet tiesiog tokiu būdu nėra pratęs spręsti asmeninių sunkumų. Dabartinė auganti karta ateityje jau nuo mažens bus įpratinta, jog yra psichologinės pagalbos telefonai, ir jais naudosis",- kalbėjo J. Dementjeva.

Pagalbos šaukiasi ir emigrantai

"Vilties linijos" konsultantai neretai sulaukia pagalbos prašymų iš užsienyje gyvenančių tautiečių. "Emigravę žmonės išgyvena sunkų adaptacijos periodą, lydimą streso. Pasikeitusioje aplinkoje paaštrėja ir tarpusavio santykių probemos. Kadangi paskambinti nemokama linija jie negali, pagalba nemokamai teikiame elektroniniais laiškais. Atsakome į konkrečius klausimus, padedame žmogui rasti išeitį, patariame kreiptis į specialistus. Parašiusieji klausimus, atsakymus gauna tik asmeniškai į savo pašto dėžutę, klausimų - atsakymų, kaip anksčiau, jau nebeskelbiame Klaipėdos psichikos sveikatos centro tinklalapyje", - sakė "Vilties linijos" koordinatorė. Laiškus galima rašyti tiesiogiai [email protected] arba tinklalapyje http://paklausk.kpsc.lt/contact.php. "Tiek prie telefono linijos, tiek atsakydami į elektroninius laiškus, mes būname tarsi tarpininkai, jei žmogui reikia akivaizdžios psichologinės pagalbos. Bet kitais atvejais atliekame savo tiesioginį vaidmenį - suteikiame emocinę paramą, psichologinę pagalbą čia ir dabar. Kartais žmogui tik tiek pagalbos ir reikia - kad tuo metu jo išklausytų, suprastų, o toliau žmogus pats išsprendžia užgriuvusius sunkumus", - akcentavo J. Dementjeva.

Pritrūko lėšų

Šalia "Vilties linijos" veikia Mobilioji krizių įveikimo komanda. Šiemet iš savivaldybės biudžeto vis dar finansuojamas specialistų atvykimas į įvykio vietą (pavyzdžiui, savižudybės atveju), tačiau skirtingai nuo septynerių metų patirties, anot J. Dementjevos, lėšų postvenciniam darbui (psichologinei pagalbai nusižudžiusiųjų artimiesiems) ir specialių tarnybų (policijos, priešgaisrinės gelbėjimo ir greitosios pagalbos) darbuotojų mokymams jau nebeužteko.

"Vilties linija" - psichologinė anoniminė pagalba telefonu 116 123 suaugusiems dirba visą parą ir kasdien. Pokalbiai nemokami iš mobiliojo ir fiksuoto ryšio telefonų.
"Vilties linija" teikia skubią anoniminę psichologinę pagalbą telefonu suaugusiems asmenims (30-ies metų ir vyresniems).
Prie telefono budi psichikos sveikatos specialistai ir savanoriai konsultantai:
20.00-06.00 Klaipėdos "Vilties linijos" psichikos sveikatos specialistai (VšĮ Klaipėdos psichikos sveikatos centras);
06.00-20.00 Telšių "Vilties linijos" savanoriai konsultantai, psichologai ir socialiniai darbuotojai (Telšių krizių centras).
"Vilties linijos" veiklą organizuoja VšĮ Klaipėdos psichikos sveikatos centras ir Telšių krizių centras.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder