Prie gydytojų kabinetų liejamos ašaros

Prie gydytojų kabinetų liejamos ašaros

Tai, kad tenka du mėnesius laukti, kol pateksi pas gerą medicinos specialistą, nublanksta prieš potyrius prie gydytojo kabineto durų. Klaipėdiečius labiausiai skaudina tai, kad neįveikiama "misija" kartais tampa pakliūti net pas šeimos gydytoją. Būna ir taip, kad už durų laukę ir nesulaukę, kol bus pakviesti į kabinetą, jie su ašaromis išeina lauk.

Klaipėdietis Saulius pas savo šeimos gydytoją, dirbančią viešojoje įstaigoje, atskubėjo iš anksto neprisiregistravęs. Tam turėjo svarią priežastį - netikėtai susirgęs labai blogai jautėsi, skausmingai kosėjo. Tokių, kaip jis, eilutėje buvo koks pustuzinis. O su talonais - antra tiek.

"Už durų prakosėjau ne mažiau nei keturias valandas. Priėmė tik todėl, kad, matyt, nebeapsikentė garsaus kosėjimo. Iš kabineto išėjusi slaugytoja pamatuodavo visiems temperatūrą ir be eilės kviesdavo tik tuos, kurie karščiavo. Kurie temperatūros neturėjo, - turėjo laukti iki darbo pabaigos. Gydytoja neskubėjo - kai kurie, įėję į vidų, išbūdavo po gerą pusvalandį. Todėl už durų sustojo minia piktų žmonių, ir kai kurie, nesulaukę savo eilės, apsiašaroję išeidavo", - pasakojo vaikinas.

Daugelis klaipėdiečių piktinasi, kad iš anksto užsiregistravę ir gavę talonus, vis tiek turi laukti "gyvoje" eilėje, nes išėjusi slaugytoja kviečia ne pagal registraciją, o pagal susidariusią gyvą eilę.

"Pastebėjau, kad pensininkai paprastai ateina anksčiau negu nurodyta registracijos talone. Jie turi laiko sėdėti. O aš, dirbantis žmogus, laukti neturiu laiko, o nesilaikant talonų tvarkos esu priverstas už gydytojo durų praleisti ne vieną valandą", - pasakojo klaipėdietis Raimondas, nepatenkintas vienos konsultacinės poliklinikos gydytojo darbo tvarka.

Neužtenka žmogiškųjų resursų

Klaipėdos sveikatos priežiūros centro vyriausioji gydytoja Loreta Jankauskienė "Vakarų ekspresui" sakė, jog eilutės prie gydytojo kabineto ilgumas labiausiai priklauso nuo prisirašiusių pacientų skaičiaus ir jų kontingento.

"Yra gydytojų, kurie turi palyginti nedaug pacientų, bet tie pacientai neįgalūs, seni. Jie ateina kartais tik pasikalbėti, visada jų pilna. Toks pacientas gydytojo kabinete užsilaiko ilgiau nei jaunas - juk jam sunku nusirengti, apsirengti, jam reikia ilgiau viską aiškinti. Jiems sunku suprasti ir pasikeitusią receptų išrašymo tvarką", - pasakojo L. Jankauskienė.

Nors kiekvienam pacientui šioje įstaigoje skirta 20 minučių, tačiau griežtai laikytis šios sistemos neišeina - dėl jau išvardintų priežasčių ir dėl to, kad visada atsiranda ekstrinių ligonių. Tai, be abejo, nepatinka jauniems, dirbantiems pacientams, kurie nori patekti pas gydytoją tuoj pat.

Nors vadovė turi viziją, kaip suvaldyti pacientų srautus, - sukarščiavusius ekstrinius ligonius turėtų priimti atskiras gydytojas, - tam įgyvendinti neužtenka žmogiškųjų resursų (apie šią problemą "Vakarų ekspresas" rašė rugsėjo 27 d. straipsnyje "Kur dingsta šeimos gydytojai").

"Jau ir naktį atsibudusi galvoju, kas bus po 3-4 metų, kai darbą paliks bent keli gydytojai. Greitai pakliūti pas gydytoją bus tikrai sudėtinga", - susirūpinusi ji.

"Bandėme sodinti dar nepersikvalifikavusius medicinos gydytojus, bet jie negali išrašyti receptų, nedarbingumo pažymėjimų - vis tiek turi eiti pas gydytoją", - pasakojo L. Jankauskienė.

Ieško kur geriau

Susidūrę su netvarka viešosiose sveikatos priežiūros įstaigose, vis daugiau pacientų pasiryžta pakeisti šeimos gydytoją ir prisiregistruoja privačiose bendrovėse. Beje, Klaipėdoje privačią mediciną yra pasirinkę beveik 40 proc. pacientų, o bendras Lietuvos rodiklis yra apie 24 proc.


UAB "Birutės šeimos medicinos praktika" vadovė šeimos gydytoja Birutė Jankuvienė patikino, jog prisiregistruojantieji šioje įstaigoje nauji pacientai savo sprendimą motyvuoja dažniausiai tuo, kad nori tvarkos, punktualumo. Jie skundžiasi, kad kai kuriose viešosiose įstaigose reikia ilgai laukti ir dirbantys žmonės negali susiplanuoti laiko.

Kodėl prie kai kurių kabinetų būriuojasi eilės ir ašaroja žmonės, gydytoja, kadaise pati dirbusi viešojoje poliklinikoje, turi savo nuomonę.

"Dalis gydytojų, ypač senesnės kartos, dar laikosi nuomonės - jei kiti pamatys, kad pas juos už durų daug žmonių, pamanys, kad jis yra geras daktaras. Todėl sąmoningai vilkina eiles, kad atrodytų, jog yra daug žmonių", - savo nuomonę išsakė B. Jankuvienė.

Anot jos, geras daktaras griežtai planuoja savo laiką, gerbia pacientą ir stengiasi, kad už durų žmonės nesibūriuotų - tai leistų išsaugoti ir jų privatumą, neužkrėsti vieniems kitų, o personalo darbo netrukdytų politikavimas, triukšmas ir balaganas už durų.

"Tai priklauso nuo pačių gydytojų - administracija negali tų dalykų sutvarkyti. Mes ir anksčiau, kai dirbome viešojoje įstaigoje, buvome susitvarkiusios taip, kad pas mus žmonės eidavo tiksliai pagal laiką", - sakė pokalbininkė.

Jau septynerius metus dirbančios UAB "Nefrida" vyriausiojo gydytojo Virginijaus Kontrimo duomenimis, kiekvieną mėnesį jų įstaigoje prisirašo iki 200 naujų pacientų. Atsižvelgiant į išeinančiuosius, bendras pacientų skaičius paauga 100-150. Todėl srautus valdyti tampa vis aktualiau.

"Ekstrinius ligonius gydytojas, sutaupęs laiko, priima tarp "talonų". Be to, kiekvienas gydytojas turi laisvas valandas, kada gali kreiptis ekstriniai ligoniai, iš anksto neprisirašę", - paaiškino jis.

Eilės ir prie specialistų durų

"Norėjau tiesiog profilaktiškai pasitikrinti pas akušerę-ginekologę vienoje viešojoje sveikatos priežiūros įstaigoje. Atėjau, kaip pasakė registratūroje, 14 valandą. Užsiregistravau, nuėjau prie kabineto ir pastėrau. Už durų sėdi trylika ar keturiolika moterėlių. Kokios trys jau su dideliais pilvukais, viena su vežimėliu. Tikra vargo vakarienė. Pabandžiau paskaičiuoti - jeigu kiekviena užtruks bent po 15-20 minučių, reikės vos ne keturių valandų. Ką daryti dirbančiai moteriškei? Užsiėmiau eilę, parvažiavau namo, padariau pietus, pamaitinau vaiką, grįžau - eilė sutrumpėjusi trimis moterimis. Nusispjoviau, paskambinau į privačią, užsiregistravau kitai dienai, atėjau, mane iškart priėmė, padarė visus tyrimus. Tai gerai, kad galiu už vieną vizitą pas gydytoją mokėti 240 litų. Aišku, jeigu būčiau turėjusi siuntimą iš šeimos gydytojos, gal būtų buvę pigiau, bet toje poliklinikoje atstovėti pas šeimos gydytoją irgi beviltiška. Nors, suprantu, tos eilės ne iš piktos valios - žmonių daug, gydytojų trūksta. Bet nėščių moteriškių gaila pasidarė - labai jau graudžiai jos toje eilėje atrodė", - štai tokią savo istoriją atsiuntė mums skaitytoja Asta.


Klaipėdietis Vilius labai pyko, kai atvedęs sūnų registracijos metu nurodytu laiku pas specialistą, pagal sutartį su ligonių kasa dirbantį vienoje privačioje medicinos bendrovėje, buvo priimtas tik po pusantros valandos. Belaukdamas, kol bus pakviestas, pasikalbėjo su šalia laukiančiais kitais nelaimėliais ir išsiaiškino, kad vienam žmogui skirta 5-10 minučių.

Paskambinę į šią įstaigą, sužinojome, jog kiek numatyti laiko vieno paciento konsultacijai, registratūrai praneša patys gydytojai. Bet patikino, tikrai nėra buvę taip, kad pacientui būtų skirtos tik 5 minutės. Atėjus pacientui, visada jam pasakoma, kad gali tekti šiek tiek palaukti, - tuomet žmogus nesitiki, kad paklius tiksliai nustatytu laiku, ir nesipiktina, kai tenka kiek palaukti.

"Turi būti tvarka"

Janina ASADAUSKIENĖ, Klaipėdos miesto savivaldybės Sveikatos apsaugos skyriaus vedėja

Žmogus, atėjęs pas šeimos gydytoją su talonu, neturėtų papulti kitu laiku. Bet kadangi visada atsiranda ekstrinių ligonių, kurie priimami be eilės, tenka laukti ilgiau. Tuos srautus sutvarkyti administraciniu būdu nėra taip paprasta - juk negali daktaras padaryti daugiau negu gali, - bet juos kaip nors valdyti reikia.

Pas privačiai praktikuojančius gydytojus retai kada žmonės būriuojasi. Bet žmonės kartais patys netvarką pasidaro. Gauna taloną 12-ai valandai, o sėdi nuo 8-os - tikisi, gal priims anksčiau. Ir už gydytojo kabineto durų vyksta diskusijos visais gyvenimo klausimais.

Manau, kad gydytojai tokiais atvejais talonų laiko nepaiso ir kviečiasi pacientus pagal "gyvą" eilę iš nevilties. Tačiau turėtų būti tvarka. Žinau pavyzdžių, kad kai kurie privatininkai labai griežtai laikosi taloninės sistemos. Jie sako, jog išsiauklėjo pacientus, todėl eilių nėra. Žmones reikėtų skatinti ir talonus pasiimti, ir ateiti talono laiku. Kai prasideda "gyvos" eilės - susidaro daug chaoso.

Kuo greičiau žmogus pagal taloną bus priimtas, tuo bus sutaupyta laiko priimti ekstrinį ligonį.

Mūsų skyrius ruošiasi imtis priemonių pacientų srautams valdyti, nes eilės pirminės sveikatos priežiūros sistemoje tikrai nėra gerai. Jei pranešime, kokiose įstaigose pas kokius gydytojus nėra eilių - pacientas galės kreiptis ten, kur nereikės ilgai laukti.

Būdų trumpinti eiles prie kabinetų yra kiekvienoje įstaigoje. Galima ilginti priėmimo valandas, atidaryti atskirą kabinetą ekstriniams ligoniams. Galų gale galima didinti bendrosios praktikos slaugytojų kompetenciją, suteikti joms daugiau galių. Ši galimybė jau svarstoma ir valstybės lygmenyje.

O perspektyva nėra gera, gydytojų ateityje tikrai akivaizdžiai trūks. Todėl kiekviena įstaiga savo viduje turėtų pamąstyti, ką galėtų padaryti, kad srautai būtų valdomi.

Nemanau, kad pagrindinis motyvas, verčiantis pacientą prisiregistruoti kitoje pirminės sveikatos priežiūros įstaigoje, - paslaugų teikimo kokybė. Pagrindinis motyvas - gydytojo išėjimas: jei gydytojas išeina į privačią įstaigą, pacientas eina paskui jį. Kiti prisirašo arčiausiai namų esančioje įstaigoje.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder