Pir­mą kar­tą prie vai­ro - 72-ejų me­tų

Pir­mą kar­tą prie vai­ro - 72-ejų me­tų

Bū­da­ma 72-e­jų me­tų šiau­lie­tė Ste­fa Kas­pu­tie­nė įgi­jo pra­de­dan­čio­jo vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą. Teo­ri­jos bei pra­kti­kos eg­za­mi­nus iš­lai­kė iš pir­mo kar­to. „Kai atė­jau mo­ky­tis, pa­si­ju­tau ne­jau­kiai, ma­nęs pa­klau­sė, gal anū­kus at­ve­džiau“, – šyp­te­li pri­si­mi­nu­si. Iš­mok­ti vai­ruo­ti per­ko­pus 70 me­tų ryž­ta­si vos ke­le­tas Lie­tu­vos gy­ven­to­jų.

Iš­mo­ko nau­do­tis kom­piu­te­riu

Da­bar S. Kas­pu­tie­nei 74-eri, mo­te­ris tu­ri tre­jų me­tų vai­ra­vi­mo sta­žą. „Vi­są gy­ve­ni­mą ma­ne trau­kė ma­ši­nos. Gal­vo­jau iš­mok­ti vai­ruo­ti ir anks­čiau, bet tai vai­kai ma­ži, tai ki­tos prie­žas­tys, mo­kyk­lo­je at­si­ra­do dau­giau dar­bo... Ne­bu­vo di­de­lio po­rei­kio“, – pri­si­mi­nė bu­vu­si pra­di­nių kla­sių mo­ky­to­ja.

Prieš ke­le­tą me­tų vy­ras at­si­gu­lė į li­go­ni­nę. „Te­ko pir­myn ir at­gal į li­go­ni­nę, į dar­bą bėg­ti... Ko­jos – ne val­diš­kos. Pa­ma­niau, ne­gi aš ki­to­kia ne­gu vi­si ki­ti – rei­kia vai­ruo­ti“, – pa­sa­ko­ja po­nia Ste­fa.

„Ai, kam tau čia be­rei­kia“, – žmo­nos su­ma­ny­mą pra­džio­je skep­tiš­kai ver­ti­no vy­ras. Pa­ma­tęs, kad ji rim­tai pa­si­ry­žu­si, ėmė kon­sul­tuo­ti teo­ri­jos klau­si­mais. S. Kas­pu­tie­nė teo­ri­jos pa­skai­tų be­veik ne­lan­kė – Ke­lių eis­mo tai­syk­lių (KET) mo­kė­si sa­va­ran­kiš­kai iš kny­ge­lės.

„Kai dir­bau mo­kyk­lo­je, vai­kai vie­nas ki­tam su­fle­ruo­da­vo. Taip ir aš – jau­nie­ji ko ne­ži­no­da­vo, iš­si­žio­da­vau, pa­sa­ky­da­vau tai­syk­lę... Inst­ruk­to­rius tuoj kvies­da­vo­si ma­ne prie len­tos aiš­kin­ti to­liau. Pas­kui nu­ri­mau. Jau­ni­mas drau­giš­kai pa­si­juok­da­vo ir vis­kas“, – pa­tir­tį kur­suo­se pri­si­mi­nė pe­da­go­gė.

Mo­te­riai te­ko su­si­dur­ti ir su dar vie­na nau­jo­ve – kom­piu­te­riu. Teo­ri­jos pa­skai­tų dės­ty­to­jas su­ti­ko pa­mo­ky­ti S. Kas­pu­tie­nę nau­do­tis kom­piu­te­riu, spręs­ti KET bi­lie­tų klau­si­mus in­ter­ne­te. Šiek tiek pra­dme­nų pa­mo­kė anū­kas.

Im­li mo­te­ris grei­tai perkan­do tech­no­lo­gi­jų su­bti­ly­bes ir iš­lai­kė teo­ri­jos eg­za­mi­ną „Re­git­ro­je“ pa­da­riu­si tik vie­ną klai­dą. „Su­pai­nio­jau, kiek met­rų rei­kia nuo per­va­žos sto­vė­ti“, – pri­si­mi­nė.

Va­ži­nė­ja­si sa­vait­ga­liais

Su inst­ruk­to­riu­mi prie vai­ro S. Kas­pu­tie­nė at­si­sė­do pir­mą kar­tą. Iki tol tik ret­kar­čiais pa­va­žiuo­da­vo kai­mo vieš­ke­liais. Mo­te­ris gi­ria pra­kti­nio vai­ra­vi­mo inst­ruk­to­rių Al­vy­dą Ni­kon­tą kaip la­bai tak­tiš­ką ir sa­vo da­ly­ką iš­ma­nan­tį spe­cia­lis­tą: „Jei su­klys­da­vau – ne­si­bar­da­vo, o liep­da­vo iš­lip­ti ir pa­žiū­rė­ti, koks ženk­las sto­vi“. Dau­giau nei pri­klau­san­čių 10 pra­va­žia­vi­mų mo­te­ris neė­mė – tre­ni­ra­vo­si su vy­ru.

Da­ry­ti per­si­ri­kia­vi­mus su­kant į kai­rę S. Kas­pu­tie­nei iš­mok­ti bu­vo sun­kiau­sia. Aikš­te­lė­je komp­li­kuo­čiau se­kė­si įva­žiuo­ti į va­di­na­mą ga­ra­žą iš de­ši­nės pu­sės – ne­pa­tai­ky­da­vo at­si­sto­ti met­ro at­stu­mu nuo bor­diū­ro.

„Dau­giau pro­ble­mų ne­bu­vo, gal dėl to, kad tu­rė­jau di­de­lį no­rą iš­mok­ti“, – svars­to vai­ruo­to­ja. Prak­ti­kos eg­za­mi­ną Ste­fa taip pat ne­sun­kiai iš­lai­kė iš pir­mo kar­to.

Au­to­mo­bi­lį mo­te­ris da­li­ja­si su vy­ru – sa­vait­ga­liais, vyks­ta į kai­mą, ka­pi­nes. Po mies­tą va­ži­nė­ja­si re­čiau, nes dar­bas ir na­mai – cent­re.

S. Kas­pu­tie­nė sa­ko nuo­lat at­nau­ji­nan­ti teo­ri­nes ži­nias – pa­skai­ti­nė­ja tai­syk­les, in­ter­ne­te pa­tik­ri­na, ar nė­ra nau­jo­vių.

„Aš vis­ko no­riu!“ – sa­kė šiau­lie­tė. Nuo bir­že­lio pir­mo­sios ji išė­jo iš dar­bo vai­kų dar­že­ly­je, to­dėl ieš­ko­sis veik­los. „Kol žmo­gus ju­di, tol esi gy­vas“, – įsi­ti­ki­nu­si.

Jau­ni­mas spau­džia "ga­zą"

Ir­man­to Jag­mi­no vai­ra­vi­mo mo­kyk­los pra­kti­nio vai­ra­vi­mo inst­ruk­to­rius Vir­gi­ni­jus Mar­tin­kus sa­ko, kad vy­res­nio am­žiaus žmo­nės yra ati­des­ni mo­ki­niai, klus­niai vyk­do inst­ruk­to­rių nu­ro­dy­mus.

„Jau­ni­mui pa­sa­kai – per vie­ną au­sį įė­jo, per ki­tą išė­jo. Pra­de­da va­žiuo­ti, bet ne­gal­vo­ja, tik ga­zas – dug­nas. Žval­gy­tis ne­be­rei­kia, inst­ruk­to­rius pa­si­žiū­rės. Ne­ži­nai, ka­da ir kur pa­suks – tu­ri sek­ti kiek­vie­ną žvilgs­nį“, – pa­sa­ko­jo aš­tuo­ne­rius me­tus inst­ruk­to­riu­mi dir­ban­tis V. Mar­tin­kus. Jis tu­ri 26 me­tų vai­ra­vi­mo sta­žą.

Vy­riau­sia inst­ruk­to­riaus mo­ki­nė bu­vo ar­ti 70 me­tų. Ji no­rė­jo pa­da­ry­ti sa­vo vy­rui siurp­ri­zą – iš­mok­ti vai­ruo­ti. Pa­ban­džiu­si su­pra­to, kad ne­pa­vyks, to­dėl kur­sų ne­be­tę­sė.

Ir jau­ni­mo svei­ka­ta ki­to­kia

V. Mar­tin­kus sa­ko, jog teo­ri­ja vy­res­nio am­žiaus žmo­nėms se­ka­si leng­viau, nes prieš at­sa­kant į klau­si­mus jie tu­ri lai­ko pa­gal­vo­ti. Gat­vė­je vis­ką le­mia se­kun­dės, svars­ty­ti ne­bė­ra ka­da.

„Jie ne­bes­pė­ja tuo pa­čiu dirb­ti su vi­daus prie­tai­sais, pa­ro­dy­ti sig­na­lą, ma­nev­ruo­ti, žiū­rė­ti į ke­lią, pės­čiuo­sius, švie­so­fo­rą, ženk­lus... Se­ny­vi žmo­nės pa­si­me­ta – ne­bes­pė­ja ap­do­ro­ti in­for­ma­ci­jos. Jų reak­ci­ja daž­nai bū­na su­lė­tė­ju­si, žvilgs­nis ne­be toks ašt­rus“, – pa­sa­ko­ja V. Mar­tin­kus.

Jo nuo­mo­ne, tik šven­ta­die­niais ir tur­gaus die­no­mis į gat­vę iš­va­žiuo­jan­tys vai­ruo­to­jai yra pa­vo­jin­gi.

„Ži­no­ma, to pri­tai­ky­ti kiek­vie­nam ne­ga­li­ma, – pri­pa­žįs­ta vai­ra­vi­mo inst­ruk­to­rius. – Da­bar re­tas jau­nuo­lis ne­tu­ri re­gė­ji­mo su­tri­ki­mų.“

Grei­čio vir­ši­ji­mas – vie­nas iš vy­res­nių vai­ruo­to­jų pa­žei­di­mų

Šiau­lių ap­skri­ties vy­riau­sio­jo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­to Ke­lių po­li­ci­jos biu­ro Ad­mi­nist­ra­ci­nės veik­los ir eis­mo įvy­kių ty­ri­mo po­sky­rio vir­ši­nin­kas Lo­re­nas DAI­NAUS­KAS:

Image removed.

– Sta­tis­ti­kos, kiek eis­mo įvy­kių su­ke­lia se­ny­vo am­žiaus vai­ruo­to­jai, ne­tu­ri­me. Bū­din­ges­ni jų pa­žei­di­mai: grei­čio vir­ši­ji­mas, sau­gos dir­žo ne­se­gė­ji­mas, au­to­mo­bi­lio tech­ni­nės ap­žiū­ros ne­tu­rė­ji­mas. La­bai re­tas at­ve­jis, kai kal­ba mo­bi­liuo­ju te­le­fo­nu. Už chu­li­ga­niš­ką vai­ra­vi­mą dar ne­sa­me nie­ko nu­bau­dę.

Į Šiau­lius at­vy­kę iš ap­lin­ki­nių mies­te­lių, kai­mų daž­nai ne­pai­so ke­lių eis­mo ženk­lų draudžiančių su­sto­ti ir sto­vė­ti. Kai­me to­kių nė­ra, tai mies­te jiems jų at­ro­do per daug. Bū­na, kad vai­ruo­to­jai su­ke­lia ne­pa­to­gu­mų ju­dan­tiems su eis­mo srau­tu – va­žiuo­ja lė­čiau nei 50 km per va­lan­dą grei­čiu. Pi­ko va­lan­do­mis jie pa­pras­tai ne­si­ro­do mies­te.

Vie­nas pa­sku­ti­nių­jų eis­mo įvy­kių – apie 70 me­tų vai­ruo­to­jas at­si­tren­kė į au­to­bu­są au­to­mo­bi­liu „Mosk­vich 412“. Aiš­ku, tai lė­mė ne tik am­žius, bet ir įgū­džiai.

Di­džio­ji da­lis gar­baus am­žiaus vai­ruo­to­jų va­ži­nė­ja­si 15-20 me­tų au­to­mo­bi­liais.

Prieš 5-6 me­tus sa­vait­ga­liais, šven­čių die­no­mis vy­res­ni vai­ruo­to­jai pa­da­ry­da­vo dau­giau eis­mo pa­žei­di­mų. Da­bar skai­čius su­ma­žė­jo.

Iš­lie­ka ten­den­ci­ja, kad šven­čių die­no­mis jiems rei­kia pa­ro­dy­ti dau­giau dė­me­sio. Pa­vyz­džiui, vai­ruo­to­jai ne­la­bai su­pran­ta eis­mo re­gu­liuo­to­jo ges­tų. Pa­rei­gū­nams ten­ka „ūkiš­kai“ paaiš­kin­ti, kur pa­va­žiuo­ti ar pa­si­suk­ti.

Po pa­žei­di­mo be­veik vi­sų pa­si­tei­si­ni­mas bū­na: „Aš vai­ruo­ju 50 me­tų, bet tai – pir­mas kar­tas“.

Se­ny­vi vai­ruo­to­jai daž­nai pa­si­ša­li­na iš eis­mo įvy­kio vie­tos. Ap­ga­di­nę sto­vin­čią trans­por­to prie­mo­nę paaiš­ki­na, kad nie­ko ne­gir­dė­jo ar to­je vie­to­je nė­ra bu­vę, nors įro­dy­mai ro­do prie­šin­gai. Su­lanks­tę sve­ti­mos ma­ši­nos bam­pe­rį, iš­mu­šę ži­bin­tą tei­si­na­si, kad nu­va­žia­vo, nes nie­ko bai­saus ne­nu­ti­ko.

Ma­no nuo­mo­ne, vy­res­nio am­žiaus žmo­nėms rei­kė­tų daž­niau at­lik­ti me­di­ci­ni­nę ap­žiū­rą, ku­ri nu­sta­ty­tų jų ga­li­my­bes vai­ruo­ti. Yra bu­vę at­ve­jų, kai po eis­mo įvy­kio nu­krei­pė­me vai­ruo­to­ją pas me­di­kus, ku­rie atė­mė tei­sę vai­ruo­ti dėl am­žiaus ke­lia­mų svei­ka­tos su­tri­ki­mų.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

SKAI­ČIAI IR FAK­TAI

Vals­ty­bės įmo­nės „Re­git­ra“ sta­tis­ti­niai duo­me­nys ro­do, jog per­nai vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mai iš­duo­ti 19 744 mo­te­rims ir 19 178 vy­rams.

Lie­tu­vo­je dau­gu­ma vy­rų ir mo­te­rų pra­de­dan­čio­jo vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą sie­kia įgy­ti dar iki 30 me­tų.

Per­nai 375 mo­te­rims ir 81 vy­rui, ku­rių am­žius nuo 51 iki 70 me­tų, iš­duo­ti pra­de­dan­čio­jo vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mai. Tei­sė vai­ruo­ti su­teik­ta 3 mo­te­rims ir 1 vy­rui, ku­riems bu­vo nuo 71 iki 80 me­tų.

Lie­tu­vos re­kor­dų re­gist­ra­vi­mo agen­tū­ros „Fac­tum“ duo­me­ni­mis, vy­riau­sia vai­ruo­to­ja Lie­tu­vo­je pri­pa­žin­ta de­vy­nias­de­šimt­me­tė vil­nie­tė Jad­vy­ga Alek­sand­ra Da­mu­šie­nė (vai­ra­vi­mo sta­žas nuo 1951 m.). Vy­riau­sias vai­ruo­to­jas vy­ras – 94 me­tų Ado­mas Pe­kars­kis iš Eže­riš­kių kai­mo (Šven­čio­nių ra­jo­nas). Vy­ro vai­ra­vi­mo sta­žas nuo 1952 m.

Pa­sau­lio Gi­ne­so re­kor­dų kny­go­je užfik­suo­ti du vy­rai vai­ruo­to­jai, ku­riems iš­duo­tas nau­jas vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mas su­lau­kus 104 me­tų.

Ame­ri­kie­tis Fre­das Ha­le (1890–2004) ga­vo vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą 1995 me­tais, kai jam bu­vo 104 me­tai. Va­ži­nė­jo­si iki 108 gim­ta­die­nio, kol pa­žy­mė­ji­mo ga­lio­ji­mo lai­kas bai­gė­si. Jis ta­po il­giausiai gy­ve­nan­čiu žmo­gu­mi pa­sau­ly­je – mi­rė su­lau­kęs 113 me­tų ir 354 die­nų. Ant­ra­sis re­kor­di­nin­kas – ame­ri­kie­tis Lay­ne Hall.

Pie­tų Ko­rė­jos gy­ven­to­ja Cha-Sa-Soon re­kor­dų kny­go­je įra­šy­ta kaip iš­lai­kiu­si vai­ra­vi­mo eg­za­mi­ną iš dau­giau­sia ban­dy­mų. Ji įgi­jo tei­sę vai­ruo­ti tik iš 960 kar­to. Iš jų 949 kar­tus neiš­lai­kė ra­šy­ti­nio tes­to. Eg­za­mi­nams ji iš­lei­do apie 16 500 ame­ri­kos do­le­rių (apie 43 800 li­tų). 69 me­tų ko­rė­jie­tė su­ma­nė iš­mok­ti vai­ruo­ti 2005-ai­siais. Nuo ta­da be­veik kas­dien ei­da­vo lai­ky­ti tes­to. Pert­rau­ką da­ry­da­vo tik sa­vait­ga­liais bei šven­čių die­no­mis. Ga­liau­siai po ket­ve­rių me­tų at­kak­lio­ji ko­rė­jie­tė ga­vo vai­ruo­to­jo pa­žy­mė­ji­mą.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder