Vienas vyriškis draugams rengėsi dovanoti du dėlionių rinkinius ir milžinišką pliušinį žaislą, kitas žmonai išrinko užrašų knygelę.
„Nuo rugsėjo pabaigos pastebėjome, jog žmonių, ateinančių į mūsų parduotuves ir perkančių daiktus iš antrų rankų, padaugėjo“, – sakė Ollie Meadas (Olis Midas), prižiūrintis „Oxfam“ labdaros parduotuvių visame Londone vitrinas, kurios šiuo metu mirga kalėdinėmis dekoracijomis.
Jungtinės Karalystės (JK) labdaros organizacijos valdomame dėvėtų prekių parduotuvių tinkle pirkėjai gali rasti naudotų, arba, kaip mėgstama sakyti, „anksčiau mylėtų“, žaislų, knygų, daiktų ir drabužių už mažesnę kainą nei kainuotų nauji.
JK populiarios asmeninio apsipirkimo tikslais, fizinės ir internetinės naudotų daiktų parduotuvės sulaukia neįtikėtinai didelio susidomėjimo kalėdiniu laikotarpiu – metų laiku, kuris dažnai kritikuojamas dėl vartotojiškumo skatinimo ir daugybės atliekų išmetimo.
Praėjusį mėnesį naudotų daiktų prekybos platformos „Vinted“ ir konsultantų „RetailEconomics“ parengtoje ataskaitoje teigiama, kad šiais metais JK pirkėjai išleis 2 mlrd. svarų sterlingų (2,4 mlrd. eurų) naudotoms kalėdinėms dovanoms. Tai sudaro apie 10 proc. iš 20 mlrd. svarų sterlingų (24,1 mlrd. eurų) vertės kalėdinių dovanų rinkos.
Praėjusiais metais, „Oxfam“ apklausos duomenimis, 33 proc. respondentų ketino Kalėdoms pirkti dovanas iš antrų rankų, o 2021-aisiais tokių buvo 25 procentai.
„Šis pokytis akivaizdus „Vinted“, – naujienų agentūrai AFP nurodė „Vinted“ prekybos platformos vadovas Adamas Jay (Adamas Džėjus).
„Pastebėjome, kad spalio–gruodžio mėnesiais, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, padaugėjo narių iš JK, ieškančių dovanų, – sakė jis.
Pasak O. Meado, kuris per pastarąsias trejas Kalėdas dovanojo žmonėms naudotus daiktus, didžiuliai veiksniai yra susirūpinimas tvarumu ir kylantis spaudimas dėl pragyvenimo išlaidų.
Londono centre įsikūrusioje parduotuvėje gydytojas Edas Burdetas (Edas Bardetas) rado raktų pakabuką ir užrašų knygelę savo žmonai.
„Šiuo metu taupome, o ji mėgsta suteikti daiktams dar vieną gyvenimą. Taigi, tai bus puikus dalykas jai“, – AFP sakė 50-metis E. Burdettas.
„Malonu išleisti mažiau ir žinoti, kad lėšos skiriamos geram tikslui, o ne eilinei parduotuvei komercinėje gatvėje“, – pridūrė jis.
„Tai, ko trokšti“
Wayne'as Hemingway (Veinas Hemingvėjus), prekės ženklo „Charity Super.Mkt“ dizaineris ir bendraįkūrėjis, jau daug metų kalėdinių dovanų ieško naudotų prekių parduotuvėse.
Jo prekės ženklo tikslas yra steigti naudotų prekių parduotuves tuščiuose prekybos centruose ir komercinėse gatvėse.
„Kai pradėjau šią veiklą, daugelis manė, kad užsiimu keistais dalykais“, – sakė jis ir pridūrė, kad dabar tokios pardavimo vietos yra „ant bangos“.
Jis prisiminė, kad prieš daugiau nei 40 metų, kai pradėjo prekiauti dėvėtais drabužiais, „per Kalėdas pardavimai visada krisdavo, nes visi norėdavo naujų“ rūbų.
Tačiau dabar „pastebime kalėdinių pardavimų augimą“, panašų kaip ir naujų prekių parduotuvėse, AFP sakė W. Hemingway.
„Praėjusį savaitgalį pardavimai buvo beprotiški, parduotuvės buvo pilnos žmonių“, – pasakojo jis, pridurdamas, kad visose jo parduotuvėse likus kelioms savaitėms iki Kalėdų pardavimai išaugo 20 proc. daugiau nei tikėtasi.
„Situacija keičiasi į gerąją pusę (...) naudotos prekės yra ne tai, ko nenori Kalėdoms, o tai, ko trokšti“, – tvirtino jis.
Pasak jo, šią tendenciją populiarina jaunimas, kuris sąmoningiau renkasi daiktus, remia žiedinę ekonomiką ir „idėją atiduoti savo pinigus visuomenei, kuri yra dosnesnė ir teisingesnė“.
„Sąmoningas pokytis“
Prie parduotuvės kasos pakalbinta 56-erių Jennifer Odibo (Dženifer Odibo) buvo linkusi šiek tiek paprieštarauti.
Moteris, kuri pirko ryškiai oranžinį švarką, pabrėžė, kad mėgsta vintažą.
Tačiau ji prisipažino, kad daugumai žmonių nedovanotų jau naudoto daikto.
„Kalėdos yra ypatingas metas, todėl tai turi būti kažkas, ką jie brangintų, kažkas naujo“, – mano J. Odibo.
„Per Kalėdas eisiu nusipirkti ko nors gražaus į „Selfridges“ arba „Fenwick“, – pridūrė ji, turėdama omenyje dvi kultines Jungtinės Karalystės (JK) universalines parduotuves.
W. Hemingway pripažino, kad kai kurie pirkėjai „jaučia, kad žmonės per Kalėdas tikisi kažko naujo“, bet naudoti daiktai vis populiaresni.
„Mes keliaujame prie to. Pasaulis eina link to, bet dar laukia ilgas kelias“, – įsitikinęs jis.
Pasak Mančesterio universiteto sociologijos tyrėjos Tetyanos Solovey (Tetjanos Solovėj), „kai kuriems žmonėms gali būti šiek tiek keista švenčiant (Kalėdas) gauti naudotus daiktus“.
„Tačiau tai galėtų būti sąmoningas pokytis, pasirinkus švęsti Naujuosius metus, suteikiant kažkam antrą gyvenimą“, – AFP sakė T. Solovey.
„Tai galėtų būti labai tvarus požiūris į Kalėdas, o tai, manau, yra nuostabu“, – pridūrė ji.
Rašyti komentarą