JAV gresia tiltų griūtis dėl visuotinio atšilimo

Inžinieriai mano, kad su klimato kaita susiję ekstremalūs karščiai ir dažni potvyniai pagreitina tiltų būklės blogėjimą, o tai gali lemti jų griūtį, rašo „The New York Times“ (NYT). Leidinyje pažymima, kad ketvirtadalis tiltų JAV buvo pastatyti iki 1960 m.

Kaip rašo NYT, prieš kelis dešimtmečius suprojektuotų ir pastatytų tiltų dalys, pagamintos iš medžiagų, nepritaikytų atlaikyti drastiškus temperatūros pokyčius, dabar „sparčiai brinksta ir traukiasi“, todėl konstrukcijos silpsta.

„Darosi taip karšta, kad betoną ir plieną laikantys elementai gali tiesiogine prasme subyrėti kaip žaislinės konstrukcijos“, – sakė Kolorado universiteto civilinės inžinerijos profesorius Polas Činovskis (Paul Chinowski), tyrinėjantis klimato kaitos poveikį infrastruktūrai.

Šiais metais temperatūra pasiekė aukščiausią užfiksuotą lygį, o tai paveikė kai kurias šalies infrastruktūros dalis – nuo greitkelių iki pakilimo takų. Tačiau ypatingas pavojus kyla tiltams, pažymima leidinyje.

„Tiltų atveju dirbama su infrastruktūra, kuri galėjo būti suplanuota, suprojektuota ir pastatyta prieš dešimtmečius. 

Tai viena iš infrastruktūros rūšių, kurios remontas užtrunka ilgiausiai. Visoje šalyje pastebime pažeidžiamų vietų“, – sakė transporto ministras Pete’as Buttijicas.

Žurnale „Plos one“ paskelbtame tyrime nustatyta, kad dėl klimato kaitos sukeltų ekstremalių temperatūrų iki 2050 m. JAV gali sugriūti kas ketvirtas plieninis tiltas. 

Ekspertai mano, kad iki 2040 m. dėl ekstremalaus karščio padarytos žalos gali tekti tiltus uždaryti ir atlikti plataus masto tiltų remonto darbus.

Be to, tiltų būklės blogėjimas turi įtakos tiekimo grandinėms ir prekių kainai. Amerikos transporto tyrimų instituto duomenimis, 2015 m. sugriuvus greitkelio tilto „Tex Wash Bridge“ Kalifornijoje tarpatramiui, krovinių gabenimo sąnaudos per dieną padidėjo maždaug 2,5 mln. dolerių dėl vėluojančio eismo ir padidėjusių degalų sąnaudų.

Inžinieriai prognozuoja, kad per ateinantį dešimtmetį tokių tiltų avarijų visoje šalyje gerokai padaugės.

„Dėl didelio skaičiaus uždarytų tiltų sunkvežimiams tenka keisti maršrutus daug dažniau nei įprastai. 

Dėl to vienos kelionės metu tenka nuvažiuoti nuo 15 iki 100 mylių daugiau, o sunkvežimio kelionė paprastai kainuoja apie 91 JAV dolerį per valandą“, – aiškino Amerikos transporto tyrimų instituto vyresnysis viceprezidentas Danas Murray.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder