Kodėl Ormuzo sąsiauris svarbus naftos rinkoms?

Irano parlamentas savaitgalį balsavo už Ormuzo sąsiaurio uždarymą, reaguodamas į JAV smūgius, pranešė Irano televizijos kanalas „Press TV“, pridurdamas, kad tam dar reikia aukščiausiosios nacionalinio saugumo tarybos, vadovaujamos Irano aukščiausiojo lyderio ajatolos Ali Khamenei atstovo, sprendimo.

Teheranas jau anksčiau grasino uždaryti sąsiaurį, jungiantį Persijos įlanką su Omano įlanka ir toliau su Arabijos jūra, bet niekada neįvykdė šio grasinimo.

Sąsiaurio plotis siauriausioje vietoje yra 33 kilometrai, per jį eina apie penktadalis pasaulio naftos ir dujų tiekimo. 

Analitinės bendrovės „Vortexa“ duomenimis, nuo 2022 m. pradžios iki 2025 m. gegužės mėnesio per dieną buvo transportuojama nuo 17,8 mln. iki 20,8 mln. barelių naftos, kondensato ir kuro.

Keletas OPEC narių – Irakas, Iranas, Kuveitas, JAE ir Saudo Arabija – per sąsiaurį eksportuoja didžiąją dalį savo naftos, daugiausia į Aziją. Tuo tarpu Jungtiniai Arabų Emyratai ir Saudo Arabija bando rasti aplinkinius maršrutus.

2024 m. birželio mėn. JAV Energetikos informacijos administracija pranešė, kad JAE ir Saudo Arabijos naftotiekiai turi 2,6 mln. barelių per dieną laisvų pajėgumų, kurie gali būti naudojami naftos transportavimui aplenkiant Ormūzo sąsiaurį.

Kataras, vienas didžiausių suskystintų gamtinių dujų eksportuotojų pasaulyje, beveik visą savo SGD eksportuoja per sąsiaurį.

Už prekybos laivybos saugumą šiame regione atsakingas JAV penktasis karinis laivynas, dislokuotas Bahreine.

1973 m. arabų gamintojai, vadovaujami Saudo Arabijos, įvedė naftos embargą Vakarų šalims, kurios parėmė Izraelį kare su Egiptu.

Tuo metu būtent Vakarų vartotojai buvo pagrindiniai Artimųjų Rytų naftos pirkėjai. Šiandien pagrindinė OPEC šalių rinka yra Azija.

Tuo tarpu Jungtinės Valstijos per pastaruosius 20 metų padidino skystųjų angliavandenilių gavybą daugiau nei dvigubai, iš didžiausio pasaulio naftos importuotojo tapdamos viena iš pagrindinių eksportuotojų.

1980–1988 m. Irano ir Irako karo metu Teheranas ir Bagdadas abipusiai bandė sutrukdyti jūrų tiekimą, ir šis epizodas įėjo į istoriją kaip „Tanklaivių karas“.

1988 m. liepos mėn. JAV karinis laivas numušė Irano keleivinį lėktuvą, dėl to žuvo 290 žmonių. Vašingtonas tvirtino, kad tai buvo tragiška klaida, tačiau Iranas apkaltino JAV tyčiniu taikių žmonių nužudymu.

2012 m. sausio mėn. Iranas pagrasino užblokuoti Ormūzo sąsiaurį, atsakydamas į Jungtinių Valstijų ir Europos Sąjungos įvestas sankcijas. 

2019 m. gegužės mėn. keturi laivai, tarp jų du Saudo Arabijos naftos tanklaiviai, buvo užpulti prie JAE krantų, netoli Ormuzo sąsiaurio.

Teheranas jau yra užgrobęs laivus tiesiogiai Ormuzo sąsiauryje arba netoli jo: du tokie atvejai įvyko 2023 m., dar vienas – 2024 m. Šie veiksmai iš dalies buvo atsakas į JAV sulaikytus tanklaivius, susijusius su Iranu.

Šaltinis: THE MOSCOW TIMES

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder