Naktinis traukinys, kuriuo JAV prezidentas Joe Bidenas leidosi į diplomatinę odisėją iš Lenkijos į Kijevą
(1)Dešimties valandų naktinė kelionė buvo visiškai slaptas, itin svarbus iššūkis valstybiniam Ukrainos geležinkelių tinklo operatoriui. Tačiau vargu ar tai buvo pirmas toks atvejis.
Panaikinus komercinį susisiekimą su Ukraina oro transportu, o dangui esant pernelyg pavojingam, kad į šalį galėtų skraidyti politikai, Ukrainos geležinkelių tinklas tapo šalies diplomatiniu greitkeliu.
Iki šiol traukiniais į šalį atvyko daugiau kaip 200 užsienio šalių diplomatinių atstovybių.
Traukiniu į Kijevą vyko pasaulio lyderiai, tarp jų Kanados vadovas Justinas Trudeau, Jungtinės Karalystės vadovas Rishi Sunakas, Prancūzijos vadovas Emmanuelis Macronas ir Italijos vadovė Giorgia Meloni.
Tiesą sakant, Japonijos ministras pirmininkas Fumio Kišida yra vienintelis iš G7 lyderių, dar neapsilankęs šalyje traukiniu.
Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis nuolat naudojasi geležinkelių tinklu savo diplomatinių misijų užsienyje metu.
Tačiau geležinkeliai yra ne tik "Rail Force One", kaip buvo pavadintas Bideno traukinys.
JAV prezidento rezonansinė kelionė atkreipė dėmesį į didžiulį Ukrainos geležinkelių tinklą, kuris, turintis beveik 15 000 mylių, yra dvyliktas pagal dydį pasaulyje.
"Ukrzaliznycia" yra šešta pagal keleivių vežimą geležinkeliais ir septinta pagal krovinių vežimą.
Pirmą kartą nutiestas dar prieškario laikais, jos tinklas daugiausia yra plačiosios vėžės geležinkelis - kitoks nei standartinės vėžės, kurią naudoja didžioji dalis Europos.
Nors Ukrainos pajėgos sunaikino tarpvalstybines jungtis su Rusija, geležinkelių tinklas vis dar jungiasi su kitomis šalimis, nors dėl skirtingo vėžės pločio traukiniai paprastai negali kirsti sienos.
Siekdami išspręsti šią problemą, per pastaruosius metus jie atstatė anksčiau neveikusių linijų ruožus į kaimynines šalis, įskaitant Moldovą, Lenkiją ir Rumuniją.
Sutvarkyta 11 pasienio punktų infrastruktūra.
Taip siekiama ne tik palengvinti keleivių keliones. Tai labai svarbu krovinių gabenimui ir didžiajai daliai pasaulio, kuris priklauso nuo Ukrainos produkcijos, įskaitant grūdus.
2022 m. geležinkeliais buvo pervežta 28,9 mln. tonų grūdų, kurių didžioji dalis buvo eksportuota.
Iš viso iš Ukrainos buvo eksportuota kiek mažiau nei 60 mln. tonų prekių, skelbia "Ukrzaliznycia".
O iš viso per 2022 m. bendrovė tolimojo susisiekimo traukiniais pervežė 17,1 mln. keleivių.
"Prieš karą turėjome lėktuvus, automobilius, autobusus ir traukinius", - CNN Travel sakė "Ukrzaliznytsia" generalinis direktorius Aleksandras Kamyšinas.
"Dabar turime traukinius ir automobilius, lėktuvų nėra.
O mes esame didelė šalis. Taigi, norint iš Kijevo nuvykti į vakarų, pietų ar rytų Ukrainą, geriausias būdas tai padaryti yra miegamieji traukiniai.
Vėlai vakare einate į traukinį, keliaujate visą naktį, o ryte esate tame mieste, kuriame jums reikia būti. Taigi negaištate laiko.
"Prieš karą buvo patogu, o dabar patogu ir saugu. Traukiniai yra labai svarbūs."
Žinoma, dauguma nuotraukų, kurias per pastaruosius metus matėme Ukrainos geležinkeliuose, yra pabėgėlių nuotraukos.
Ukrzaliznycia sako, kad 2022 m. padėjo keturiems milijonams jų pasiekti saugią vietą, iš kurių ketvirtadalis buvo vaikai.
Kai kurie traukiniai taip pat buvo pertvarkyti į medicinos įstaigas.
Praėjusiais metais geležinkeliu gydymui buvo evakuota apie 2 500 civilių gyventojų.
Tinklu taip pat pervežta beveik 336 000 tonų humanitarinės pagalbos.
Tai didžiulė atsakomybė Kamyšinui, kuris pradėjo dirbti bendrovėje likus vos šešiems mėnesiams iki Rusijos invazijos.
"Prisijungiau prie problemos vystyti bendrovę, uždegti žalią šviesą naujiems projektams, atnaujinti laivyną, o visa tai buvo susiję su statyba ir statybomis bei naujų dalykų įsigijimu. Tačiau prieš metus teko pereiti į karo metą ir karo bėglius", - sako jis.
Traukiniai, kurie važiuoja laiku
Laiku važiuojantys traukiniai
Aleksandras Kamyšinas pradėjo dirbti Ukrainos geležinkeliuose likus vos šešiems mėnesiams iki invazijos.
Bene labiausiai Bideno kelionę į Ukrainą nušvietė tai, kaip sklandžiai veikia "Ukrzaliznycia".
A. Kamyšinas tviteryje atsiprašė, kad dėl sudėtingos J. Bideno kelionės "vakar tik 90 % mūsų traukinių važiavo laiku".
Tai Bideno Amerikoje, kur "Amtrak" garsėja vėluojančiais keleiviniais traukiniais, sukėlė tiką juoką.
Naujausi "Amtrak" duomenys apie traukinių važiavimą laiku (2022 m. birželio mėn.) rodo, kad vidutiniškai tik kiek daugiau nei 22 % traukinių visoje JAV važiavo laiku.
Kai kuriose vietovėse Ukrainos statistika pasikeitė į priešingą pusę - daugiau nei 90 % traukinių atvyksta pavėlavę.
Jungtinėje Karalystėje, kuri į Ukrainą traukiniais išsiuntė du ministrus pirmininkus, naujausiais duomenimis, tik 67,7 % traukinių važiuoja laiku.
Diplomatiniai prašymai vagonuose
Kelionės į Kijevą metu J. Baidenas traukiniuose praleido apie 20 valandų.
Žinoma, politikai nevažinėja trečiąja klase. Kamyšinas neatskleidžia detalių apie jiems teikiamas paslaugas, tačiau sako, kad "geležinės diplomatijos svečiai", kaip jis juos vadina, "paprastai daugiau laiko praleidžia traukinyje nei mieste".
"Todėl tai, kaip su jais elgiamės, yra labai svarbu", - sako jis.
Tačiau svarbu ne tik tinkamai su jais elgtis. Traukiniai taip pat perduoda "žinutes, kurias norėtume jiems perduoti", sako jis.
Geležinkelis kaip gelbėjimosi ratas
Pigūs ir patikimi miegamieji traukiniai yra "gelbėjimosi ratas" ukrainiečiams, kurie gali keliauti trečiosios klasės vagonuose su dviaukščiais gultais.
Žinoma, kelionės geležinkeliu Europoje visada buvo populiarios, o dėl klimato krizės jos tampa vis populiaresnės.
Pagrindinis skirtumas, palyginti su kitomis Europos šalimis, yra Ukrainos, kaip šalies, mastas.
Štai kodėl ukrainiečiai skuba imtis veiksmų, jei per kovas būtų pažeista kuri nors linijos dalis. Kai buvo išlaisvintas pietinis Chersono miestas, jau po aštuonių dienų traukiniai vėl važiavo į miestą.
Ir nors Europa šiuo metu išgyvena miegamųjų traukinių "renesansą", Ukraina yra puikus pavyzdys, kaip eksploatuoti naktinių traukinių tinklą.
"Pasaulis turėtų atkreipti dėmesį
Kokia gi Ukrainos geležinkelių ateitis? Tai bendrovė, kuri per invaziją ne tik nenutraukė veiklos, bet ir patobulėjo.
2022 m. šalis perėmė 65 naujus keleivinius vagonus, įsigijo du naujus dyzelinius traukinius ir netgi rado laiko atnaujinti kitus tinklo traukinius. Jie sukonstravo naujus krovininius vagonus ir suremontavo kitus.
Jie pradėjo vykdyti šešis naujus tarptautinius geležinkelio maršrutus į Lenkiją ir Moldovą ir septynis vidaus maršrutus. Bendrovė taip pat elektrifikavo daugiau bėgių nei per pastarąjį dešimtmetį.
Bendrovė netgi pristatė naują traukinio meniu. Keleiviai nuo šiol gali mėgautis "dizainerių arbatomis" ir "natūraliai malta kava".
Tragiška, kad 2022 m. žuvo 319 geležinkelio darbuotojų, o 703 buvo sužeisti. Bendrovė pradėjo programą "Geležinė šeima", skirtą jų šeimoms paremti.
2023 m. bendrovė prognozuoja 20,2 mlrd. grivinų - arba 549 mln. dolerių - nuostolį.
Vis dėlto ji žvelgia į ateitį. 2022 m. gegužę Kijeve ir Rivnėje atidaryti "Vaikų geležinkeliai", kuriuose vaikai gali susipažinti su lokomotyvais.
Šiuose dviejuose centruose jau mokosi apie 1 300 vaikų.
2023 m. bendrovė prognozuoja 549 mln. dolerių - nuostolį. Tačiau ji žvelgia į ateitį. 2022 m. gegužę Kijeve ir Rivnėje atidaryti "Vaikų geležinkeliai", kuriuose vaikai gali susipažinti su lokomotyvais.
Šiuose dviejuose centruose jau mokosi apie 1 300 vaikų.
Stiprėjant klimato krizei, Kamyšinas mano, kad "Ukrainos geležinkeliai" gali kai ko pamokyti kitų šalių geležinkelių tinklus. "Visas pasaulis turėtų skirti daugiau dėmesio naktiniams miegamiesiems traukiniams", - sako jis.
"Tai tikrai efektyvus, patogus transporto būdas. O vyriausybės turėtų peržiūrėti savo santykius su geležinkeliais. Geležinkeliai yra svarbūs, ypač didelės krizės metu".
Rašyti komentarą