Agnė Boravskė: ES Duomenų aktas keičia žaidimo taisykles transporto ir logistikos įmonėms

2025 m. rugsėjo 12 d. įsigaliojo vienas svarbiausių Europos Sąjungos reglamentų duomenų valdymo srityje, tai vadinamasis ES Duomenų aktas (Regulation (EU) 2023/2854). 

Šis pokytis ypač aktualus Lietuvos transporto ir logistikos įmonėms, kurios kasdien kaupia milžiniškus kiekius duomenų iš valdomų transporto priemonių.

ES Duomenų aktas, tai teisės aktas, kuris nustato vieningas taisykles sąžiningai prieigai prie duomenų ir jų naudojimui. Pagrindinis jo tikslas – padaryti duomenis lengviau prieinamus ir naudojamus, taip skatinant inovacijas ir didinant bendrą duomenų prieinamumą visoje Europos Sąjungoje.

Tai ne tik dar vienas reguliavimo reikalavimas, bet esminė permaina transporto priemonių duomenų valdyme. „Iki šiol didžiausią įtaką kokie duomenys ir kam bus prieinami turėjo gamintojų taikomi sprendimai. Dabar situacija keičiasi įmonių, kurios eksploatuoja transportą, naudai“, – teigia GPSWOX rinkodaros vadovė Agnė Boravskė.

Automobilių pramonė vis labiau priklauso ir nuo duomenų, kurie yra surenkamis eksplotuojant transporto priemones. ES Duomenų aktas sukuria naują reguliavimo sistemą, kuri yra aktuali visam telematikos sektoriui, nuo GPS sekimo įrangos gamintojų ir automobilių gamintojų (OEM), iki transporto priemones eksplotuojančių įmonių.

Pagrindiniai pokyčiai Lietuvos įmonėms:

1. Duomenų valdymo perkėlimas nuo gamintojų prie naudotojų

Duomenų aktas perkelia kontrolę nuo prijungtų įrenginių (įskaitant transporto priemones) gamintojų prie šių įrenginių naudotojų. Telematikos kontekste tai reiškia automobilių parkų savininkus ir operatorius, kitaip tariant, transporto priemones eksplotujančioms įmonėms.

2. Teisė į neapdorotus duomenis

Įmonės dabar turi teisę gauti neapdorotus ir iš anksto apdorotus duomenis, kuriuos generuoja jų transporto priemonės. Tai apima:

  • Kuro sąnaudų duomenis
  • Variklio veikimo informaciją
  • Faktines transporto Priemonės GPS koordinates
  • Elektromobilių baterijos būklę
  • Transporto priemonės diagnostiką

3. Laisvė pasirinkti paslaugų teikėjus

Įmonės gali nurodyti automobilių gamintojams persiųsti transporto priemonių duomenis tiesiogiai į pasirinktus analizės įrankius ar transporto parkų valdymo platformas, tokias kaip GPSWOX.

Agnė Boravskė pabrėžia, kad daugelis Lietuvos transporto įmonių jau naudojasi telematikos sprendimais, tačiau ES Duomenų aktas atveria naujas galimybes.

Automobilių parko valdytojas, orientuotas į tvarumą, dabar gali nurodyti savo automobilių gamintojams perduoti neapdorotus duomenis, tokius kaip kuro sąnaudos, variklio darbą tuščiąją eigą, elektromobilių baterijos būklę, ar net specialiai pasirinktai anglies dioksido emisijų analizė. Tai leidžia tiksliau atitikti aplinkosaugos reikalavimus ir optimizuoti išlaidas.

Turėdami prieigą prie išsamesnių duomenų, įmonės gali:

  • Tiksliau planuoti techninę priežiūrą
  • Optimizuoti maršrutus pagal realius eismo duomenis
  • Geriau prognozuoti kuro sąnaudas
  • Efektyviau valdyti vairuotojų elgesį

Kaip pasiruošti ES Duomenų aktui?

GPSWOX specialistai rekomenduoja Lietuvos įmonėms imtis konkrečių žingsnių:

Atlikite duomenų suvestinę

Pirmasis ir svarbiausias žingsnis yra formaliai identifikuoti, kokius duomenis generuoja jūsų transporto priemonės, kur jie keliauja ir kas turi teisę juos pasiekti.

Įvertinkite savo vaidmenį

Įmonės turi suprasti savo vaidmenį pagal Duomenų aktą:

  • Ar esate duomenų valdytojas?
  • Ar esate duomenų naudotojas?
  • Kokie jūsų įsipareigojimai?

Peržiūrėkite sutartis

Agnė Boravskė pataria peržiūrėti esamas sutartis su telematikos sprendimų tiekėjais, kad jos atitiktų naujuosius reikalavimus.

Telematikos platformos vaidmuo keičiasi iš paprastos duomenų rinkimo sistemos į:

  • Centralizuotą duomenų agregatorių, kuris surenka informaciją iš įvairių šaltinių
  • Duomenų harmonizavimo įrankį, kuris supranta skirtingus duomenų formatus
  • Duomenų ekspertą, kuris padeda efektyviai panaudoti surinktus duomenis skirtingose platformose

Lietuvos įmonėms, kurios jau naudojasi profesionaliais GPS sekimo sprendimais, kasdienė patirtis išliks panaši. Atsakingi telematikos sprendimų tiekėjai jau seniai laikosi principų, kuriuos dabar įtvirtina Duomenų aktas. T.y. duomenų prieinamumo, eksporto galimybių ir kliento kontrolė.

ES Duomenų aktas, tai reikšmingas žingsnis link skaidresnės ir konkurencingesnės rinkos. Lietuvos transporto ir logistikos įmonėms tai reiškia:

  • Didesnę savo verslo duomenų kontrolę
  • Laisvę pasirinkti geriausius valdymo įrankius konkretiems tikslams
  • Galimybę efektyviau naudoti duomenis sprendimams priimti
  • Didesnes inovacijų galimybes

Agnė Boravskė rekomenduoja įmonėms ne laukti, bet aktyviai vertinti, kaip ES Duomenų aktas gali padėti optimizuoti transporto parko valdymą ir sumažinti išlaidas. Tie, kurie pirmieji išmoks efektyviai naudotis duomenų prieiga, neabejotinai įgis Ilgalaikį konkurencinį pranašumą.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Sidebar placeholder