Pirmasis pasaulyje visureigis švenčia 85-metį: legendinio „Willys Jeep“ istorija

Prieš 85 metus, 1940 m. lapkričio 11 d., debiutavo garsusis „Willys Jeep“, laikomas pirmuoju serijiniu visureigiu pasaulyje. Jis tapo ne tik Antrojo pasaulinio karo simboliu, bet ir sukūrė naują automobilizmo erą – visureigių segmentą, iš kurio vėliau išaugo dešimtys legendinių modelių.

Kaip gimė visureigio legenda

„Willys Jeep“ istorija prasidėjo 1940 m. vasarą, kai JAV kariuomenė paskelbė konkursą sukurti nedidelį, lengvą, greitą automobilį. 

Karo lauko sąlygos reikalavo ypatingo mobilumo, todėl naujajam modeliui buvo keliami griežti reikalavimai: jis turėjo sverti ne daugiau kaip 600 kg, talpinti 3–4 žmones, pasiekti 80 km/h greitį ir turėti visų varančiųjų ratų pavarą su reduktoriumi.

Į konkursą įsitraukė trys gamintojai – American Bantam, Ford ir Willys-Overland. Kiekvienam buvo skirta vos 49 dienos prototipui sukurti.

„Willys-Overland“ prototipas, pavadintas „Willys Quad“, buvo pristatytas 1940 m. lapkričio 11 d., per Pirmojo pasaulinio karo pabaigos metines. Ir būtent jis laimėjo.


Techninė revoliucija

„Willys Quad“ netgi viršijo kariuomenės reikalavimus – jis svėrė tik 578 kg, o 2,2 litro keturių cilindrų variklis, išvystantis 60 AG, leido pasiekti net 104 km/h greitį.

Tai buvo nepaprastas pasiekimas tiems laikams.

Nuo 1941 m. modelis pradėtas gaminti pavadinimu „Willys MA“, tačiau gamintojas nespėjo vykdyti užsakymų, todėl gamyba buvo perduota ir „Ford“ gamyklai. 

Taip atsirado „Ford GPW“ – santrumpa nuo General Purpose Willys. Šis pavadinimas ilgainiui pavirto į mums pažįstamą žodį „Jeep“.

Beje, garsiosios septynios „Jeep“ radiatoriaus grotelės buvo „Ford“ inžinierių idėja – štampuotos grotelės buvo lengviau gaminamos masiškai. 

Vėliau jos tapo neatsiejamu „Jeep“ simboliu.


„Willys MB“ – karo frontų karalius

Nuo 1942 m. pradėtas gaminti „Willys MB“ tapo vienu iš labiausiai atpažįstamų Antrojo pasaulinio karo automobilių.

Jis tarnavo kaip vadavietės transportas, sanitarinis automobilis, kartais net ginkluotas kulkosvaidžiu. „Jeep“ galėjo vilkti lengvą patranką ir pravažiuoti beveik bet kokį reljefą.

Šiuo modeliu važinėjo net JAV prezidentas Franklinas D. Ruzveltas, o karo metais buvo pagaminta apie 645 tūkst. „Willys MB“ visureigių. Dalis jų buvo išsiųsta pagal Lend-Lease programą į Didžiąją Britaniją ir SSRS.

Po karo dar 160 tūkst. patobulintų „Willys M38“ buvo pagaminta taikos metu.


Nuo karo iki civilinės versijos

Jau 1944 m., kai sąjungininkų pergalė buvo akivaizdi, gamintojai pradėjo ruoštis pokariui. Taip gimė civilinė visureigio versija – „Willys CJ-2A“ (CJ reiškė Civil Jeep).

Ji pasirodė 1945 m. rugpjūtį ir iš esmės buvo „Willys MB“ su keliais patogumais: pneumatiniais stiklo valytuvais, atlenkiamu galiniu bortu, atsarginiu ratu ir veidrodžiais.

Per ketverius metus pagaminta 215 tūkst. „Jeep CJ-2A“ vienetų.


Pasaulio visureigių eros pradžia

Civilinis „Willys“ tapo įkvėpimu visam automobilių pasauliui.

Būtent jis paskatino britą Morį Wilksą sukurti „Land Rover“, o japonai, matydami „Jeep“ sėkmę, pradėjo kurti „Nissan Patrol“ ir „Toyota Land Cruiser“. Pagal „Jeep“ licenciją modeliai buvo gaminami ir Mitsubishi, SsangYong, Mahindra gamyklose.

Taigi, „Willys Jeep“ faktiškai sukūrė visureigių klasę, kurios principai – tvirtas rėmas, aukšta prošvaisa ir visų ratų pavara – tebėra pagrindas iki šiol.

 


Nuo „darbinio arklio“ iki prabangos simbolio

Ilgą laiką visureigiai buvo utilitariniai darbo automobiliai, tačiau jau nuo 6-ojo dešimtmečio jie ėmė traukti aktyvaus poilsio mėgėjus.

Vėliau atsirado pirmieji prabangūs visureigiai – „Jeep Wagoneer“ ir „Range Rover“, sujungę pravažumą ir komfortą.

Nuo 9-ojo dešimtmečio vis labiau išpopuliarėjo krosoveriai – lengvesni, asfaltui pritaikyti modeliai su nešančiu kėbulu.

 


Paveldas tęsiasi

Šiandien visureigiai – populiariausias automobilio tipas pasaulyje.

Nors dauguma jų – krosoveriai, rinkoje vis dar galima rasti tiesioginių „Willys Jeep“ palikuonių: „Jeep Wrangler“, „Toyota Land Cruiser“ ar „Mercedes G-Class“.

Be to, neseniai pristatytas naujas, įperkamą klasiką primenantis „Toyota Land Cruiser FJ“.


Įdomu:

„Jeep Wrangler“ iki šiol išlaiko rėminę konstrukciją ir legendinį dizainą – tai gyva duoklė originaliajam „Willys MB“, kuris šiemet švenčia 85 metų jubiliejų.



🚙 Faktai trumpai: ką verta žinoti apie „Willys Jeep“

  • Debiutas: 1940 m. lapkričio 11 d.

  • Gamintojai: „Willys-Overland“, „Ford“ ir „American Bantam“.

  • Svoris: tik 578 kg – mažiau nei dauguma šiandienos mažų automobilių.

  • Variklis: 2,2 litro, 60 AG, maksimalus greitis – 104 km/h.

  • Pagaminta per karą: apie 645 000 vienetų.

  • „Jeep“ pavadinimo kilmė: iš santrumpos „GP“ (General Purpose – universalus).

  • Civilinė versija: „Willys CJ-2A“ pasirodė 1945 m. rugpjūtį.

  • Ikona: būtent „Willys Jeep“ įkvėpė „Land Rover“, „Toyota Land Cruiser“ ir „Nissan Patrol“ kūrėjus.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Sidebar placeholder