Daiktus naudoja, bet neperka – nauja vartotojų karta atsisako nuosavybės

Su statuso simboliu ilgą laiką tapatinta nuosavybė visuomenėje praranda svarbą. Užuot pirkę daiktus, žmonės vis dažniau renkasi skirtingo tipo nuomos paslaugas ar pasirinktą laiką investuoja į prenumeratas. Ekspertai pažymi, kad tokias rinkos transformacijas lemia kintantys vartotojų poreikiai ir sparčiai besivystančios technologijos.

„Daiktų nuomos populiarėjimą Lietuvoje labiausiai lemia besikeičiantis gyventojų požiūris į turto nuosavybę, o tas požiūris keičiasi, nes per pastaruosius tris nepriklausomos Lietuvos dešimtmečius užsaugo nauja karta, kuri brendo rinkos ekonomikos sąlygomis ir neišvengiamai perėmė Vakarų Europos ar JAV vartojimo tendencijas. Ši karta mąsto kitaip nei jų tėvai ar seneliai, kuriems turėti, o ne nuomotis buvo daug svarbiau emociškai. Turima nuosavybe reikia rūpintis, o tai reikalauja daugiau žinių ir laiko, todėl daugėja žmonių, kuriems yra paprasčiausiai patogiau daiktus nuomotis“, – komentuoja SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas.

13 tūkst. vartotojų apklausęs verslo technologijų naujienų portalas „ZDNet“ nustatė, kad pagrindinė pokyčių priežastis – vartotojų noras turėti mažiau daiktų. Kaip esminę motyvaciją tai įvardino daugiau nei pusė (57 proc.) apklaustųjų. Kitas svarbus faktorius – formuojant įvaizdį socialiniuose tinkluose labiau įprasta skelbti įrašus apie savo patirtis, o ne demonstruoti turimus daiktus. Be to, seno įrenginio pakeitimą supaprastinanti nuomos paslauga leidžia vartotojams naudotis naujausiomis ir jų poreikius labiausiai atitinkančiomis technologijomis.

Perka ne prekes, o patirtis

Pasak T. Povilausko, nuoma gali būti ne tik patogus, bet ir finansiškai labiau apsimokantis sprendimas, itin pasiteisinantis tuomet, kai vartotojas retai naudojasi daiktu arba negali tiksliai įvardinti poreikio.

„Nuoma padeda žmonėms padidinti savo patirčių skaičių. Pavyzdžiui, dabar galima išsinuomoti paspirtuką, fotoaparatą ar žaidimų konsolę ir nieko nebūtina pirkti. Be to, nuoma leidžia gyventojui būti lankstesniam ir neprisirišti prie tų daiktų, kurie nepateisina lūkesčių. Apskritai, plečiantis nuomos rinkai, paslauga gali būti teikiama pigiau, o kaina visgi yra svarbiausias rodiklis. Jeigu nuoma bus akivaizdžiai per brangi, tai natūraliai skatins vartotojus pirkti daiktus“, – kalba SEB banko ekonomistas.

T. Povilauskas atkreipia dėmesį, kad vieni produktai akivaizdžiai tinka prenumeratos ar nuomos modeliui, o kitiems jį pritaikyti yra gerokai sudėtingiau. Visgi, anot pašnekovo, novatoriški įmonių vadovai sugalvoja, kaip pritaikyti šį modelį įvairiose srityse ir taip įgyja konkurencinį pranašumą.

Mažiau daiktų – tvaresnė aplinka

Greta muzikos, televizijos ir kino platformų prenumeratos, kasdienybe tapo ir paslaugos, leidžiančios išsinuomoti buitinę techniką, elektronikos prietaisus, paspirtukus ar automobilius. Dalijimasis automobiliais Lietuvoje per trumpą laiką taip pat tapo populiaria transporto nuomos paslauga.

„Lietuvių vartojimo įpročiai sparčiai keičiasi ir apie tai liudija augantis dalijimosi paslaugos automobilių skaičius didžiuosiuose miestuose. Kadaise atrodė, kad ir vienam tokios paslaugos teikėjui neužteks klientų, o dabar Vilniuje veikia jau trys tokios įmonės. Bent jau asmeninio transporto srityje artėjame prie žiedinės ekonomikos modelio, kuomet turimi resursai yra naudojami maksimaliai efektyviai“, – komentuoja „Enefit“ privačių klientų segmento vadovas Julius Areška ir priduria, kad tokie pokyčiai rinkoje ,yra tiesiogiai susiję su tvarumu, nes vienu daiktu naudojasi keletas, keliasdešimt ar keli šimtai žmonių. Anot jo, mažinant reikalingų daiktų skaičių, o drauge – ir gamybos apimtis, mažėja ir neigiamas poveikis aplinkai.

Tikisi individualių pasiūlymų

J. Areška taip pat atkreipia dėmesį, kad žmonės linkę elgtis pragmatiškai – jei automobilį tik nuomojasi, nenori pirkti ir jokios papildomos įrangos. Bet populiarėjant elektrifikuotam transportui gyventojai Lietuvoje vis dažniau susiduria su dilema: jei nori naudotis elektromobiliu, reikia ir patogaus įkrovimo sprendimo namams. Anot jo, būtent tokiems vartotojams vystoma „Enefit“ įkrovimo stotelių nuomos paslauga.

„Šiuo atveju esminiu kriterijumi tampa lankstumas. Pavyzdžiui, klientams siekiame suteikti galimybę stotelę nuomotis vos tris mėnesius. Tai ypač paranku, jei norisi suteikti pridėtinę vertę vasarą nuomojamam būstui. Taip pat, kalbant apie technikos nuomą, svarbu visą nuomos laikotarpį užtikrinti nuolatinę prietaiso priežiūrą, gedimų šalinimą bei reikiamų atnaujinimų diegimą, kuris nekainuotų papildomai. Tokiu būdu taupomi ne tik pinigai, bet ir klientų laikas“, – kalba „Enefit“ privačių klientų segmento vadovas.

Pašnekovas priduria, kad nuoma taip pat palengvina stotelių keitimą tobulėjant technologijoms ir įvardina kitus privalumus – galimybę grąžinti stotelę, pavyzdžiui, atsiradus įkrovimo vietai darbe arba pasinaudoti papildomomis paslaugomis (išmaniuoju įkrovimu, lanksčių tinklo apkrovos valdymu ar įkrovimo autorizavimu).

Pasak „Enefit“ atstovo, vartotojai turi jausti privalumus, kurie pateisintų periodinius mokėjimus. Be to, paslaugos teikėjas privalo būti lankstus, nes nuomą ar prenumeratą besirenkantys vartotojai mėgsta individualizuotus pasiūlymus.

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder