Daugelio maisto produktų kainų mažinti neapsimoka: kam kažką keisti, jei pirkėjus tenkina akcijos ir apkarpytos pakuotės?
Pirkėjams tai daro įspūdį, todėl daugelio bazinių, kasdien vartojamų, maisto produktų kainų nei prekybininkai, nei gamintojai kol kas nemažins, prognozuoja nepriklausomo racionalaus pirkimo ir kainų palyginimo portalo Pricer.lt maisto krypties vadovas Petras Čepkauskas.
Pasak jo, šiuo metu šiek tiek mažinamos tik didelės pridėtinės vertės maisto prekių, kurios neperkamos kiekvieną dieną, kainos.
Ekspertas mato vienintelę kainų sumažėjimo galimybę – kad didėjant konkurencijai neišlaikys kurio nors gamybininko „nervai“.
Ekspertas spėja, kad reikšmingesni maisto kainų pokyčiai Lietuvoje prasidės tada, kai kuris nors gamintojas, neatlaikęs konkurencinės įtampos, „pirmas sumirksės“ ir ryšis eksperimentui, tikėdamasis, kad atpiginęs prekes, jų daugiau parduos ir kartu daugiau uždirbs. Paskui jį seks ir kiti.
Prekybos tinklų atstovai tikina, kad atidžiai stebi rinką ir kainas mažina, kai tik turi galimybę.
Šiuo metu daugiausia mažinamos privačių prekės ženklų pieno produktų ir šviežios vištienos kainos. Taip pat šiek tiek pinga riešutai ir švieži kepiniai.
Tačiau kai kurie produktai toliau brangsta, pavyzdžiui, kiaušinių kaina pakilusi net iki dviejų kartų.
Daugiausia per akcijas
Pastaruoju metu pirkėjai pastebi, kad didžiuosiuose prekybos centruose dažniau galima įsigyti pigesnio sviesto. Anksčiau už 200 g sviesto pakuotę teko pakloti 3 eurus ir daugiau, o dabar akcijų metu sviestas gali kainuoti perpus pigiau, tačiau pakuotė dažniausiai bus mažesnė, pavyzdžiui, 175 gramų.
P. Čepkauskas atkreipia dėmesį, kad maisto produktai Lietuvoje pinga akcijų metu, kai daromos labai didelės nuolaidos, bazinės kainos iš esmės nesikečia. Pavyzdžiui, Pricer.lt fiksavo, kad „Dvaro“ sviestas per metus pigo tik apie 2 procentus. Bet akcijos kainą gali labai sumažinti.
„Prieš dvejus metus tokių istorijų, kad sviestui būtų taikoma 60 proc. nuolaida, iš viso nebuvo. Manome, kad yra sukaupta daug sviesto ir per akcijas bando jį parduoti. Bet bendrai maisto kainų lygio niekas nemažina“, – Alfa.lt teigė ekspertas.
Kita vertus, P. Čepkauskas pastebi, kad per akcijas, – tuo galima įsitikinti pavarčius prekybos tinklų leidinius, – „apkramtyti“ sviesto pakeliai (170 g, 175 g.) dabar siūlomi po 99 centus. Vasario mėnesį tokių kainų dar nebuvo – sviesto pakuotė, geriausiu atveju, kainavo 1,5 euro.
„Pas kaimynus, turiu omeny lenkus, akcijų metu sviesto 200 gramų pakelį galima nusipirkti už 79 centus, ar už 84 centus“, – teigė ekspertas.
Kartu su gamybininkais
P. Čepkauskas mano, kad prekybininkai taiko tam tikras kainodaros schemas derina su gamybininkais.
„Jų elgesys dabar iš esmės yra toks. Žaliavos atpigo, energetika atpigo, daug sudedamųjų dalių atpigo, bet jie nuleidžia ne bendrą kainų lygį, o bando tai daryti per akcijas. Prie bazinės, įprastos lentynos kainos maksimizuotis pelnus, o kiekius (realizavimo) darytis per akcijas“, – prekybininkų ir gamybininkų strategiją aiškino ekspertas.
Maisto kainų pakuotės, anot jo, Lietuvoje jau mažinamos pastaruosius kelerius metus – tai jau nieko nebestebina.
„Iš esmės dabar taktika tokia, kad rodoma daugumos prekių užkilusi kaina, pavyzdžiui, kokio nors žinomo prekės ženklo sviesto pakelio – 3 eurai ir 1,5 euro – per akciją. Visi žinomų gamintojų prekės ženklai nuo 3 eurų, ar 2,79 euro kainos per akcijas nuleidžia iki 1,5 euro už įprastą sviesto pakuotę ir 99 centus už sumažintą, nurodant 50 proc. nuolaidą“, – dėstė pašnekovas.
Ekspertas atkreipė dėmesį į kitą riebią kultūrą – aliejų. Pricer.lt balandžio mėn. pastebėjo, kad saulėgrąžų aliejus parduodamas pigiau negu tuo pačiu metu praėjusiais metais, kai kainos labai pašoko prasidėjus karui Ukrainoje.
Aliejus tuomet kainavo 2,5 euro, dabar galima nusipirkti po 2,29 euro, o per akcijas – po 1,85–1,99 euro už litrą.
„Praeitą savaitę „Lidl“ buvo galima nusipirkti litrą aliejaus net už 79 centus, bet besibaigiančio galiojimo. Matyt, kai kainos sukilo, daugelis tinklų aliejaus prisipirko ir dabar realizuoja“, – sakė ekspertas.
Pokyčiai po kelių mėnesių?
P. Čepkauskas prognozuoja, kad bendras maisto kainų lygis pradės mažėti tada, kai dabar taikoma nuolaidų taktika nebepasiteisins. Bet tai atsitiks ne anksčiau kaip po 2–3 mėnesių.
„Istorija su visais maisto produktais ta pati – gamybininkai ir prekybininkai šiek tiek mažina didelės pridėtinės vertės prekių kainas. Tų nebūtinųjų, kurių žmogus neperka kiekvieną dieną. Dabar didieji prekybos tinklai rengia akcijas, siūlydami pirkti daugiau prekių mažesnėmis kainomis, bet tai daugiausia ilgo naudojimo maisto produktai, pavyzdžiui, šokoladiniai batonėliai ar panašūs. Tai ne pirmo būtinumo prekės, kurių vartotojas pirmiausia atsisako. Jų pardavimai kritę labiausiai, nes vartotojai taupo“, – svarstė ekspertas.
Gamybininkai ir prekybininkai šiek tiek mažina didelės pridėtinės vertės prekių kainas. Tų nebūtinųjų, kurių žmogus neperka kiekvieną dieną.
Tuo metu kasdienio vartojimo maisto produktų kainos išlieka beveik nepakitusios – jų aukštas lygis gal net dirbtinai palaikomas, išskyrus akcijas.
Pavyzdys galėtų būti duona. Esą tiek gamintojai, tiek pardavėjai supranta, kad tai specifinė prekė.
„Jeigu pamatęs pigesnę bandelę pirkėjas iš džiaugsmo nusipirks tris, tai pigesnės duonos ar batono vis tiek pirks vieną pakuotę. Jeigu per savaitę suvalgai vieną batoną, tai tiek ir valgysi, net jei akcija, nepirksi dviejų. Jeigu sumažinsiu kainą 20–30 proc., atitinkamai „lygioje vietoje“ kris apyvarta – tai žino ir gamintojas, ir prekybininkas“, – pastebėjo P. Čepkauskas.
Ekspertas mato vienintelę kainų sumažėjimo galimybę – kad didėjant konkurencijai neišlaikys kurio nors gamybininko „nervai“.
„Gamykla turi pagaminti tam tikrą kiekį batono. Sąnaudos fiksuotos. Jeigu gaminsiu batono mažiau, jo savikaina pradės augti. Taigi, mažiau, nors brangiau parduodamas turėsiu nuostolį. Manau, bus momentas, kai kažkuris gamintojas neišlaikys ir kainą sumažins. Jeigu parduos daugiau, paskui seks ir kiti“, – spėjo ekspertas.
Jeigu pamatęs pigesnę bandelę pirkėjas iš džiaugsmo nusipirks tris, tai pigesnės duonos ar batono vis tiek pirks vieną pakuotę.
P. Čepkauskas aiškino, kad pakilus duonos kainoms, pradėjo mažėti asortimentas, o duonos nurašymai prekybos tinkluose yra vieni didžiausių. Todėl kažkuriuo momentu „dabartinė matematika nebeveiks“.
„Gamybininkai supras, kad turi didinti apimtis, nes kitaip bankrutuos. Kad didintų apimtis, turės mažinti prekių kainas“, – galimą įvykių logiką dėstė ekspertas.
Dabar, pasak jo, pardavimų kiekiai yra kritę apie 10 proc., bet dėl 30 proc. maisto produktų infliacijos mažmeninės prekybos „pinigų masė“ auga 15–20 procentų.
Atpigo kai kurie produktai
Mažmeninės prekybos tinklo „Norfa“ atstovas Darius Ryliškis teigė, kad šiame prekybos tinkle nuo šių metų pradžios fermentinis sūris atpigo 30 proc., „kai kuri“ grietinė – 15 proc., pienas – 10 proc., kefyras – 5 procentais.
„Kalba eina ne apie visus tos rūšies produktus, o apie kai kuriuos, – pabrėžė „Norfos“ atstovas. – Patys pigiausi, tarkime, jau neturi kur pigti ir jų kainos išliko stabilios. O pigo brangesni ar vidutinio brangumo produktai“, – Alfa.lt sakė D. Ryliškis.
Kita vertus, kai kurie maisto produktai „Norfoje“ šiemet brango. Antai, kiaušinių kaina pakilo 1,5–2 kartus. „Tai pavyzdys, kad kažkas pinga, kažkas brangsta“, – sakė D. Ryliškis.
„Pagrindinis sviestas“ šiemet „Norfoje“ pigo 20–25 procentais. Dabar „Norfa“ (N) sviesto 180 g pakuotė, nelygu akcija, kainuoja nuo 1,29 euro iki 1,55 euro.
Mažina, kai turi galimybę
„Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė sakė, kad beveik 90 proc. šio tinklo parduotuvių asortimento sudaro „Lidl“ privačių prekių ženklų produktai.
„Savo privačių prekės ženklų kainoms mes turime daugiau įtakos, galime sėkmingiau derėtis su gamintojais, todėl operatyviai reaguojame į pingančias žaliavas ir taip diktuojame mažesnes, reguliarias maisto produktų kainas rinkoje. Pastebime, kad palankumas ir pasitikėjimas privačiais prekės ženklais nuolat auga ir pirkėjai yra linkę vis dažniau juos įsigyti. Tai lemia ir žymius pokyčius žmonių elgsenoje – gyventojai tampa racionalesniais pirkėjais ir yra linkę mažiau permokėti už žinomus prekių ženklus bei taip sutaupyti. Manome, kad dabartiniame infliacijos kontekste mūsų privatūs prekės ženklai tampa dar aktualesni nei bet kada“, – Alfa.lt sakė L. Skersytė.
Pasak jos, „Lidl“ nuolat reaguoja į rinką ir kai tik turi galimybę, mažina kainas.
„Mūsų tikslas visada buvo ir išlieka pasiūlyti geriausią kainos ir kokybės santykį rinkoje, užtikrinti žemiausias reguliarias kainas. Dar vasario mėnesį pirmieji pradėjome kainų mažinimą ir tai darėme ne pavieniams produktams, o jų kategorijoms“, – teigė L. Skersytė.
Atpigino pieno produktus
Vasario mėn. pradžioje „Lidl“ pranešė apie savo privataus prekės ženklo sviesto kainos mažinimą – „Pilos“ privataus prekės ženklo sviesto kainą mažmeninės prekybos tinklas sumažino 25 procentais.
Šiuo metu „Lidl“ prekybos tinkle 375 g sviesto pakuotė kainuoja 2,99 euro. L. Skersytės teigimu, tai geriausia reguliari kaina rinkoje šiuo metu.
„Pieno produktus su privačia „Pilos“ etikete gamina ir tokie Lietuvos gamintojai kaip „Rokiškio pienas“, „Žemaitijos pienas“, „Varėnos pienelis“, „Vilkyškių pieninė“.
„Kalbant apie kainas pieno produktų kategorijoje, kovo mėnesį sumažinome kainas ir „Pilos“ prekės ženklo grietinės asortimentui. Kai kurie grietinės produktai atpigo net iki 16 proc., ir tai ne laikinos akcinės, o standartinės produktų kainos“, – sakė L. Skersytė.
Sumažėjo vištienos kainos
Vasario mėn. „Lidl“ sumažino „Skonio ženklo“ šviežios vištienos kainas. Pusę šviežios vištienos asortimento „Lidl“ parduotuvėms tiekia lietuviški ūkiai.
„Iš viso atpigo beveik pusė reguliaraus šviežios vištienos asortimento. Kai kurių jų kainos pokytis siekia net 1 eurą. Šis kainų mažinimas palietė esminę dalį „Lidl“ privataus prekės ženklo „Skonio ženklas“ šviežios vištienos asortimento“, – teigė L. Skersytė.
Atpigo „Lidl“ krūtinėlių filė, šlaunelių mėsa bei blauzdelės, šie produktai supakuoti po 0,5 kg ir jų kaina sumažinta iki 50 centų.
Krūtinėlės kepsniams, vištienos filė juostelių bei viščiukų vidinės filė pakuočių (po 400 gramų) kaina sumažėjo iki 80 centų. Kainų pokytį, pasak „Lidl“ atstovės, nulėmė pingančios žaliavos.
Atpigo riešutai ir kepiniai
„Kainų mažinimą tęsiame ir toliau“, – tikino L. Skersytė.
Neseniai „Lidl“ sumažino „Alesto“ privataus prekės ženklo pistacijų kainas. Sveriamų pistacijų kaina už kilogramą sumažėjo nuo 15,99 euro iki 13,45 euro. 500 g skrudintų ir sūdytų Kalifornijos pistacijų „Alesto“ kaina sumažėji iki 7,45 euro, o 250 g – iki 3,99 euro.
Praėjusią savaitę atpigo ir įvairūs „Lidl“ švieži kepiniai.
Dabar mažiau kainuoja „Lidl“ sviestiniai kruasanai ir kruasanai su karameliniu įdaru, mielinės bandelės su aguonomis, įvairių rūšių spurgos, bandelės su obuoliais ir cinamonu bei bandelės su šokoladu, taip pat tortas su maskarponės sūriu. Kai kurių kepinių kaina sumažėjo iki 15 procentų.
Sumažino pieno produktų kainas
Prekybos tinkle „Iki“ per metus, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, pigo atskiri skirtingų prekės ženklų produktai (tačiau ne visi) – kai kurių atskirų prekės ženklų pienai, sviestai, jogurtai, fermentinis sūris, puskietis sūris.
„Lentynos kainos priklauso nuo tiekimo kainų“, – paaiškino „IKI Lietuva“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė.
Pigiausio sviesto pakuotės reguliari lentynos kaina „Iki“ šiuo metu yra 1,55 euro.
„Sausio mėnesį, prasidėjus pirmųjų pieno produktų kainų mažinimui, pažadėjome, kad šiame sąraše bus per 100 produktų.
Sistemingai siekiame šio tikslo, nuolat sekame kainų judėjimą žaliavų rinkose ir atsiradus galimybei pieno produktų iš gamintojų įsigyti pigiau, aktyviai mažiname jų kainas pirkėjams.
Šiais metais sumažinome ne tik UAB „Pieno žvaigždės“ pieno gaminių kainas, bet ir tam tikrų mūsų tinklo privačių prekių ženklų „Iki“ ir „Clever“ pieno produktų – sviesto, pieno bei kefyro, kurie rikiuojasi perkamiausiųjų sąraše“, – Alfa.lt sakė V. Budrienė.
„Iki“ ženklu pažymėto 2,5 proc. riebumo pieno (0,9 l) reguliari kaina dabar yra 8,4 proc. mažesnė nei buvo taikyta anksčiau.
Tuo pačiu prekių ženklu pažymėtą 2,5 proc. riebumo kefyrą (0,9 l) pirkėjai dabar gali įsigyti už 16,8 proc. mažesnę kainą, „Iki“ sviestą (170 g) už 41,4 proc. proc. mažesnę kainą, o „Clever“ linijos sviestą (180 g) – už 1,55 euro.
Mažinamų kainų pokytis „Iki“ tinkle taip pat palietė populiarius „Pieno žvaigždžių“ produktus – pieną, grietinę, varškę. Šio gamintojo produktų kainos yra sumažintos 2–6 procentais.
„Mūsų duomenimis, pieno produktai užima svarbią vietą tarp pirkėjų pasirinkimų ir nuolat patenka į kasdienių pirkinių krepšelį. Perkamiausių pieno produktų penketuko viršuje atsiduria sviestas, antroje – pienas, o trečioje – įvairūs varškės sūreliai“, – teigė V. Budrienė.
„Iki“ daug dėmesio skiria tiek vienkartinėms ar trumpalaikėms, tiek ilgalaikėms taupymo programoms.
Tarp jų – didelio pirkėjų dėmesio susilaukęs „IKI Pigintuvas“, taip pat prekybos tinklo „Iki“ ir mobiliosios programėlės #walk15 iniciatyva – už žingsnius gaunamos nuolaidos vaisiams bei daržovėms.
„Nuolat peržiūrimi ir kas savaitę atnaujinami nuolaidų pasiūlymai kainų leidinyje, papildomai taikomi valandiniai pasiūlymai ar nuolaidos tam tikroms prekių kategorijoms“, – sakė V. Budrienė.
Stebi situaciją rinkoje
„Rimi Lietuva“ komercijos operacijų vadovė Olga Suchočeva teigė, kad pienas ir pieno produktai yra viena populiariausių prekių kategorijų ir skirtingi šios grupės gaminiai sudaro nemažą dalį „Rimi“ mūsų asortimento ir yra daugelio pirkėjų kasdienio krepšelio dalis.
„Vis didesnė dalis pirkėjų ieško būtų, kaip sutaupyti bei išleisti mažiau, todėl daugiau pieno produktų įsigyja akcijų metu ar su specialiomis nuolaidomis.
Be to, reikšmingai auga mūsų privačios etiketės pieno gaminių pardavimai, ypač „Rimi Basic“ ženklu pažymėtų produktų, kurie dažnu atveju yra pigesni už žinomų prekinių ženklų gaminius“, – Alfa.lt sakė O. Suchočeva.
Pasak jos, darbas su tiekėjais leidžia operatyviai reaguoti į situaciją šalyje, peržiūrėti pieno produktų kainodarą ir sumažinti mūsų tiekėjų produkcijos kainas „Rimi“ tinkle.
„Toliau stebime situaciją rinkoje ir esame pasiruošė į ją reaguoti“, – pridūrė „Rimi Lietuva“ atstovė.
Rašyti komentarą