Naudotų automobilių rinką gali sukrėsti kainų šuolis: klausimas kodėl?
Kaip rodo Estijos patirtis, kur panaši pensijų reforma įvyko 2021 metais, naudotų automobilių kainos šoktelėjo net 20–25 proc. Vos per metus rinka tapo perkaitusi: paklausa viršijo pasiūlą, o gyventojai aktyviai investavo atsiimtas pensijų lėšas į automobilius.
„Lietuvoje pokyčiai taip pat neišvengiami, tačiau kainų augimas greičiausiai bus nuosaikesnis nei Estijoje. Tuomet kainas kėlė ne tik pensijų lėšų antplūdis, bet ir sutrikusi naujų automobilių gamyba bei pandemijos įtaka pasiūlai. Šiandien situacija jau kitokia“, – teigia naudotų automobilių prekybos bendrovės „Longo LT“ vadovas Paulius Valiukėnas.
Dvigubas efektas: pavasaris ir pensijų lėšos
Ekspertas prognozuoja, kad pirmasis pastebimas rinkos suaktyvėjimas turėtų įvykti 2026 m. antrąjį ketvirtį, kai gyventojai realiai disponuos atsiimtomis lėšomis.
„Tai sutaps su natūraliu pavasariniu rinkos pagyvėjimu, todėl galime matyti dvigubą poveikį – tiek dėl sezoniškumo, tiek dėl naujų pinigų įsiliejimo į rinką“, – sako P. Valiukėnas.
Pasak jo, daliai pirkėjų tai bus postūmis rinktis aukštesnės klasės ar naujesnį modelį, tačiau nereikėtų tikėtis masinio automobilių pirkimo vien iš pensijų lėšų – dalis gyventojų šiuos pinigus skirs kitoms reikmėms: būstui, remontui, paskolų grąžinimui ar finansinei pagalvei.
Ar brangs automobiliai?
„Kainų kilimas galimas, ypač populiariausiuose segmentuose – vidutinės klasės, patikimuose SUV ir ekonomiškuose modeliuose. Tačiau kainų augimą ribos importo galimybės, gana plati pasiūla ir pirkėjų jautrumas kainai“, – komentuoja bendrovės vadovas.
Jo teigimu, kainos gali augti nuo kelių iki 10 proc., priklausomai nuo konkrečių segmentų ir paklausos tempo. Staigesnis šuolis galėtų įvykti tuomet, jei paklausa išaugtų labai greitai, o rinka nespėtų sureaguoti pasiūla.
„Kainų augimą skatintų staigus paklausos padidėjimas, o stabdytų – rinkos prisitaikymas, didėjanti pasiūla ir aktyvesnė konkurencija tarp pardavėjų“, – pastebi P. Valiukėnas.
Kurie automobiliai bus paklausiausi?
Didžiausio pirkėjų dėmesio, anot eksperto, gali sulaukti vidutinės kainos, patikimi ir universaliai naudojami automobiliai.
„Didžiausio dėmesio gali sulaukti miesto visureigiai, kompaktiški krosoveriai, ekonomiški dyzeliniai ar hibridiniai modeliai. Juos rinksis pirkėjai, norintys ne tik pakeisti automobilį, bet ir pagerinti komfortą, saugumą ar komplektaciją. Kai kuriems tai bus proga įsigyti tokį modelį, kurio įprastai negalėtų sau leisti – jei ne papildomos pensijų lėšos“, – sako jis.
Tuo pačiu dalis sprendimų bus emociniai – daugiau žmonių rinksis galingesnį ar vizualiai patrauklesnį automobilį.
„Dauguma pirkėjų sieks balanso tarp kainos, patikimumo ir eksploatacinių kaštų“, – įsitikinęs P. Valiukėnas.
Ar užteks naudotų automobilių?
Estijoje po reformos naudotų automobilių pasiūla nespėjo reaguoti į staigiai išaugusią paklausą – rinka laikinai susidūrė su deficitu. Lietuvoje, anot P. Valiukėno, tokio masto sutrikimų neturėtų kilti.
„Trumpuoju laikotarpiu pasiūla gali patirti įtampą, ypač populiariausiuose segmentuose, jei paklausa išaugs greičiau nei rinka spės prisitaikyti. Tačiau Lietuva yra atviresnė importui, tad pasiūla galės būti gana greitai papildyta“, – aiškina jis.
Pasak pašnekovo, rinka turėtų stabilizuotis per 6–12 mėnesių – tiek laiko prireiks, kol importuotojai prisitaikys prie išaugusios paklausos.
Kada pirkti?
Tiems, kurie planuoja įsigyti automobilį už atsiimtas pensijų lėšas, verta žinoti: auganti paklausa gali laikinai sumažinti pasirinkimo galimybes.
„Jei pensijų lėšų išmokėjimas sutaps su įprastai aktyvesniu pavasariniu pirkimo sezonu, dalis patraukliausių automobilių gali būti greitai išparduoti. O naujos pasiūlos papildymas gali užtrukti – automobilių importas ir paruošimas nėra greitas procesas“, – sako P. Valiukėnas.
Todėl svarstantiems automobilio keitimą verta sprendimą priimti iš anksto. „Kol pasiūla dar plati, o kainos – stabilesnės, verta nedelsti. Laukiant vėliau, pasirinkimas gali būti ribotesnis, o kainos – aukštesnės“, – pataria „Longo LT“ vadovas.
Pasak P. Valiukėno, nors ryškaus pirkimo šuolio dar nefiksuojama, susidomėjimas jau auga – todėl bendrovė iš anksto stiprina automobilių pasiūlą ir siekia užtikrinti, kad klientai galėtų apsispręsti greitai ir be papildomo laukimo.
„Dalis klientų vis aktyviau domisi pasiūla, finansavimo galimybėmis, klausia apie rezervacijas, net jei pirkimą planuoja tik vėliau“, – pastebi jis.

Rašyti komentarą