Ne fantastika: iškastinį kurą pakeisime vandeniliu

Ne fantastika: iškastinį kurą pakeisime vandeniliu

Energetikos ministerija parengė Vandenilio sektoriaus plėtros Lietuvoje 2023-2030 metais gaires, kuriose numatoma, kad palaipsniui atsisakysime iškastinio kuro. Net viešasis transportas miestuose, traukinių garvežiai bus varomi vandeniliu.

Gairėse tvirtinama, kad vandeniliu galima pakeisti iškastinį kurą dalyje taršių pramonės procesų, sumažinti išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, sustiprinti chemijos, metalų ir kitų taršių pramonės sektorių konkurencingumą ateityje.

Pramonės sektoriuje vandenilis atlieka svarbų vaidmenį gaminant įvairius cheminius junginius, valant naftos produktus ir apdirbant metalus. Vandenilis kaip žaliava naudojamas amoniako, metanolio, vandenilio peroksido, tirpiklių, plastiko, poliesterio, nailono gamyboje.

Transporto sektoriuje vandenilio dujos gali būti naudojamos kaip aplinkos neteršianti degalų alternatyva benzinui ir dyzelinui. Dujinės ar skystos formos vandenilis gali būti naudojamas kuro elementuose ar specialiai pritaikytuose vidaus degimo varikliuose, o jo degimo metu į aplinką neišmetamos kenksmingos dalelės.

Energetikos sektoriuje vandenilis gali būti naudojamas kaupiant didelius energijos kiekius ilgą laiką, vandenilio gamybos ir saugojimo technologijos turi potencialo kompensuoti sezoninius elektros energijos paklausos svyravimus. Be to, vandenilis gali būti transportuojamas sunkvežimiais, laivais ar vamzdynais, todėl elektros energiją galima gaminti ten, kur tai efektyviausia, ir vandenilio forma transportuoti tolimais atstumais, nesudarant apkrovos elektros energijos tinklui.

Gairėse numatyti pagrindiniai Lietuvos žaliojo vandenilio gamybos ir panaudojimo tikslai iki 2030 metų:

Įrengti ne mažiau kaip 350 MW galios elektrolizės (arba kitų technologijų, skirtų žaliojo vandenilio gamybai) įrangos; per metus pagaminti ne mažiau kaip 34 000 tonų žaliojo vandenilio.

15 proc. amoniako, reikalingo trąšų gamybai, pagaminti iš žaliojo vandenilio; penkiuose miestuose pradėti naudoti žaliąjį vandenilį viešajame transporte arba užtikrinti, kad ne mažiau kaip 30 viešųjų autobusų, varomų žaliuoju vandeniliu,dalyvautų eisme.

Įgyvendinti bandomąjį projektą geležinkelių transporte (pradėtas naudoti bent vienas lokomotyvas, varomas žaliuoju vandeniliu); užtikrinti, kad žaliasis vandenilis patenkintų vieną procentą degalų poreikio sunkiasvorio transporto srityje.

Įgyvendinti elektros pavertimo dujomis ir dujų pavertimo elektra bandomuosius projektus, sukurti teisinę bazę ir mechanizmą teikti lankstumo paslaugas panaudojant žaliąjį vandenilį; įkurti bent vieną vandenilio slėnį; sukurti iki 1 200 naujų darbo vietų, susijusių su vandenilio sektoriumi ir t.t.

Pirmuosius transportavimo infrastruktūros pritaikymo žaliajam vandeniliui darbus numatoma baigti iki 2030 metų. Tai apimtų įvairius žaliojo vandenilio saugojimo sprendimus, pildymo stotelių tinklo įrengimą, infrastruktūros paruošimą atrinktuose žaliojo vandenilio veiklos vystymo slėniuose.

Faktai

Žaliasis vandenilis gaunamas vykdant vandens elektrolizę elektros energiją naudojančiame elektrolizeryje ir jai naudojant elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių arba kitų švarios energijos šaltinių, kurių gamybos metu išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekis yra beveik lygus nuliui.

Mėlynasis vandenilis gaminamas iš iškastinio kuro, tačiau surenkant gamybos procesuose išsiskiriančias šiltnamio efektą sukeliančias dujas. Pilkasis vandenilis gaminamas iš iškastinio kuro vykdant įvairius procesus, dažniausiai gamtinių dujų riformingą arba akmens anglių dujinimą.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder