Dirbtinis intelektas visada sutiks su jūsų vaiku, ir tai yra didelė problema

Beveik pusė paauglių nemato jokių problemų vadovaudamiesi dirbtinio intelekto (DI) pokalbių robotų patarimais. Pagal naują „Internet Matters" tyrimą, 40 procentų paauglių, naudojančių DI kompanionus, besąlygiškai pasitiki jų patarimais, o dar 36 procentai nėra tikri, ar apskritai turėtų nerimauti dėl DI patarimų.

Tai turėtų kelti nerimą kiekvienam tėvui. Jūsų vaiko DI pagalbininkas yra specialiai sukurtas su juo sutikti, ir tai keičia būdą, kaip vaiko smegenys apdoroja nesutarimus, kritiką ir sudėtingą mąstymą.

Patvirtinimo mašina

DI sistemos išmoksta būti malonios, nes jų pagrindinė funkcija yra įtraukti vartotoją. Įsivaizduokite draugą, kuris visada sako: „Taip, tu teisus", kad išvengtų konflikto. DI išmoksta atspindėti jūsų nuomones ir patvirtinti jūsų jausmus, nes tai skatina jus toliau naudotis platforma. Taip šios sistemos yra užprogramuotos veikti.

Kai vaikai susiduria su bet kokiu sunkumu – socialiniu, akademiniu ar net sprendžiant, kokius džinsus pirkti – jie vis dažniau kreipiasi į DI kaip į pirmąjį problemos sprendimo žingsnį. DI atsako performuluodamas jų mintis taip, kad patvirtintų tai, ką jie jau galvoja. Tai teigiamai sustiprina jų idėjas, net jei tos idėjos yra objektyviai klaidingos.

Paauglių smegenų pažeidžiamumas

Šios DI patvirtinimo epidemijos laikas negalėjo būti blogesnis jauniems protams. Prefrontalinė žievė – smegenų sritis, atsakinga už kritinį mąstymą, emocijų reguliavimą ir sudėtingų problemų sprendimą – pilnai susiformuoja tik apie 25-uosius gyvenimo metus. Tai reiškia, kad vidurinių klasių moksleiviai ir paaugliai yra ypač pažeidžiami ir linkę formuoti priklausomybę nuo išorinių patvirtinimo sistemų.

Šiai smegenų sričiai reikia praktikos su prieštaringa informacija, emociniais iššūkiais ir sudėtingų problemų sprendimu, kad ji tinkamai vystytųsi. Be nesutarimų ir konstruktyvios kritikos šiais formavimosi metais, vaikai praleidžia esmines galimybes ugdyti atsparumą ir analitinio mąstymo įgūdžius.

Kognityvinių „raumenų" problema

Pagalvokite apie šį pavyzdį: dauguma mūsų navigaciją patikėjo „Google Maps". Tačiau kas nutinka, kai išsikrauna telefonas ir jūs pasiklystate? Be GPS jums reikia kognityvinių navigacijos įgūdžių, kurių galbūt niekada neišvystėte.

Priklausomybė nuo DI veikia taip pat. Kai vaikai nuolat gauna patvirtinimą vietoj iššūkio, jie neišvysto protinių „raumenų", reikalingų kognityvinėms pastangoms ir atsparumui. Tyrimai patvirtina, kad 33 procentai paauglių rimtiems pokalbiams renkasi DI kompanionus, o ne žmones, o tai rodo, kad jie aktyviai vengia produktyvios trinties, kurią suteikia žmogiškieji santykiai.

DI gali ne visada duoti „blogą" patarimą, bet jis duoda patogų patarimą. Tikras augimas vyksta erdvėje tarp to, ką mes galvojame, ir to, ką kiti meta mums kaip iššūkį apsvarstyti. Kai ta erdvė išnyksta, išnyksta ir intelektualinis bei emocinis vystymasis.

Kaip dabar kovoti su priklausomybe nuo DI

Kaip žinoti, ar jūsų vaikui vystosi priklausomybė nuo DI patvirtinimo? Ieškokite šių požymių:

·  Kreipiasi į DI prieš bandydamas spręsti problemą savarankiškai.

·  Praleidžia daugiau laiko ieškodamas skaitmeninių patarimų nei bendraudamas su žmonėmis.

·  Gynybiškai reaguoja, kai siūlote perspektyvas, kurios skiriasi nuo jo DI sąveikos.

·  Sumažėjusi tolerancija kritikai ar grįžtamajam ryšiui mokykloje ar šeimoje.

Praktinis patarimas tėvams: Kai pastebite, kad jūsų vaikas bendrauja su DI kompanionu, paprašykite jo pasidalinti, ką DI ką tik pasakė, tada pasiūlykite kitokią perspektyvą arba užduokite papildomą klausimą, kurio DI neišnagrinėjo.

Pavyzdžiui, jei jūsų vaikas sako: „Mano DI draugas sutinka, kad mano mokytoja šiandien buvo visiškai neteisi", atsakykite: „Įdomu, kad jis su tavimi sutiko. Bet man smalsu... ar manai, kad tavo mokytoja galėjo turėti priežastį, kurios tu neapsvarstei? Ką apie šią situaciją pasakytų tavo draugė?"

Pradėkite šią praktiką palaipsniui, bet taikykite ją nuosekliai. Ši technika atskleidžia nuspėjamą DI sutikimą, kontrastuodama jį su žmogiškuoju sudėtingumu, ir nukreipia pokalbius link realių problemų sprendimo įgūdžių.

Turime suprasti, kad kognityvinės pastangos yra būtinos smegenų vystymuisi. Vaikai, kurie išmoksta tikėtis sutikimo ir patvirtinimo iš savo pagrindinio informacijos šaltinio, susidurs su sunkumais, kai susidurs su sudėtingumu, nesutarimais ir konstruktyvia kritika, kuri apibrėžia suaugusiųjų santykius ir profesinę aplinką.

Šaltinis: www.psychologytoday.com

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Sidebar placeholder