Mokyklose siautėja dirbtinis intelektas: mokytojai nesuvaldo

(6)

Koks tikslas vaikams skirti namų darbus, jei už juos tai padaro dirbtinis intelektas (DI)? Toks klausimas vis dažniau kyla pedagogams, kurie vietoje to, kad tikrintų, ar vaikai namuose mokosi papildomai, dabar dirba dar ir tyrėjų darbą - aiškinasi, ar namų darbai - ne DI sugeneruotas rezultatas.

„Mes jau patekome į dirbtinio intelekto pasaulį ir turime išmokti su tuo gyventi. Reikia pokyčių, nes užduoti namų darbus tokia forma, kokia buvome įpratę iki šiol - nebėra tikslo. Už vaikus namų darbus jau seniai atlieka DI“, - nuomone apie tai, su kuo kasdien susiduria pedagogai, dalinasi Klaipėdos Gedminų progimnazijos direktorius Aurelijus Liaudanskas.

Gudrauja masiškai

Gedminų progimnazijos vadovas dienraščiui pasakoja, kad kone kasdien mokytojai išaiškina gudraujančius mokinius, kurie ir namų darbus, ir užduotis mokykloje atlieka su DI pagalba.

„Iš esmės tai nėra blogai, dirbtinis intelektas yra puiki pagalbinė priemonė. Juo naudojamės ir mes, mokytojai, su DI pagalba ruošiame užduotis, tačiau susiduriame su didžiuliu iššūkiu - turime rasti būdą, kaip mokinius išmokyti teisingai šiuo įrankiu naudotis. Bėda ta, kad mokiniai tiesiog nebesimoko - jie užduoda DI klausimus, aklai nurašo ir atneša mums. Ir testus taip sprendžia, ir namų darbus“, - pastebi A. Liaudanskas.

Jis ir pats ne vieną tokį atvejį yra išaiškinęs.

„Vedu istorijos pamokas. Daviau vaikams užduotį ir laiko ją atlikti. Atneša atsakymus, ir beveik pas visus - viena ir ta pati klaida. Ar dar reikia įrodymų, kaip jie tą užduotį atliko?“ - šypsosi A. Liaudanskas.

Anot jo, ši situacija buvo puikus pavyzdys vaikams, kad su dirbtiniu intelektu reikia mokėti elgtis ir nepasitikėti aklai.

Namų darbai praranda prasmę

Gedminų progimnazijos vadovas atvirai sako, kad kai kurie mokytojai namų darbų neužduoda, nes jie praranda prasmę.

Apie tai mokytojai diskutuoja tarpusavyje ir ieško išeities.

Išsiaiškinti, ar mokinio darbas - ne dirbtinio intelekto rezultatas, yra paprasta, nes dauguma moksleivių aklai nurašo tezes ir pateikia jas kaip savas.

A. Liaudanskas prisiminė ir dar vieną atvejį, kai prastai besimokantis mokinys pradėjo gauti labai gerus įvertinimus, o pedagogai ėmė pastebėti, kad jo darbuose yra tokie žodžiai ir tezės, kokių jis niekuomet nenaudoja pamokų metu.

Kilus įtarimams, kad darbą už vaiką atliko DI, o mokytojams supratus, kad taip ir atsitiko, faktą dar reikėjo įrodyti ir pasipiktinusiems vaiko tėvams, kurie buvo įsitikinę, kad jų vaikas pakeitė požiūrį į mokslą.

Gedminų progimnazijoje kai kurie mokytojai namų darbų jau neužduoda. Jie ieško būdų, kaip sukurti tokias užduotis, kurioms atlikti būtų matomos mokinių pastangos ir darbas.

„Tai yra milžiniškas iššūkis ir užduotis mums, mokytojams. Nes užduoti namų darbus, kuriuose tik klausimai ir atsakymai, tai čia tuščias darbas. Jau geriau tegul vaikai mokosi ir dirba klasėse“, - nuomonę išsakė Gedminų progimnazijos vadovas A. Liaudanskas.

Išeities nemato

Klaipėdoje esančios tarptautinės mokyklos „Universa Via“ vadovė Dalia Kiliuvienė sako, kad dabartiniai mokiniai yra labai imlūs naujoms technologijoms ir naujoves įsisavina kur kas greičiau nei pedagogai.

„ChatGPT (dirbtinio intelekto) programėle vaikai tikrai dažnai naudojasi ir ji yra gera. Teisingai naudojant mokiniams ši sistema palengvina mokymąsi, ypač kai tenka atlikti projektus. Bėda tik, kad jie viską aklai ir automatiškai nurašo“, - kalbėjo mokyklos vadovė.

D. Kiliuvienė mano, kad sugaudyti visus mokinius, kurie pasitiki DI sugeneruojamais atsakymais - misija neįmanoma.

Nors mokytojai ir pastebi gudravimus, kai kurie vaikai randa būdų, kaip DI atsakymus pateikti tarsi savus.

„Nieko nebus. Tai vyksta masiškai visose mokyklose. Apsisaugoti neįmanoma, mums reikia prisitaikyti ir patiems išmokti suvaldyti, įsisavinti naujoves, kad bent jau būtų galima kontroliuoti situaciją. Kai kurie pedagogai nerimauja, kad jų profesija ilgainiui taps nebereikalinga. Raminu, kad taip nebus - niekas negali pakeisti mokytojo, jo gyvo žodžio ir tiesioginio bendravimo bei tokio žinių perdavimo, prie kokio esame įpratę“, - įsitikinusi „Universa Via“ mokyklos vadovė.

Ministerija siūlo mokykloms spręsti pačioms

Kaip kontroliuoti ir riboti DI naudojimą mokyklose „Vakarų ekspresas“ paklausė Švietimo mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM).

Atsiųstame ministerijos komentare teigiama, kad atnaujintoje informatikos bendrojo ugdymo programoje pakeistas ne tik dalyko pavadinimas „informacinės technologijos“ į „informatika“, tačiau atsiranda technologijų pasaulyje labai svarbios temos: darbas su duomenimis, dirbtinis intelektas, virtualus mokymasis, saugus elgesys ir kibernetinis saugumas. Mokiniai supažindinami ne tik su dirbtinio intelekto tema, tačiau ir su jo galimybėmis bei grėsmėmis.

„Dėl dirbtinio intelekto naudojimo mokykloje ar mokiniams atliekant užduotis namuose reikia aiškiai ir tiksliai susitarti ir nusistatyti pačioje mokykloje, kartu informuojant ir tėvus“, - teigiama ŠMSM komentare.

Parengė gaires

Ministerija kartu su programos „Kurk Lietuvai“ dalyviais, Krašto apsaugos ministerija, Nacionaliniu kibernetinio saugumo centru ir kitomis organizacijomis yra parengusi „Skaitmeninio švietimo gaires“, kuriose pateikiamos rekomendacijos ir dėl DI naudojimo, etikos, vertinimo, pristatomi įrankiai, kurie gali būti naudojami ugdymo procese, išvardijamos grėsmės.

„Žinoma, kad kartu su DI naudojimu atsiranda ir akademinio sąžiningumo problema. Kad visi mokiniai - ir tie, kurie užduotis atliko su DI, ir tie, kurie nesinaudojo tokia galimybe, - būtų sąžiningai vertinami, rekomenduojama mokytojams jį diferencijuoti - sukurti mišrų vertinimo modelį. Sankcijas taikyti rekomenduojama tais atvejais, kai mokiniai naudodami DI tiesiog kopijuoja, neįdėdami savo pastangų“, - mokykloms pataria ŠMSM.

Ministerija laikosi pozicijos, kad mokytojai turi išmanyti apie DI priemones, jų privalumus ir riziką. Svarbu suprasti, kaip mokiniai naudoja DI, susipažinti ir išbandyti DI priemones, ypač kuriančiąsias dirbtinio intelekto priemones (KDI), tokias kaip ChatGPT, Bard ir kt. Skaitmeninio švietimo rekomendacijose patariama susipažinti su įrankiais, naudojamais aptikti KDI kuriamą turinį, pvz., AI Text classifier, GPTZero, Copyleaks, Content at Scale ir kt.

Mokytojams taip pat buvo surengti skaitmeninių kompetencijų mokymai pagal Europos Komisijos sukurtą kompetencijų modelį. Buvo pristatomos temos ir apie dirbtinį intelektą. Mokymus, kurie vyko 2023-2024 metais, iš viso baigė 2 470 pedagogų. Šiuo metu svarstoma dėl šios veiklos pratęsimo.

Parengė patarimus

Nacionalinės švietimo agentūros Skaitmeninės švietimo transformacijos „EdTech“ centras yra parengęs patarimus mokytojams, kaip praktiškai išnaudoti dirbtinio intelekto įrankių galimybes.

Šiuose patarimuose pateikiami paprasti pavyzdžiai, kuo mokytojams gali būti naudingos dirbtinio intelekto galimybės. Jos ne tik paįvairina pamokas, pasiūlo idėjų namų darbams, bet ir padeda stiprinti mokinių kritinį mąstymą.

Patarimai mokytojams padeda neatsilikti nuo smalsių mokinių ir ypač naudingi tiems, kurie dar nėra bandę DI įrankių. Pavyzdžiui, patariama, kaip bendrauti su pokalbių robotu, kaip pateikti užklausas, kad būtų galima gauti prasmingus atsakymus. Pateikiami konkretūs pavyzdžiai mokytojams, kuo gali padėti pokalbių robotas, ruošiantis pamokoms ar užduodant namų darbus mokiniams.

Skaitmeninio ugdymo gairėse patariama mokytojams susitarti su mokiniais dėl taisyklių, kada ir kaip galima naudotis DI įrankiais, kaip juos įtraukti į pamoką, kaip vertinti darbus, kuriems atlikti buvo pasitelkti DI įrankiai.

Skaitmeninio ugdymo gairėse patariama mokytojams susitarti su mokiniais dėl taisyklių, kada ir kaip galima naudotis DI įrankiais, kaip juos įtraukti į pamoką, kaip vertinti darbus, kuriems atlikti buvo pasitelkti DI įrankiai.

Mokinys turėtų nurodyti, pažymėti DI sukurtą turinį. DI neturėtų būti leidžiama naudoti per mokinių atsiskaitymus, kontrolinius darbus, testų sprendimą ar užduočių atlikimą, nebent mokytojas yra apie tai informuotas ir leidžia naudotis DI.

Namų darbai - ne būtinybė

Kol kas nėra parengtos atskiros rekomendacijos, skirtos padėti atpažinti, ar užduotys atliktos naudojantis DI, kaip ir įrankis, atpažįstantis DI sukurtą tekstą.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija rengs mokytojų apklausą dėl DI naudojimo galimybių. Apklausos rezultatais remsis ir šiuo metu dirbanti darbo grupė, kuri rengia konkrečius siūlymus dėl DI naudojimo mokyklose.

„Kiekviena mokykla, atsižvelgdama į konkrečią situaciją, į mokinių amžių ir galimybes, gali laisvai apsispręsti, ar mokiniams skirti namų užduotis, ar ne. Svarbu, kad mokiniai nepervargtų, nebūtų viršijami mokiniams tenkantys mokymosi krūviai“, - į dienraščio klausimą apie namų darbus atsako ministerija.

Rašyti komentarą

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.