Keisis piniginės socialinės paramos teikimas nepasiturintiems gyventojams
Svarstomu projektu lengvinamos paramos gavimo sąlygos dirbantiems asmenims ir tobulinamas papildomai skiriamos socialinės pašalpos įsidarbinus skyrimas, skatinant asmenų motyvaciją įsidarbinti ir išlikti darbo rinkoje. Sudaromos palankesnės paramos gavimo sąlygos tėvams, vieniems auginantiems vaikus ir vaikams (asmenims) su negalia.
Pakeitimais tobulinamos nuostatos, susijusios su turto vertinimu skiriant paramą, peržiūrint turto vertinimo kriterijus, keičiamas paramos finansavimo modelis ir paramai teikti nepanaudotų lėšų perskirstymo tvarka.
Didinamas paramos gavėjų įgalinimas dalyvauti savivaldybių institucijų parengtose užimtumo didinimo programose, nevyriausybinių organizacijų ir kitų viešųjų ir privačiųjų juridinių asmenų vykdomose užimtumą skatinančiose programose ir projektuose.
Palyginti su galiojančiu įstatymu prognozuojama, kad naujos nuostatos leistų skurdą sumažinti visiems šeimos ūkiams. Didžiausią poveikį patirtų šeimos, kuriose du suaugę augina vieną ar daugiau vaikų.
Paramą nepasiturintiems gyventojams papildomai gautų apie 14,8 tūkst. asmenų.
Jei Seimas pritartų, svarstomi pakeitimai įsigaliotų 2026 m. birželio 1 d., išskyrus paramos finansavimo modelio keitimą, kuris įsigaliotų 2027 m. sausio 1 d.
Supaprastinamos piniginės socialinės paramos sąlygos dirbantiesiems. Siekiant palengvinti paramos gavimo sąlygas dirbantiems asmenims bei sumažinti administracinę naštą tiems asmenims, kurie dirba ne visą darbo laiko trukmę (nereikės papildomai registruotis Užimtumo tarnyboje norint gauti piniginę socialinę paramą), siūloma atsisakyti reikalavimo dirbti nustatytą darbo laiko trukmę – du trečdalius maksimalaus darbo laiko.
Palankesnes piniginės socialinės paramos gavimo sąlygos šeimoms, auginančioms vaikus su negalia, taip pat kai tėvai vieni augina vaikus.
Siekiant didinti jų pajamas, siekiama nustatyti, kad 12 mėnesių laikotarpiu nuo kreipimosi dėl piniginės socialinės paramos tėvai, vieni auginantys vaikus, kuriems nenustatyta tėvystė ar nepriteistas išlaikymas, turi teisę gauti ir socialinę pašalpą, skiriant ją visai šeimai, ir kompensacijas (šiuo metu socialinė pašalpa skiriama tik vaikui, o kompensacijos neteikiamos).
Per šį laikotarpį asmenys, siekdami ir toliau gauti paramą, privalo kreiptis į teismą dėl tėvystės nustatymo ir išlaikymo priteisimo arba sudaryti teismo patvirtintą sutartį dėl vaiko, kuriam yra pripažinta tėvystė, materialinio išlaikymo.
Siekiant sudaryti palankesnes sąlygas gauti piniginę socialinę paramą vaikus su negalia auginančioms šeimoms, siūloma į gaunamas pajamas neįskaityti šalpos negalios pensijos, mokamos vaikams, kuriems nustatytas sunkus, vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, ir asmenims, pripažintiems netekusiais 45 proc. ir daugiau dalyvumo, jeigu pirmą kartą jie tokiais pripažinti iki dienos (įskaitytinai), kurią jiems sukanka 24 metai, kol jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą.
Palankesnės sąlygas gauti papildomą socialinę pašalpą įsidarbinus. Siekiant motyvuoti darbingo amžiaus darbingus paramos gavėjus aktyviai integruotis į darbo rinką, siūloma mokėti 100 proc. dydžio buvusios socialinės pašalpos, mokėtos iki įsidarbinimo, 6 mėnesius (vietoj 3 mėnesių),
trumpinti registracijos Užimtumo tarnyboje laikotarpį nuo 6 iki 3 mėnesių bei išplėsti gavėjų ratą ir papildomai skiriamą socialinę pašalpą įsidarbinus mokėti ir tiems asmenims, kuriems registracija Užimtumo tarnyboje iki įsidarbinimo nebuvo privaloma, pavyzdžiui, auginusiems mažamečius vaikus, slaugiusiems ar prižiūrėjusiems asmenis su negalia.
Tikslinami turto vertinimo kriterijai, skiriant piniginę socialinę paramą. Numatoma 2 kartus padidinti piniginių lėšų normatyvą, taikomą bendram turto normatyvui apskaičiuoti: vienam gyvenančiam asmeniui piniginių lėšų normatyvas didinamas iki 30 (vietoj 15) valstybės remiamų pajamų (VRP) dydžių,
šeimai – vienam, vyresniam kaip 18 metų, šeimos nariui piniginių lėšų normatyvas didinamas iki 30 (vietoj 15) VRP dydžių, kitam, vyresniam kaip 18 metų, šeimos nariui – iki 20 (vietoj 10) VRP dydžių, kiekvienam vaikui iki 18 metų – iki 10 (vietoj 5) VRP.
Be to, ketinama 1,5 karto padidinti būsto ploto normatyvą individualiems namams – vieno ir dviejų butų namuose būsto ploto normatyvą šeimai arba vienam gyvenančiam asmeniui padidinti nuo 60 iki 90 kv. m., pridedant po 15 kv. m. kiekvienam kitam šeimos nariui.
Keičiama pasitelkimo visuomenei naudingai veiklai atlikti tvarka.
Pakeitimais siūloma nustatyti, kad savivaldybės administracija, teikdama piniginę socialinę paramą, turi teisę siūlyti piniginę socialinę paramą gaunantiems asmenims dalyvauti savivaldybės institucijos parengtoje užimtumo didinimo programoje, nevyriausybinių organizacijų ir kitų juridinių asmenų vykdomose užimtumą skatinančiose programose ar projektuose, o visuomenei naudingai veiklai atlikti gali būti pasitelkiami tik atsisakę juose dalyvauti ir nedalyvaujantys aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse darbingi nedirbantys (taip pat savarankiškai nedirbantys), nesimokantys darbingo amžiaus asmenys, gaunantys socialinę pašalpą ilgiau kaip 6 mėnesius iš eilės.
Po svarstymo šiems pakeitimams (projektas Nr. XVP-1045(2) pritarta bendru sutarimu. Tam, kad jie būtų priimti, Seimas turės balsuoti dar kartą.

Rašyti komentarą