Krašto pasaugos ministrė Dovilė Šakalienė:

Galiu tik įsivaizduoti, kaip gelbėtojams buvo sunku, naktį nukritus velėnai ir nubloškus jų padarytą progresą atgal.
Todėl labai kviečiu būti su gelbėtojais mintimis ir palaikyti juos, nes jie šiuo metu bando padaryti neįmanomus dalykus.
Operacija yra labai sunki, bet mes ją padarysime iki galo. Mūsų kariai kartu su JAV ir Lenkijos kariais — mes tai įveiksime. Tik turėkite kantrybės ir palaikykite gelbėtojus.

Kasdien ir kone kas valandą girdime klausimus — kada? Ar jau greit? Kiek dar liko?
Pamėginsiu sudėlioti esminius iššūkius, lemiančius laiko sąnaudas ir apsunkinančius planavimą.
Aplinkos sąlygos: itin gili, po velėna išplitusi pelkė, sujungta su ežeru, durpių ir smėlio pagrindo nestabilus gruntas. Po įvykio vieta eina aukšto slėgio dujotiekis. Nėra sunkiai technikai tinkamų privažiavimų.
Įvykio aplinkybės: kone 70-ies tonų šarvuotas gelbėjimo tankas, paniręs po kelių metrų dumblo sluoksniu, smingantis gilyn (galimas pelkės gylis bent 15 metrų), neatmestina tikimybė, kad šalia šarvuočio gali būti dumble palaidoti žmonės.
Tad dumblas turi būti šalinamas atsargiai, ne visas technines priemones galima naudoti, jei nenorime sumaitoti kūnų.
Šarvuočio lokacijai ir pozicijai nustatyti ir galimiems žmonių kūnams aptikti buvo naudojamas daugiaspindulinis echolokatorius, geologų atvežtas sonaras, dabar sprendžiama dėl magnetinių bangų pagrindu veikiančios įrangos, esančios Klaipėdoje. Deja, pelkės dumblas nepasiduoda - matomumas iki keliasdešimties centimetrų, kai reikia minimum 5-ių metrų.
Viskas įvykio vietoje vyksta daug lėčiau negu norėtume. Kariai ir gelbėtojai dirba itin atsargiai — pasirengę bet kokiems scenarijams. Negalime sau leisti, kad būtų padarytos kokios nors klaidos.
Padaryta didžiulė darbų apimtis — sumažintas dujų slėgis ir galiausiai dujotiekis išdujintas; įrengtas sunkiai technikai būtinas privažiavimas, faktiškai naujas kelias; pastatyti du pylimai (smėlio, molio ir HESCO smėlio maišų); nukasta velėna; nudrenuotas vanduo ir nukastas dumblo sluoksnis; siurbiamas dumblas; vykdomas nuolatinis darbas vežant, montuojant ir traukiant klimpstančią techniką (pavyzdžiui, 300-ų metrų ilgio pulpotiekio vamzdyno sumontavimas, Watermaster žemsiurbės-voro transportavimas, traukimas įklimpus, remontas vietoje, pontonų montavimas ir t.t.).
Taip pat — nuolatinė sąlygų analizė bei planų koregavimas, nuolatinio informacijos ir pasiūlymų srauto atranka ir milžiniškos tarptautinės komandos koordinavimas.
Kariai, pareigūnai ir privačių įmonių darbuotojai dirba nežmonišku tempu.
Pavyzdžiui, prikabinti prie žemsiurbės pontonus iš abiejų šonų, kad ji neskęstų, užtruko bent kelias papildomas valandas.
Dumblas yra siurbiamas, pirmi du metrai nusiurbti sklandžiau, dabar siurbiama lėčiau ir atsargiau.
Vis dar sunku pasakyti, kada narai galėtų nerti prie šarvuočio. Dar yra didelis kiekis masės, neleidžiančios narams dirbti, nors iš pelkės jau išpumpuota tūkstančiai kubinių metrų dumblo.
Siurbiama toliau.
Svarbu suprasti, kad dumblas yra ne vanduo, spaudimas narams yra labai didelis, nėra matomumo, todėl narai jau pasirengė apčiuopomis surasti vietas, už kurių reikės užkabinti techniką traukimui. Laukiama momento, kada jie galės nerti.
Šiuo metu įvykio vietoje dirba dvi žemsiurbės. Su operacijos vadu kalbėjome, kad neatmetama galimybė naudoti dar vieną.
Man būnant poligone su manimi susisiekė Žemės ūkio ministras su siūlymu prisidėti. Visų vieningumas ir susitelkimas suteikia stiprybės ir jėgų.
Esame be galo dėkingi visiems, kurie mintimis yra su gelbėtojais ir šimtais žmonių, kurie, negailėdami savęs, dirba dieną ir naktį.
Kaip daug mes iš jų reikalaujam padaryti per labai trumpą laiką, kas normaliom sąlygom yra net nerealu.
O jie nesiskųsdami, be miego, sušalę, ketvirtą parą pamiršę save dirba tam, kad pasiektume šarvuotį kuo skubiau.
Įrenginėjami nauji baseinai

Trumpas atnaujinimas iš Pabradės: vėlai vakare įvyko nėrimas link paskendusios transporto priemonės. Pasiekti M88 nepavyko, nes virš jos dar yra sluoksnis per daug suspausto dumblo.
Visą naktį toliau buvo siurbiama, ryte užsipildė dumblo baseinai, šiuo metu išvežinėjamas sukauptas dumblas ir įrenginėjami nauji baseinai, atlaisvinus juos bus toliau valoma pelkė, taip pat planuojama didinti veikiančios technikos kiekį.
Narai vis dar negali pasiekti šarvuočio
„Vėlai vakare įvyko nėrimas link paskendusios transporto priemonės. Pasiekti M88 nepavyko, nes virš jos dar yra sluoksnis per daug suspausto dumblo“, – socialiniame tinkle „Facebook“ rašė kariuomenė.
Pasak jos, sekmadienio rytą įvykio vietoje formuojami nauji baseinai, kuriuose ir toliau bus talpinamas iš telkinio pašalintas dumblas.
„Visą naktį toliau buvo siurbiama, ryte užsipildė dumblo baseinai, šiuo metu išvežinėjamas sukauptas dumblas ir įrenginėjami nauji baseinai, atlaisvinus juos bus toliau valoma pelkė, taip pat planuojama didinti veikiančios technikos kiekį“, – informavo kariuomenė.
ELTA primena, kad antradienį, 16.45 val., buvo gautas pranešimas apie pratybų metu dingusius Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) karius ir vikšrinę transporto priemonę Generolo Silvestro Žukausko poligone Pabradėje.
Trečiadienį kariuomenė teigė, jog galima įvykio vieta nustatyta ir vyksta paieškos bei gelbėjimo operacija.
Jai vadovauja kariuomenė, papildomai pasitelkti Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD) ir kitų institucijų pajėgumai.
Aktyvuoti Karinių oro pajėgų bei Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) sraigtasparniai.
Trečiadienio popietę JAV kariuomenė patvirtino, jog rasta pelkėje panirusi vikšrinė mašina M88 „Hercules“.
JAV ambasada skelbia, kad dingusieji yra iš 1-osios brigados, 3-osios pėstininkų divizijos.
Lietuvos pareigūnai tikina, kad kol kas tikrinamos visos versijos dėl karių likimo – jų kūnai nėra rasti.
Trečiadienį NATO generalinis sekretorius Markas Rutte patvirtino keturių JAV karių žūtį Lietuvoje, tačiau netrukus jo atstovė šią informaciją patikslino, tikindama, jog Aljanso vadovas kalbėjo apie „pasirodžiusius naujienų pranešimus“, tačiau mirčių – nepatvirtino.

Rašyti komentarą