Taksi vairuotojo užsipulta vilnietė: nuo kada savo šalyje negaliu kalbėti lietuviškai?
(7)Kalbėjo tik rusiškai
Vilnietė Jolanta (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi - aut. past.) kreipėsi į redakciją po to, kai vienos kelionės namo metu susidūrė su konfliktiškai nusiteikusiu vairuotoju.
Prieš kelias savaites ji išsikvietė taksi automobilį.
Atvažiavo ne pavežėjas, o tikrasis taksi automobilis su tokius automobilius žyminčiu specialiu numeriu, prasidedančiu T raide.
Pirmiausia, moteris sako, kad buvo sudėtinga rasti atvykusį vairuotoją, o susikalbėti nepavyko nei lietuviškai, nei angliškai.
Moteris sako, kad dėl to labai apsunko kelionė, nes vairuotojas nesuprasdavo, kur reikia važiuoti.
Tačiau tai nebuvo blogiausia kelionės dalis.
Jolanta pasakoja, kad vairuotojas primygtinai liepė bendrauti su juo rusiškai, o pasakius, kad ji nori bendrauti lietuvių kalba, vairuotojas supyko: „Jį užgavo tai, kad pasakiau, jog Lietuvoje žmonės privalėjo kalbėti rusų kalba tik tarybiniais laikais, kai mes buvome okupuoti.
Vairuotojas atrėžė, kad mes, lietuviai, patys galim ir mokytis ,,tą lietuvių kalbą", niekas iš atvykėlių jos mokytis neprivalo.
Negana to, pasak jo, mes, lietuviai, turime mokytis įvairių pasaulio kalbų, nes pas mus atvažiuoja žmonės iš įvairių šalių: kazachai, arabai, kinai... Ir mes turime mokėti šias kalbas, kad galėtume su jais susikalbėti.
Perklausus, ar jis tikrai galvoja, kad lietuviai turi mokytis kazachų, arabų, mandarinų kalbas, jis man patvirtino, ir dar pridėjo, kad kinų kalbą mokėti tikrai reikės."
„Nežinai, kas aš toks"
Moteris sako, kad vairuotojas jai ėmė grasinti.
„Jis dar tolokai nuo atvykimo vietos sustabdė automobilį ir ėmė man grasinti: liepė pasakyti savo vardą ir pavardę, sakė, kad perduos mane kažkokioms struktūroms, sakė, kad nežinau, kas jis toks. Jaučiausi nesaugi.
Aš tikrai nežinau, kas jis toks, ar nepriklauso kokioms teroristinėms organizacijoms. Vairuotojas grasino net stabdydamas automobilį ir statydamas jį skersai gatvės sankryžoje, sukeldamas avarinę situaciją", - pasakoja Jolanta.
Ji kreipėsi į įmonę, kurios taksi galima išsikviesti numeriu 1424 su pretenzija.
Tačiau sulaukė atsakymo, kad „įstatymai leidžia dirbti asmenims nemokantiems valstybinės kalbos - tai yra Susisiekimo ministro nustatytos taksi veiklos taisyklės ir mes negalime diskriminuoti žmogaus dėl jo tautybės ar kalbų, todėl su mūsų platforma leidžiama dirbti visiems, kurie Valstybinėje mokesčių inspekcijoje registruoja savo individualią veiklą, ir kuriems išduota taksi arba pavežėjimo licencija".
Jolanta tuo negalėjo patikėti. „Taigi, mes jau okupuoti, nes lietuviai savo šalyje jau nebegali kalbėti lietuviškai", - stebisi ji.
Tačiau, pasak moters, įmonė atsiprašė dėl vairuotojo bei patikino, kad savo sistemoje jį užblokavo.
Užblokavo keleivę
„Vakaro žinios" kreipėsi į Jolantą vežusią įmonę, tačiau ši situacijos pakomentuoti nenorėjo. Negana to, įmonė Jolantą patikino, kad vos tik žurnalistams kreipusis į įmonę, ji buvo užblokuota jų sistemoje. „Šiandien savo telefonu negalėjau išsikviesti taksi.
O kitu telefonu - galėjau. Keista, tiesa? Tad užblokavo ne mane užsipuolusį rusakalbį, o mane.
Dabar man taksi iškviečia pažįstami. Prisigyvenau", - sako Jolanta. Dėl to ji vėl kreipėsi į įmonę, tačiau reakcijos nesulaukė.
Būtina mokėti valstybinę kalbą
Valstybinė kalbos inspekcija, pastaruoju metu pastebinti išaugusį skundų dėl lietuvių kalbos nemokančių bendrovės „Bolt Services LT" pavėžėtojų skaičių, tikisi, kad Seimas šios teisinės spragos nepaliks rengiamame Valstybinės kalbos konstituciniame įstatyme, teigiama pranešime žiniasklaidai.
Anot Kalbos inspekcijos, nepasitenkinimo balsų gausu ir socialiniuose tinkluose, ir atsiliepimuose apie įmonės veiklą portale rekvizitai.lt.
„Kovo 15 d. „Bolt" paskelbė apie reikalavimą vairuotojams išlaikyti anglų kalbos egzaminą, bet iki šiol nereikalauja mokėti lietuvių kalbos.
Atkreipiame visuomenės dėmesį, kad Kalbos inspekcija dar 2020 metų pradžioje kreipėsi į Švietimo, mokslo ir sporto ministeriją, siūlydama koreguoti Valstybinės kalbos įstatymą ir įteisinti prievolę mokėti lietuvių kalbą visose paslaugų srityse nepriklausomai nuo darbo santykių formos", - situaciją komentuoja Kalbos inspekcija.
Anot jos, nors ŠMSM ir įregistravo siūlomą įstatymo pakeitimo projektą, tačiau Seimas iki šiol jo nesvarstė.
Komentuoja taksi paslaugų tiekėjo „A2B" vadovas Tomas PELECKAS:
- Ar taksi vairuotojams nėra taikomas reikalavimas mokėti valstybinę lietuvių kalbą?
- Anksčiau sistema buvo gana aiškiai reglamentuota, kol nebuvo pavežėjų.
Norint vykdyti pervežimo paslaugą-taksi, vairuotojas turėdavo ne tik įsidarbinti ar užsidėti „geltonus numerius", bet ir išlaikyti taksi vairuotojo atestaciją.
Atestavimas vyksta lietuvių kalba, tad anksčiau tokių problemų nebuvo, nes nemokant lietuvių kalbos nebūdavo įmanoma tos atestacijos išlaikyti.
Atsiradus pavežėjams, jais gali būti bet kas, kas išsiima individualios veiklos pažymą. Tad reikalavimo dėl kalbos pavežėjų atveju nėra.
Mūsų įmonės pozicija yra tokia, kad darbuotojai turėtų mokėti valstybinę kalbą, o kitų kalbų mokėjimas vairuotojui - privalumas. Todėl tokios situacijos, kuri nutiko Jūsų skaitytojai, mums atrodo nepriimtinos.
Deja, matome rinkoje vairuotojų, kurie ne tik nemoka lietuvių kalbos, bet yra atvykę iš Azijos šalių, moka tik slavų kalbas ir nededa jokių pastangų išmokti bent anglų kalbos.
Manau, kad atestavimas turėtų būti taikomas ir pavežėjams.
Tuomet jie, nemokėdami valstybinės kalbos, negalėtų gauti reikalingos atestacijos. Nemokant valstybinės kalbos, kyla labai daug nesklandumų dėl susikalbėjimo su keleiviu. Tokiam vairuotojui net reikiamą adresą į programėlę sunku susivesti.
Taip sukuriamos nelygios sąlygos, nes mūsų, kaip taksi paslaugas teikiančios įmonės, galimybės susirasti darbuotojų, yra mažesnės, nes faktiškai galime įdarbinti tik lietuvius, skirtingai nuo įvairių platformų valdytojų, kurie gali įdarbinti bet ką.
- Šiuo atveju pas klientę atvyko vairuotojas, kurio automobilio numeris buvo pažymėtas T raide, tai reiškia, kad oficialiai jis turėtų būti taksi paslaugas teikiantis asmuo ir mokėti lietuvių kalbą.
- Turėjo taip būti, bet akivaizdu, kad prie vairo sėdėjo vairuotojas be taksi atestacijos. Kiek žinau, bendrovė, kurios paslaugomis skaitytoja naudojosi, teikia ir taksi paslaugas, ir dirba su pavežėjais. Oficialiai duomenimis, šioje įmonėje yra 10 darbuotojų.
Turint omenyje, kad jie turi skambučių centrą, gali būti, kad šie 10 darbuotojų yra operatorės ir administracijos darbuotojai. Tad gali būti, kad vairuotojai neįdarbinami, o po individualia veikla maskuojami darbo santykiai su vairuotojais.
- Kas tokiu atveju užtikrina keleivių saugumą, kai už vairuotoją niekas neprisiima atsakomybės?
- Klientams reikėtų atsakingai rinktis, kieno paslaugomis naudojasi. Dažniausiai tokios įmonės deklaruoja, kad jie neįdarbina šių žmonių, tačiau turi platformą, kuri leidžia prisiregistruoti individualią veiklą vykdantiems asmenims.
Nors iš tikro, pagal visą veiklos schemą, bendradarbiavimas tarp platformos ir vairuotojo, turi daug darbo santykių požymių.
Anksčiau Valstybinė darbo inspekcija griežtai žiūrėdavo į tai, traktuodavo kaip darbo santykių vengimą ir taikydavo atgrasančias priemones.
Kažkodėl atsiradus pavežėjams į tai buvo užsimerkta, nors daug kur Vakarų Europoje tokių platformų veikimas pripažįstamas kaip darbo santykiai, atsiranda prievolė ne tik mokėti didesnius mokesčius, bet ir suteikti darbuotojams socialines garantijas.
Rašyti komentarą