neregiai

Pasakykime „TAIP“ saugioms neregių kelionėms Klaipėdoje

(1)

Pagrindinis mano darbas - mokyti neregius orientacijos ir mobilumo, t. y. išmokyti aklus žmones savarankiškai orientuotis mieste ir saugiai nukeliauti iki jiems reikalingų objektų. Ar lengvos ir ar saugios tokios kelionės Klaipėdoje?

Žinau, sakysite, kad dabar mieste visur, kur tik naujai klojamos šaligatvių plytelės, nutiesiami ir specialūs takeliai neregiams. Tai puiku, ypač autobusų stotelėse, nes tada neregiai gali orientuotis, kurioje vietoje jiems laukti autobuso.

O sakykite, kam padeda šalia šviesoforų pakabinti įspėjamieji ženklai su nupieštais juodais akiniais?

Na, eismo taisyklės nurodo, kad šia pėsčiųjų perėja vaikšto neregiai, o kažkur spaudoje radau parašyta, kad sankryža, draugiška neregiams. O kur tas draugiškumas, jei sankryža reguliuojama ne garsiniu šviesoforu?O jau tos labai Klaipėdos valdininkų pamėgtos „bėgančios sekundės“? Kokiai miestiečių daliai jos padeda saugiai pereiti gatvę?

Nebent miesto valdžia gali sustojusi pasigrožėti: „Ai, kaip gražu - sekundės “bėga…„ Ir, nors nesu pratusi skaičiuoti svetimų pinigų, nejučia peršasi mintis: “Kažkas ir vėl pelnosi iš mūsų, visų mokesčių mokėtojų pinigėlių."

O štai garsinės sankryžos - puiki pagalba ne tik neregiams, bet ir daugumai miestiečių. Ir svarbiausia - jos niekam netrukdo! Bet, deja, jos mieste tik kelios, o gerai veikiančių ir padedančių saugiai pereiti gatvę - dar mažiau.

Pabandykite vadovaudamiesi garsiniais signalais pereiti sankryžą ties „Akropoliu“…

Neva dėl neregių įrengta garsinė Kretingos-Panevėžio gatvių sankryža - tikras pasityčiojimas iš aklų žmonių, nes šviesoforai pypsi taip, kad neaišku, kurią gatvę galima kirsti - Kretingos ar Panevėžio arba tą pypsėjimą sunku išgirsti.

Tad aklieji jau ne vieneri metai aplenkia šią sankryžą, dėl kurios kreiptasi ir į atsakingas institucijas, bet rezultatas komiškas - pritildė, tad dabar tas pypsėjimas vos girdimas. O reikėtų tiek nedaug - aiškių skirtingų garsų.

Socialinėje įmonėje „Regseda“, įsikūrusioje Mažojo Kaimelio mikrorajone, dirba nemažai neregių, kurie gyvena ne tik netoli įmonės, bet ir visame mieste. Sužinoję, kad čia yra darbo, turintys regos negalią atvyksta ir iš kitų Lietuvos miestų bei rajonų.

Didelė pagalba tokiems neregiams - specialistai, padedantys išmokti savarankiškai atvykti į darbą ir sugrįžti į namus, kitų būtinų maršrutų. Tik gaila, kad dažnai tenka perspėti dėl neregiams nedraugiškų šviesoforų ir, jei tik yra galimybė, patarti naudotis nereguliuojamomis perėjomis, kur vairuotojai tikrai sustoja ir praleidžia pėsčiuosius, o ypač su baltosiomis lazdelėmis.

Kokie dar pavojai tyko neregių ir ne tik jų ir ką reikėtų daryti, kad situacija pagerėtų?

Pirmiausia, visi šviesoforai arba bent jau centrinėse gatvėse, didelėse sankryžose privalėtų būti garsiniai ir veikti ne dėl „varnelės“. Antra, sustabdyti didžiuliu greičiu pro „Regsedos“ administracinį pastatą skriejančias mašinas, kurios taip gudriai iš Šiaurės prospekto sugeba aplenkti net tris šviesoforus ir išlėkti į Kretingos gatvę.

Čia užtektų Dailidžių gatvėje nuo „Regsedos“ iki Panevėžio gatvės padaryti vienpusį eismą arba bent jau „kalnelius“.

Dar viena problema - žmogaus veido lygyje sukabinti kelio ženklai, na, tokia nauja mada - prikabinai kelio ženklą prie jau esančio stulpo ir nesuki sau galvos.

Na, ir kas, kad koks nors neregys, kuriam baltoji lazdelė neparodo aukščiau esančių kliūčių, ar šiaip užsižioplinęs pilietis susižalos? Užtat „varnelė“ dokumentuose jau padėta ir atlyginimas už tokį darbą gautas.

O kur dar nusvirusios neapkarpytos šakos, bet kur pastatyti ar pakabinti reklaminiai skydai ir neseniai atsiradusi nauja bėda - pro šalį lekiantys ir po to ant šaligatvių bet kaip numesti paspirtukai… Beje, siūlyčiau už kiekvieną ne vietoje numestą paspirtuką juos nuomojančiai įmonei skirti baudą, o ši tegu aiškinasi su savo klientais.

Vis dar nemažai nepatogumų ir dėl transporto - ne visada pranešinėjami stotelių pavadinimai, silpniau matantiems sunku įžiūrėti autobusų numerius, nes šie ne visada apšviesti. Taip pat siūlau neregius įtraukti į sąrašą tų, kurie ateityje galės miesto transportu važinėtis nemokamai. Ir ne dėl kainos, o dėl iškylančių problemų ir nereikalingo streso pažymint bilietą.

O kur dar daug kur išsiklaipiusios šaligatvių plytelės, ryškesne spalva nepažymėti laipteliai ir turėklų „deficitas“ ties jais…

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder