Dešiniojo ir kairiojo eismo keliai: kaip istorinės tradicijos ir politika lėmė eismo pusę
Kokia dešiniosios pusės eismo esmė?
Eismo pusės pasirinkimas yra istorinis susitarimas. Kad transporto sistema veiktų sklandžiai, reikia, kad visi laikytųsi vienos taisyklės. Seniai tapo aišku, kad jei visi važiuoja viena kelio puse, vairuotojai turi aiškų supratimą, iš kur tikėtis priešpriešinio transporto.
Vienoda taisyklė taip pat palengvina infrastruktūros organizavimą: kelių mazgai, ženklai, šviesoforai, stotelės – visa tai projektuojama atsižvelgiant į ją. Žinoma, tokia tvarka taip pat didina pėsčiųjų saugumą, nes jiems lengviau numatyti mašinų judėjimo kryptį einant per kelią.
Dauguma šalių nusprendė, kad eismas turi vykti dešine puse, t. y. automobiliai užima dešinę kelio pusę. Tačiau taip buvo ne iš karto. Pasirodo, eismas kairiąja puse turi gilesnes šaknis.
Senovėje keliais daugiausia važinėjo raiteliai, ir judėjimas kaire puse jiems buvo saugesnis. Daugeliui karių – dešiniarankiams – išsitraukti ietį ar kalaviją gynybai nuo potencialaus užpuoliko patogu buvo dešine ranka, todėl jie stengėsi važiuoti kaire juosta.
Tikėtina, kad eismas kairiąja puse siekia dar Romos imperijos laikus. Tai liudija 1998 metais Anglijoje, Viltšyro grafystėje, atkastas kelias, vedantis į seną romėnų akmens skaldyklą. Ant jo vėžės kairėje pusėje, vedančios nuo karjero, yra žymiai gilesnės nei vėžės dešinėje, vedančios į karjerą. Tai reiškia, kad akmenimis pakrauti vežimai iš akmens skaldyklos važiavo kairiąja kelio puse.
Kodėl buvo įvestas dešinysis eismas?
Tačiau dabar daugumoje šalių eismas vyksta dešine puse. Išsiaiškinkime, kodėl žmonės pradėjo važiuoti dešine kelio puse. Yra versija, kad impulsą tam davė skydų atsiradimas kariams. Jau ne kalavijas dešinėje rankoje, o skydas kairėje turėjo apsaugoti šeimininką nuo užpuolimo.
Tikriausiai pagrindinė perėjimo prie dešiniojo eismo priežastis yra dešiniarankių kiekybinis pranašumas prieš kairiarankius. Atsiradus dideliems ekipažams, vežikui, kuris sėdėjo kairėje, o vadeles laikė dešinėje rankoje, važiuoti dešine kelio puse buvo patogiau, nes geriau matomas priešpriešinis transportas.
Be to, dešiniojo eismo pradžia kai kurie sieja su Prancūzijos imperatoriumi Napoleonu. Sakoma, kad šią naujovę jis įvedė tik tam, kad skirtųsi nuo Anglijos, kur eismas vyko kairiąja puse.
Norint suprasti, kodėl Europoje vyrauja dešinysis eismas, reikia pasakyti, kad čia savo vaidmenį suvaidino tie patys Napoleono užkariavimai. Važiavimas dešinėje pamažu tapo standartu tose šalyse, kur plito Prancūzijos įtaka. Eismas kairiąja puse išliko ten, kur ši įtaka buvo silpna arba jos visai nebuvo, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje ir jos kolonijose.
Dešinysis eismas buvo priimtas ir Amerikoje, kuri iškovojo nepriklausomybę nuo Britanijos ir stengėsi atmesti bet kokius ryšius su šia praeitimi.
Kuriose šalyse eismas vyksta kairiąja puse?
Eismas kaire kelio puse įstatymiškai įtvirtintas apie 70 šalių. Dauguma jų turi istorinių ryšių su Britų imperija. Eismas kairiąja puse Europoje, be Britanijos, yra tokiose salų šalyse kaip Airija, Kipras, Malta.
Kaire kelio puse taip pat važiuoja kai kurių Azijos šalių, Pietų Afrikos, Australijos, keleto nedidelių Šiaurės ir Pietų Amerikos šalių gyventojai.
Eismo taisyklių keitimas – ne tokia jau sena istorija. Pats naujausias perėjimo nuo dešiniojo eismo prie kairiojo pavyzdys – Ramiojo vandenyno valstybė Samoa. Ten tai įvyko 2009 metais dėl artumo Australijai, iš kurios salos gyventojai gali importuoti automobilius su vairu dešinėje.
Kaip matome, dešiniojo ar kairiojo eismo pasirinkimas kelyje yra įvairių epochų istorinių tradicijų, karinių įpročių ir politinių įtakų rezultatas.
Šaltinis: unian.net

Rašyti komentarą