Kalendorių bus tol, kol įmonės turės vinukų ant sienų

Prieš Kalėdas ne tik žmonės suvargsta beieškodami dovanų, bet ir įmonės, ir organizacijos, kurioms reikia pamaloninti partnerius, klientus ir nepamiršti savo darbuotojų. Kažin ar ir šiemet jie džiaugsis gavę kalakutą dovanų kaip ir pernai? Ar kalendoriai jau atgyveno savo amžių, ar vis dar ant bangos? Taigi, kalbame apie tai, kokios verslo kalėdinių dovanų mados šiemet, ar visada jos perteikia norimą žinutę gavėjui.

„Kalendoriai kaip buvo, taip ir tebėra reikalingi, tik tampa mandresni ir gražesni. Laiko skaičiavimo juk niekas dar nepakeitė. Dauguma įmonių turi vinukus kalendoriams. Jeigu juos ištrauks, kalendorių era baigsis. Bet niekas nežada traukti“, - „Vakarų ekspresui“ sakė S. Jokužio leidyklos-spaustuvės savininkas Saulius Jokužys.

„Šiemet tikrai jaučiame didesnį susidomėjimą skatinti darbuotojus, juos suburti, nes žmonės išsiilgę kalėdinio bendravimo. Pernai dėl kovido visi verslai buvo uždaryti, bendravimas vyko daugiausia artimųjų rate. Užtat šiemet užsakomų dovanų skaičius didesnis“, - tikina VšĮ „Kūrybiško verslo uostas“ vadovė Aušra Pacevičiūtė.

Indrė Razbadauskaitė-Venskė, Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) Klaipėdos skyriaus pirmininkė, apžvelgė šiųmečių dovanų tendencijas. Pasak jos, vieni verslininkai ieško naujesnių variantų, kiti renkasi standartines, praktiškas dovanas - kalendorius ar darbo knygas. Žmogus, ko gero, ne visada nori gauti praktišką dovaną. Ar žinote, kas per gimtadienį pageidautų gauti puodų ar keptuvių rinkinį?

Ieškoma tvarių dovanų

I. Razbadauskaitė-Venskė įžvelgia kelias dovanojimo proceso tendencijas.

Nors tvarios dovanos brangesnės, vis dėlto pradėta domėtis ir jomis. Taip yra dėl noro daryti tam tikrą poveikį gamtai pasirenkant arba tvaresnius produktus, arba bent jau tvaresnę pakuotę.

„Galima surinkti verslui nereikalingų medžiagų likučius ir juos panaudoti dovanoms pakuoti. Reikėtų skatinti ir darbuotojus apie tai pagalvoti. Juk visi spintose turime nereikalingų drabužių. Gal visai įdomu būtų paversti juos pakuotės dalimi“, - sako I. Razbadauskaite-Venskė.

Kita tendencija - bendruomenės įtraukimas, bendruomeniškumo skatinimas. Verslo atstovai jau pradėjo gana dažnai dovanoti ne daiktus, o tam tikras patirtis, kai įtraukiama visa komanda - pakviečia ar į kino, ar į dramos teatrą, žinoma, atsižvelgiant į tai, kiek dabar tai leidžia daryti pandemija.

LAIKAS. Saulius Jokužys: „Laiko skaičiavimo juk niekas dar nepakeitė. Dauguma įmonių turi vinukus kalendoriams. Jeigu juos ištrauks, kalendorių era baigsis. Bet niekas nežada traukti.

Dar viena tendencija - dovanų suasmeninimas, kitaip sakant, personifikavimas. „Tai sudėtinga padaryti, bet verslininkai, kurie renka duomenis apie savo klientus, orientuojasi, kas jiems patinka, ko jie ieško, kokie jų hobiai. Viena įmonė tyrimo metu nustatė, kad 33 proc. jos produkcijos vartotojų turi gyvūnus. Tad ji jiems dovanojo 12 mėnesių prenumeratą, kad žmogaus gyvūnas kas mėnesį gautų kokią nors dovanėlę“, - pasakojo pokalbininkė.

Dar vienas dalykas - vėl grįžta į madą ranka rašyti suasmeninti pranešimai, rodantys dėmesingumą žmogui. Mat daugelis žmonių vis dėlto nenori gauti šabloninio sveikinimo.

Kai stalas pilnas dovanų...

Jau ryškėja tendencija dovanoti dovanas ne tik per Kalėdas, bandoma neprisirišti prie sezono. Kartais dovanos specialiai dovanojamos vėliau arba netgi anksčiau. Būna, kalėdinių dovanų sulaukiama sausį arba netgi vasarį, kai jų gauti jau nebesitikima. Paprastai daugelis dovanų padovanojama gruodį vos ne per vieną savaitę prieš pačias šventes norint visiems padėkoti už bendradarbiavimą.

Gavusiam daug dovanų vienu metu jau sunku atskirti, kas ką padovanojo. „Kai visas stalas nugula dovanomis, tarsi prarandama pagrindinė žinutė - padėka ir asmeniškumas. Viena mūsų įmonė dovanas dovanojo sausį, partneriai ir klientai buvo nustebę. Sausis būna liūdnesnis mėnuo, nes baigiasi šventės, tad norisi stebinti. Taigi dovanas galima dovanoti ir ne sezono metu. Ir tai galbūt padarys dar didesnį poveikį nei visos dovanos, sugulančios ant vieno stalo vienu metu ir prarandančios pagrindinę savo žinutę ir esmę“, - sako I. Razbadauskaitė-Venskė.

POPULIARŪS. Kaip ir pernai, taip ir šiemet vis dar populiarūs pledai, kuriuose išsiuvinėti vardai ir gražūs palinkėjimai.

Bandoma išlaikyti bendruomeniškumą

Verslininkai sveikina ne tik savo partnerius, kolegas, klientus, bet ir savo darbuotojus. Pasak I. Razbadauskaitės-Venskės, pandemijos metu darbuotojai buvo kviečiami dalyvauti nuotoliniuose vakarėliuose, prie durų jie rado mažytes dovanėles, vadinamuosius rinkinukus, jiems buvo organizuojamos įvairios degustacijos ir kt.

"Ta tendencija kažkiek dar matoma ir šiemet. Tai daro tos įmonės, kurios prisibijo švęsti gyvai, bet nori suvienyti visus žmones ir tai padaryti bando nuotoliniu būdu. Bet yra įmonių, kurios šiemet organizuoja vakarėlius, žinoma, užtikrindamos saugumą, bent daliai savo darbuotojų, kad ir be šeimų narių. Kai kurie kolektyvai mažesnėmis grupėmis eina į koncentrus, į teatrą.

Visiems norisi bendruomeniškumo ir šventinio jausmo tiek įmonės viduje, tiek ir išorėje.

Tad viena dalis įmonių bando rasti būdų, kaip išlaikyti tą bendruomeniškumą, o kita dalis vis dėlto atšaukė planuotus renginius", - pasakojo I. Razbadauskaitė-Venskė.

Kokios daromos klaidos

I. Razbadauskaitė-Venskė sako, kad verslininkų dovanos neturėtų atrodyti kaip rinkodaros kūrinys. Kartais persistengiama visur pridedant savo įmonės atributikos: logotipų, rėksmingos informacijos apie įmonę.

„Rinkodaros elementus šiuo atveju reikia stengtis perteikti kiek įmanoma skoningiau. Nėra būtina šaukti “čia mes", - sakė ji.

Kartais dovanos suasmeninimas būna arba per didelis, arba nepakankamas. Pokalbininkė įspėja, kad jeigu neturima visų duomenų apie vartotoją, reikia elgtis atsargiai. Pavyzdžiui, nereikėtų dovanoti vyno prenumeratos negeriančiam žmogui. Tokiu atveju dovanos turėtų būti neutralesnės.

Dar vienas dalykas: svarbu, kad dovana atkeliautų būtent to renginio dieną ar šventiniu laikotarpiu. Nieko gero, jeigu žmogų, pavyzdžiui, gimtadienio dovana pasiekia po savaitės. Žinoma, jeigu norima neprisirišti prie sezono ir su Kalėdomis pasveikinti sausį ar vasarį, tada tai turi atsispindėti dovanos žinutėje, pavyzdžiui, pranešti, kad norime Kalėdas švęsti sausį, džiuginti jus dabar ir t. t. Trumpai tariant, dovanos gavėjas turi suprasti, kodėl tai daroma.

Kalendoriai - ekologiškumo link

Prieš trejus metus buvo užėjusi mada „kalendoriai užkniso“. Pasak S. Jokužio, tie asmenys, kurie tada garsiausiai rėkė, šiemet užsisakė daugiausiai kalendorių. "Kol vinukas darbe ar namie kalendoriui įkaltas, tol jis reikalingas. Tol aš ramus. Juk vienu metu buvo sakoma, kad niekas nebeskaitys popierinių knygų, tik planšetėse, telefonuose.

Taigi galime būti ramūs - laiką ir toliau skaičiuosime, kad ir turėsime elektroninius, kosmogoninius ar dar ten kokius kitokius kalendorius. Už „langelio stūmimą“ niekas nieko nesugalvos geriau, - kalbėjo S. Jokužys. - Prieš einant gerti kavos ir paplepėti „langelio perstūmimas“ kalendoriuje tampa vos ne tradicija. Šiais laikais, kai viskas lekia, mainosi, ateina naujos tradicijos, kai kurios prigyja, kai kurios - ne, tas „langelio perkėlimas“, pažymintis kitos dienos, nesvarbu, geros ar blogos, laimingos ar nelaimingos, pradžią, yra kažkas tokio."
 

INTERAKTYVU. Vienos įmonės darbuotojai, gavę dovanų po tokią kojinę, už kiekvieną pasiektą rezultatą randa joje šokaladuką ar kokią kitą dovanėlę.

Šiemet spaustuvės užsakymų nepadaugėjo kartais, bet ji jų turi jau šiek tiek daugiau nei anksčiau. Prieš prasidedant pandemijai daug įmonių buvo suspendavusios savo užsakymus, nes manė, kad bendrauti galima tik nuotoliniu būdu ir išmoko juo nusiųsti ir kalendorių.

Šiemet S. Jokužio leidykla-spaustuvė daro labai daug išskirtinių kalendorių, kai kurie jų - vos ne meno kūrinukai. S. Jokužys pastebi, kad įmonės jau mažiau bededa į savo kalendorius dešrų, vamzdžių, jos pereina prie estetinių dalykų, nes kalendorius tampa biuro puošmena.

Daugelis spaustuvės šiemet gaminamų kalendorių yra ekologiški, pagaminti iš perdirbto popieriaus. Žinoma, dar užsakoma pagaminti nemažai ir tradicinių kalendorių, kuriems skiriamas labai mažas biudžetas, svarbu, kad jie būtų išdalinti, o ką žmonės su jais darys, nesukama galvos.

Į kojinę - po šokoladuką

„Kūrybiško verslo uosto“ vadovė A. Pacevičiūtė sako, kad šiemet populiariausi iš dilgėlinio pluošto pagaminti maišeliai ir siuvinėti pledai. Beje, tampa populiarios ir namų žvakės.

Vis labiau ieškoma unikalių, autentiškų dovanų.

Pernai ir šiemet verslininkai renkasi personalizuotus pledus, kuriuose būna išsiuvinėti darbuotojų vardai, gražūs palinkėjimai, įmonių logotipai.

Labai dažnai įmonės dovanoja maišelius su savo logotipais. Pasak A. Pacevičiūtės, vis daugiau įmonių pasirenka ekologiškas medžiagas, tarkime 100 proc. dilgėlinį pluoštą. „Tai rodo, kad įmonė orientuota į tvarumą ir tai daryti skatina ir savo tiekėjus, draugus, verslo partnerius, kuriems tuos maišelius dovanoja“, - sako ji.

Šiuo metu „Kūrybiško verslo uosto“ siuvykloje siuvamos kalėdinės kojinės su išsiuvinėtais vardais. Viena įmonė visiems savo darbuotojams nupirko po tokią kojinę. Ir vadovybė iki Kalėdų į jas deda po šokoladuką ar kokią nors kitą smulkią dovanėlę darbuotojams už kiekvieną pasiektą rezultatą. Štai kaip įmonė sugalvojo siekti gerų rezultatų kalėdiniu periodu: kuo tavo kojinė pilnesnė, tuo tavo rezultatai geresni.

A. Pacevičiūtė sako, kad įmonės jau galvoja ir apie tam tikras interaktyvias užduotis, kurios suburtų darbuotojus, ne tik apie dovanas.

Populiarumo neprarado valgomos dovanos

Pastebima tendencija, jog kai kurių įmonių dovanos ar motyvacinės priemonės darbuotojams nesikeičia metų metais. Verslininkai, paklausti, kodėl jie taip daro, atsako, kad tai veikia. „Tikrai manau, kad laikui bėgant keičiasi mūsų norai, įpročiai, norisi ko nors naujo. Mes kaip vartotojai esame labiau linkę į naujoves, tad norėtųsi, kad ir verslai stebintų“, - „Vakarų ekspresui“ sakė I. Razbadauskaitė-Venskė ir pajuokavo, kad gal ir gerai žinoti, kad ir šiemet, kaip ir prieš dešimt metų, gausi kalakutą ir nereikės jo pirkti.

UAB „Arijus“ viešųjų ryšių ir reklamos vadovė Virginija Kaunietė sako, kad jau kelerius metus vyrauja tos pačios verslo kalėdinių dovanų tendencijos: daug dėmesio skiriama tvarumui ir ekologijai. Anot jos, populiarumo viršūnės neapleidžia valgomų dovanų rinkiniai. Ir „Arijus“ prieš Kalėdas dėkoja savo klientams ir tiekėjams už bendradarbiavimą dovanodamas saldžias dovanas.

"Vertindama kalėdinių dovanų tiekėjų pasiūlymus pastebiu, kad šiemet kaip ir pernai dominuoja sūrių, mėsos rinkiniai, įvairios užtepėlės, arbatos ir kavos rinkiniai, puodeliai, įvairios gertuvės, vilnos gaminiai, natūralaus vaško žvakės, namų ar biuro kvapai. Todėl norėdami išsiskirti iš kitų susiduriame su iššūkiais.

Šią problemą galimą išspręsti įdomiau pateikiant dovanas: galima papasakoti istoriją, kviesti pakeliauti po įvairias šalis ir paragauti įvairaus maisto. Dovana gali būti ir kvietimas komandos nariams sužaisti kalėdinį žaidimą ar pan.

Mes siekiame, kad kalėdiniu laikotarpiu gauta dovana pradžiugintų visą kolektyvą, suburtų jį biure prie kavos puodelio, skatintų bendravimą ir dovanotų šypsenas", - sakė V. Kaunietė.

Joms manymu, bendrovės gali nuspręsi atsisakyti verslo dovanų ir joms skirtas lėšas paaukoti įvairioms labdaros organizacijoms ar prisidėti prie socialinių iniciatyvų. Ir tokia tendencija jau taip pat skinasi kelią.

Redakcijos archyvo ir „Kūrybiško verslo uosto“ nuotr.

Sidebar placeholder