Įspūdingai skambančios „Miestų simfonijos“

Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro programa „Miestų simfonijos“, tikėtina, taps šiuolaikinės muzikos festivalio „Permainų muzika“ garsine kulminacija. Ypač ryškūs ir saviti bus joje atliekami kūriniai ir dalyvaujantys solistai Kristina Žaldokaitė (vokalas), Darius Meškauskas (aktorius) bei LNSO meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Modestas Pitrėnas.

Įspūdingai skambančių „Miestų simfonijų“ kviečiame klausytis rugsėjo 30 dieną ketvirtadienį 18.30 valandą Klaipėdos koncertų salėje.

 

Nesilaikau vienos apibrėžtos kompozicinės sistemos, bet nuolat ieškau natūralios stilistinės sintezės. Siekiu, kad mano muzika būtų išraiškinga, emocionali ir koncertiška“, – yra sakęs kompozitorius Vytautas Barkauskas. Į muzikos sritį jis atėjo iš matematikos mokslų ir neapleisdamas skaičių, loginio mąstymo išliko labai komunikatyvus, meistriškai valdė emocines temperatūras.

Šiemet jam būtų sukakę 90 metų, tačiau talentingas kūrėjas jubiliejaus nebesulaukė… Kompozitoriai išeina, bet jų muzika lieka, tad koncerte klausysimės vieno žinomiausių V. Barkausko simfoninių opusų „Konzertstück für Orchester“.

Žymaus rusų kompozitoriaus Aleksandro Skriabino Ekstazės poema– tai pačioje XX a. pradžioje sukomponuotas didingas himnas žmogaus valiai, protui, ekstazei, kurią sukelia kūrybos džiaugsmas. Poemos muzika trykšta aistra, pakiliais jausmais ir veržlia energija. Joje vyrauja dvi kontrastingos emocinės būsenos, kurias Skriabinas vadina „didžiausiu subtilumu“ ir „didžiausiu grandioziškumu“.

Beje, A. Skriabinas taip pat buvo puikus pianistas, kuris XX a. II dešimtmečio pradžioje savo autorinius koncertus rengė ir Vilniuje.

Antroji koncerto „Miestų simfonijos“ dalis – tai du simfoniniai kūriniai apie miestus. Pirmasis jų – pripažinto šiuolaikinio amerikiečių kompozitoriaus Michaelo Gordono “Beijing Harmony” / „Pekino harmonija“. Kompozitorius pasakoja, kad projektui „Composing China“ / „Komponuojame Kiniją“ jis buvo paprašytas „sukurti kompoziciją, kuri atspindėtų asmeninius įspūdžius apie Kiniją.

Ir pats gyvenu nemažame mieste – Niujorke, bet buvau priblokštas Pekino, kuris pasirodė dar didesnis. Kiekvienas miestas sukuria tam tikrą harmoniją ar sąskambių sekas. Mums atrodo, kad ji triukšminga, bet miestai turi ir savo meditacines erdves. Pekine mane pakerėjo Aido siena, – Dangaus šventyklos dalis, – atspindinti garsą taip, kad balsai ataidi nuo vienos statinio pusės iki kitos.

Aidui ir reverberacijai „Pekino harmonijoje“ tenka kone pagrindinis dėmesys. Rašydamas šį kūrinį, mąsčiau apie Pekino architektūros didybę, apie tai, kaip praeitis ataidi dabartyje. Įsivaizdavau, kaip skambėtų XV amžiaus Dangaus šventykloje griežiantis šiuolaikinis orkestras. Kaip aidas juda erdvėje, taip ir orkestro garsas nuolatos juda kūrinio garsinėje architektūroje.“

Kompozitorius ir režisierius Heineris Goebbelsas – nepaprastai ryškus šiuolaikinės muzikos ir teatro atstovas, kuriantis utopinį, socialinį multimedijos teatrą, stūksantį ant aukštosios kultūros griuvėsių.

“Surrogate Cities” / „Surogatiniai miestai“ – tai šio kūrėjo bandymas iš įvairių pusių pažvelgti į didmiesčio fenomeną. Autorius teigia: „Aš neketinau atkurti miesto visumos ar parodyti jį stambiu planu iš arti; mano intencija – pabandyti miestą perskaityti kaip tekstą ir išversti šiek tiek jo mechanikos bei architektūros į muziką“.

Koncerte skambės dvi dalys iš minėto H. Goebbelso kūrinio – „The Horatian – Three Songs“  /  „Trys Horacijaus dainos“ ir  „Surrogate“ /  „Surogatinis“.

„Trys Horacijaus dainos“ pasakoja apie pilietinį karą primenantį dviejų kaimyninių miestų konfliktą, kai į kovą turi stoti du vyrai, kuriuos sieja giminystės ryšiai (vienas yra susižadėjęs su kito seserimi). Kai vienas iš Horacijų, atstovaujantis Romai, įveikia už Albos miestą kovojantį Kuriacijų, jis tikisi, kad namuose jam bus atlyginta pergalingu sutikimu.

Kai vietoje triumfo jo sesuo apsipila ašaromis, jis ją nužudo. Dabar Roma turi du asmenis viename – nugalėtoją ir žudiką. Kaip su juo reikėtų elgtis? Šį klausimą kels ir atsakymo ieškos kartu su LNSO pasirodysianti solistė Kristina Žaldokaitė.

„Ji bėga. Kodėl?.. Kas verčia jauną moterį bėgti? Dienos metu? Didmiestyje?“ – ši nerimo pilna  aktoriaus Dariaus Meškausko partijos pradžia suskambės finalinėje H. Goebbelso kūrinio dalyje „Surogatinis“. Lietuvos nacionalinės premijos laureatų D. Meškausko ir M. Pitrėno tendemas žada įtaigią šio įspūdingo H. Goebbelso simfoninio opuso interpretaciją.

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder