Paaugliai mobiliaisiais telefonais gros kartu su orkestru

Paaugliai mobiliaisiais telefonais gros kartu su orkestru

(1)

Garso menininko iš Švedijos Anderso Lindo kūryba spalį scenoje sujungs kamerinį orkestrą ir mobiliaisiais telefonais grosiantį vietinį jaunimą. Klaipėdos koncertų salėje vykstančio festivalio „Permainų muzika“ koncerte spalio 2 d. 12 val. nuskambės ir pasaulinė kūrinio „Episodes for Strings and Oscillators“ premjera.

Švedų kompozitorius Andersas Lindas savo muzikoje meistriškai manipuliuoja elektronika ir interaktyviomis priemonėmis. Jis sukūrė ir interneto programą, kurią pasitelkusi 40 jaunuolių grupė išmoko naudotis savo išmaniaisiais telefonais kaip muzikos instrumentais ir gros kartu su Klaipėdos kameriniu orkestru.

Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas Mindaugas Bačkus neslėpė: „Su elektronine muzika mes jau bendradarbiavome, bet kad mobilusis telefonas taps kūrybos įrankiu - man čia kažkas naujo.“

Unikaliai edukacijai - 300 naujų garsų

Garso menininkas A. Lindas pasakojo, kad instrumentu telefoną verčiantis interneto puslapis paprastas - skirtingi mygtukai groja skirtingus tonus. Tačiau atskleidė, kad kiekvieną garsą sukuria ir įkelia pats. Pasirodymui Klaipėdoje jis sukūrė daugiau nei tris šimtus naujų garsų.

Kompozitorius grojančiuosius telefonais mato kaip naują instrumentų sekciją klasikiniame orkestro sąstate. Keturiasdešimt grojančiųjų telefonais bus padalinti į mažesnes, skirtingas partijas atliekančias grupeles.

M. Bačkus akcentavo, kad šis projektas - tai unikali edukacinė programa, kurios tikslas - priartinti žmones prie kultūros.

„Mūsų pagrindinis tikslas yra per kultūrą atskleisti žmonių kūrybiškumą ir pabandyti ištraukti juos iš virtualaus pasaulio, kuriame visi esame nuskendę“, - tvirtino violončelininkas.

Neatskirsi, kas yra kas

Klaipėdos publika pirma pasaulyje gyvai išgirs A. Lindo „Episodes for strings and oscillators“ (liet. „Fragmentai styginiams ir osciliatorimas“).

Apie kompoziciją paklaustas menininkas ją vadino „sumaišymu“. Kompoziciją žada tokią, kur styginiai instrumentai skamba lyg elektroniniai, o elektroniniai vietomis panašėja į styginių orkestrą.

Garso menininkas pasakojo, jog pasitelkdamas technologijas skirtingus garsus jungia į bendrą visumą.

„Kartais gali aiškiai girdėti, kad klausai “telefonų orkestro„, o kartais nežinai, kas groją ką“, - nusijuokė A. Lindas. Orkestro meno vadovo požiūriu, šis projektas bus „eksperimentavimas formomis.“

Muzika - kaip apdovanojimas

Koncertas reikalauja didžiulių pastangų - tiek iš muzikinės pusės, tiek iš techninės.

Klaipėdos koncertų salės scenos erdvę keturios dešimtys jaunuolių, kiekvienas su atskiru garsiakalbiu, dalinsis su aštuoniolika styginiais instrumentais grojančių atlikėjų.

Apie pasirodymą su „telefonų orkestru“ paklaustas kamerinio orkestro meno vadovas dalinosi, kad jam svarbiausia įtraukti publiką, kuri „nepaleidžia telefonų iš rankų.“ 

Violončelininkas dėmesį suteikė telefono paskirties keitimuisi: „Virsmas, kai telefonas tampa kūrybos instrumentu, o ne priklausomybės įrankiu, man yra pats įdomiausias.“

Įgyvendinant su technologijomis susijusią koncerto pusę bus pasitelkiami didelės įstrižainės ekranai. Vadinamasis „telefonų orkestras“ ekranuose matys animuotus nurodymus. 

Menininkas vaizdą, kurį matys telefonais grojantis jaunimas, palygino su kompiuteriniais žaidimais: „Tik čia nėra taškų ir apdovanojimų - muzika yra apdovanojimas.“

Vienu taktu priekyje

A. Lindas atskleidė, kad jaunuoliams groti paruošti garsai yra būtent tokie, kad minimali tempo paklaida negadins bendros orkestro bei jo paties grojamos muzikos harmonijos.

Atkreipė dėmesį, jog virtuoziškų partijų „telefonų orkestras“ sugroti negali, bet akcentavo, kad, kaip ir kiti instrumentai, telefonai atlieka savo ribotą, bet unikalų vaidmenį.

Kompozitorius papasakojo, kad yra bandęs orkestrą ir technologijas derinti pasitelkdamas griežtai nustatytą metronomą ir iš anksto įrašytus takelius, tačiau, norėdamas mažiau „mechaniškumo“, dabar naudoja naują metodą: „Aš turiu pedalą, seku orkestro tempą ir jį spaudinėju koja, siunčiu į kompiuterį, o kompiuteris pagal tai “telefonų orkestrui„ duoda animuotus nurodymus.“

Vienu metu sintezatoriumi grosiantis ir „telefonų orkestrui“ diriguosiantis A. Lindas pabrėžė, jog, norėdamas sklandaus „telefonų orkestro“ darbo, visada turės būti vienu taktu priekyje.

Naudoja du dešimtmečius

Į pasirodymo programą įtraukta ir jau debiutuota kompozicija „One Zero One“ (liet. „Vienas Nulis Vienas“). Kūrinys įkvėptas legendinio „Roland SH-101“ sintezatoriaus.

Devintajame dešimtmetyje išleistas analoginis instrumentas kultinės grupės „Depeche Mode“ rankose padėjo formuoti naują Europos muzikos kartą. Gausiame žymių instrumento naudotojų sąraše pasirodo Aphex Twin ir net Madonna.

A. Lindas šį instrumentą naudoja jau dvidešimt metų, juo gros ir Klaipėdos koncertų salėje. Jo požiūriu, analoginis sintezatorius gali pasiūlyti daug unikalių garsų, kuriuos kompozitoriui ypač įdomu naudoti netradiciniame kontekste - kartu su orkestru.

Menininkas pridėjo, jog tarp sintezatorių ir orkestro mato daug panašumų. Anot jo, „tai tik kitokio tipo išraiška - ne geresnė, ne blogesnė, tik kitokia.“

„Manau, kad niekas nebus nusivylęs“, - sako į Klaipėdą atvyksiantis švedų garso menininkas.

MRF

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Sidebar placeholder