Pirmą kartą Lietuvos scenoje: „Sonatos ir interliudai“ preparuotam fortepijonui

Rugsėjo 18 d. Klaipėdos energijos pastate bus atliekamas avangardisto Johno Cage’o šedevras - „Sonatos ir interliudai“ preparuotam fortepijonui. Lietuvoje pilnas ciklas bus atliekamas pirmą kartą.

Koncertinę programą atliks pianistas Viktoras Orestas Vagusevičius.

Koncertinė programa klaipėdiečius ir miesto svečius supažindins su tradicinių instrumentų modifikacijos reiškiniu – preparacija. 

Preparuotas fortepijonas yra įprastas fortepijonas į kurį atlikėjas deda tam tikrus daiktus, kurie pakeičia įprastai išgaunamą garsą.

„J. Cage’o sonatose ir preliuduose daiktų įdedama nemažai. Yra dedami įvairūs varžtai, gumos, medžiagų detalės, skirtingų dydžių veržlės ir t.t. 

Tai laikoma muzikiniame pasaulyje gan ekstremalu, todėl tai reikia daryti labai atsargiai su tinkamu apmokymu. 

Visos tos skirtingos medžiagos pakeičia paprastą  garsą. Pavyzdžiui, paspaudus klavišą vietoj paprasto garso, galėtume išgirsti varpų garsą, aižėsį ar traškėjimą. 

J. Cage’as padarė atskirą lentelę, instrukcijas kaip tai daryti ir nusprendė parašyti visą ciklą, kad įprasmintų skirtingų sąskambių dermę“, - pasakoja V. O. Vagusevičius.

Muzikiniame pasaulyje novatoriška J. Cage‘o kūryba vertinama kaip viena iš didžiausios įtakos turėjusių XX a. muzikos raidai. 

Šiandienos perspektyvoje atliekimas kūrinys liudija J. Cage’o universalumą ir aktualumą šiuolaikinio meno kontekste. 

Pilnas J. Cage‘o ciklo atlikimas yra itin retas reiškinys Europoje. 1940-60 metų akademinė muzika retai aktualizuojama ir Lietuvoje.

Pasak pianisto, J. Cage’o kūryba jo gyvenime atsirado labai natūraliai, nes jis nuo pat vaikystės domėjosi eksperimentine muzika.

„J. Cage‘as buvo kaip pionierius preparacijos instrumento ir tai mane visąlaik labai traukė. Todėl labai natūraliai pradėjau gilintis į ją ir dabar kurį laiką esu joje“, - sako V. O. Vagusevičius

Muzikantas atvirauja, jog grodamas jaučia asmeninį ryšį su atliekama muzika.

„Johno Cage’o programa išsiskiria tuo, kad ji yra labai filosofinė ir labai susijusi su budizmu, nes tuo metu, kai kūrė kompozitorius, jis  buvo pradėjęs domėtis šia religija. 

Aš irgi nemažai turiu sąsajų su budizmu savo gyvenime, todėl mokydamasis atlikti kūrinį bandžiau žvelgti per šią prizmę. 

Dažnai sąskambiai ir tos nuotaikos, kurios skamba kūrinyje, primena ir mano paties išgyvenimus ir tam tikras mano būsenas“, -  V. O. Vagusevičius.

Koncertas vyks industrinėje erdvėje

Eksperimentinė muzika atliekama netradicinėse erdvėse tampa įprasta praktika Lietuvoje. Anot V. O. Vagusevičius, pramoninės paskirties erdvės atlikėjams kelia iššūkius, tačiau taip pat leidžia muzikinę programą matyti dar kitaip.

„Muzikantas turi būti itin lankstus ir prisitaikyti prie patalpos akustikos. 

Tačiau man tai visada yra ypatingas jausmas, nes kiekviena aplinka, kurioje groji turi skirtingą atmosferą, energiją ir tai įkvepia muzikinę programą, kurią atlieki matyti kitaip.

Labai džiaugiuosi, jog galėsiu koncertuoti tokioje įdomioje erdvėje, tikiuosi, kad tai įkvėps mane atlikti kūrinį su dar didesne prasme“, - pasakoja V. O. Vagusevičius.

Koncertas vyks tarptautinio menų festivalio „Platforma“ metu

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder